Hallo beste Erik,
Als men van te voren eens de moeite genomen hadden, en eerst eens een gedegen compressietest gedaan hadden, dan had de monteur veel meer geweten!
De cilinderkop heeft men gedemonteerd van het cilinderblok, dan had ik ook de carterpan gedemonteerd, en de big-end lagers van de krukas gedemonteerd en de zuigers ook maar uitgebouwd.
Dan had men direct de slotspeling kunnen bekijken van alle zuigerveren, ook dan had men kunnen bepalen, of de zuigerveren en de schraapveren nog oké waren.
Want dit is de enige manier om te bepalen of de schraapveren nog afdoende hun werk deden.
Je haalt n.l. de zuigerveren en de schraap veren van de zuiger, je zet de zuigerveren en de schraapveren in de cilinder, wel zonder zuigers wel te verstaan, en ze hadden het resultaat geweten.
Maar aan de hand van de compressietest had men ook wel het e.e.a. kunnen bepalen.
Ik vind de werkwijze niet helemaal optimaal, zoals er is gewerkt.
Maar dat is helaas achteraf gepraat, erg jammer.
En voor de klepseals alleen, daar had ik de cilinderkop niet eens voor gedemonteerd.
Met vriendelijke groet,
Ad