Klepsteelrubbbers

  • Erik

    Hallo,

    Klein vraagje,

    Het gaat om een e30 type 1.

    Kan je eenvoudig de klepsteelrubbers controleren van een m20/b20 motor?

    Ik zou graag weten hoe dat moet.

    De kop is gereviseerd maar als ik vol op het gas ga en dan los laat en weer gas geef dan heb ik nog steeds een blauwe rook wolk.

    Er is mij ook vertelt dat de schraapveren niet meer goed functioneren maar dit is niet makkelijk te controleren?

    Klopt dit?

    Bedankt voor het lezen van mijn mail.

    John

  • Vakman Ruud

    Vreemd dat bij revisie van de kop de klepsteelrubbers niet vervangen zijn.

    Die krijgen bij het reinigen van de kop voor en na het vlakken een klap.

    Ook is het niet handig als de kleppen niet verwijderd zijn.Als de kleppen wel verwijderd zijn, moeten de cupjes vervangen worden. En dit moet met speciaal gereedschap gebeuren omdat ze anders snel beschadigen.

    Testen is niet mogelijk, wel vervangen.

    Dat kan zelfs met gemonteerde kop mbv midlock gereedschap.

    Olie schraapveren is ook niet te controleren, je kunt wel een compressietest doen.

    Succes.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Erik,

    Als men van te voren eens de moeite genomen hadden, en eerst eens een gedegen compressietest gedaan hadden, dan had de monteur veel meer geweten!

    De cilinderkop heeft men gedemonteerd van het cilinderblok, dan had ik ook de carterpan gedemonteerd, en de big-end lagers van de krukas gedemonteerd en de zuigers ook maar uitgebouwd.

    Dan had men direct de slotspeling kunnen bekijken van alle zuigerveren, ook dan had men kunnen bepalen, of de zuigerveren en de schraapveren nog oké waren.

    Want dit is de enige manier om te bepalen of de schraapveren nog afdoende hun werk deden.

    Je haalt n.l. de zuigerveren en de schraap veren van de zuiger, je zet de zuigerveren en de schraapveren in de cilinder, wel zonder zuigers wel te verstaan, en ze hadden het resultaat geweten.

    Maar aan de hand van de compressietest had men ook wel het e.e.a. kunnen bepalen.

    Ik vind de werkwijze niet helemaal optimaal, zoals er is gewerkt.

    Maar dat is helaas achteraf gepraat, erg jammer.

    En voor de klepseals alleen, daar had ik de cilinderkop niet eens voor gedemonteerd.

    Met vriendelijke groet,

    Ad