te laag tourental

• steensma

Het tourental van mijn BMW 318i E46 bj 1999 is stationair regelmatig te laag.

Hij schommelt vaak rond de 500 touren en slaat soms af, het lijkt wel of de auto humeurig is want soms loopt hij ook als een zonnetje en zit ie heel mooi vlak op 900 touren.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Mischien iets te maken met de luchtmassameter?

Deze is vorig jaar eens vervangen en volgens mij ist sindsdien niet helemaal fris meer.

Als ik de airco aan of uit zet wil ook nog wel eens van invloed zijn.

Wie kan mij helpen??

• wiren

Zijn de slangen van de luchtaanvoertraject wel correct gemonteerd (dat deze goed aansluiten) na vervanging van de LMM? (gefluit kan duiden op aanzuiging van vals lucht).

Was de LMM nieuw of gebruikt? Als ie nieuw was dan lijkt me deze niet de boosdoener. Het EML lampje brand dan vaak ook als de LMM storing heeft.

Ik heb zelf ook sporadisch dat het stationair toerental onder de 750 duikt maar dan corrigeert ie het gauw, maar niet dat de motor uitvalt. Mijn DISA-klep is wel gaar (tikt) en moet ik nog vervangen. Ook kan het nog een vervuilde stationairregelaar zijn welke op het gasklephuis zit. Deze zou je nog kunnen reinigen. Where is the Idle control valve .

• Vakman Ruud

Afhankelijk van het motortype is de schuldige meestal de DISA klep.

Bij de M43 motor zit die bijvoorbeeld erin.

Ook is vaak de slang van de carterontluchting gescheurd.

Groeten.

Ruud