voorste raam bmw e36 cabriolet

  • theone

    Hallo,

    Mijn raam zit nu voor de tweede keer vast.(BMW E36 cabrio, het voorraam passagierskant)

    Als ik op de schakelaar druk naar boven of beneden dan gebeurt er niets.

    Schakelaar al uitgewisseld, maar dat helpt niet.

    Gisteren deed het raam het weer maar vandaag wederom niets.

    Zit er nog een relais tussen of iets dergelijks, dus om de draairichting van de stroom te wijzigen voor naar boven en naar beneden te gaan?

    Of zit de schakelaar rechtstreeks op de raammotor?

    Hoor wel geklik als ik op de schakelaar druk.

  • Vakman Ruud

    Dat gaat via de ZKE ofwel de Centrale Carrosserie Elektronica.

    Uitlezen is de oplossing.

    Ook kan ik je de CD met de elektrische schema's leveren.

    Kan bij ons.

    Groeten.

    Ruud

  • theone

    Wederom zit mijn raam vast, ik snap er niets meer van.

    Dit is de tweede motor die ik erin gezet heb.

    Heb tevens de 2 glijdelen vervangen.

    Het raam giet niet naar boven of naar beneden.

    Ook als ik de hendel van het portier bedien, gaat het raam niet een klein stukje naar beneden.

    Heb ook de CV module vervangen, omdat ik dacht dat misschien 1 van de relais niet goed zou werken, maar geen resultaat.

    Ben het spuugzat en denk erover om maar naar de BMW stealer te gaan.

    Iemand nog laatste suggestie waar het aan zou kunnen liggen.

    PS: meestal gaat het een paar weken goed en ineens werkt het niet meer.

    Zat nog eens te denken: als de microswitch om het raam bij het openen via de deurklink even een paar cm naar beneden te doen defect is, werkt het raam dan voor de rest wel???

    Want dan kan deze de oorzaak zijn van alle ellende.

    Vandaag continue op de knop van bediening venster lopen drukken en zowaar het raam begint ineens weer te werken.

    De drukknop heb ik reeds omgewisseld met die van het linkerraam, dus daar kan het niet aan liggen.

    Heb ook de geleiders voor het raam naar boven te duwen goed ingevet en de gleidelen vervangen, maar toch lijkt op de één of andere manier dit niet soepel genoeg te gaan.

    Iemand suggesties wat ik hieraan kan doen????

    Want kan er natuurlijk op wachten totdat het raam weer gaat weigeren.

  • Vakman Ruud

    De portierschakelaars geven het signaal deur open of dicht aan de ZKE modulle.

    Ik kan je het schema mailen.

    Groeten.

    Ruud

  • theone

    Hallo Ruud,

    Heb de GM IV module omgewisseld voor een andere, maar dat had geen resultaat.

    Heb net mijn vorige bericht gewzijzigd, dat moet je maar eens lezen aub.

    Als je trouwens het raammotormechanisme vervangt, klik je naderhand de 2 glijdelen(met borgclip) vast of schuif je ze er al voorgemonteerd in?

  • Vakman Ruud

    Waarschijnlijk moet de nieuwe GM modulle opnieuw aangemeld worden.

    De schuifstukken (goed ingevet) in de aluminium rail daarna de de bolkop bouten erin en als laatste de clips.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Hallo Ruud,

    Dus als ik het goed begrijp maak je de alluminium profielen los van het raam?

    Wat ik nu heb gedaan is met veel kunst en vliegwerk, de gehele motorconstructie met het gehele mechanische gedeelte(dus ook al met de glijdelen eraan en de clips) in de alluminium profielen(links en rechts) geschoven en dan de motor vastgezet.

    Kan het zijn dat je dan de boel misschien een beetje verbuigd?

  • Vakman Ruud

    Nee de aluminium profielen moeten aan het raam blijven zitten.

    Je hebt het goed gedaan.

    Maar met de stang die naar de slotkant van de deur gaat kan je de glijhoek van het totale raam verstellen.

    Boutje M6 dop 10mm. Zo kan je het raam optimaal afstellen in de glijgoten.

    Let op dat het raam in de glijgoot bij de scharnieren in de goot blijft .

    Desnoods kan je de glijgoten wat olieen.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Bedankt voor de tips Ruud.

    Alleen de glijgoot links(scharnierkant) kun je bijna niet zien vanwege de beplating die in de weg zit.

    Schijn je dan met een zaklantaarn daar in?

    Het probleem treedt iedere keer bij mij op als het raam helemaal naar boven is.

    Dat is toch raar dat het dan iets met de glijgoot te maken zou hebben, want dan is het raam toch het breedst?

    Als het raam helemaal van onder staat, dan begrijp ik het, omdat dan het raam op zijn smalst is.

    Maak ik een denkfout?

  • theone

    Vandaag zat mijn raam wederom vast.

    Heb nog eens zitten denken: het kan toch niet aan de microswitch in de deurklink liggen(die het raam een stukje naar beneden doet bij het omhoog halen van de klink)??

    Dan doet het raam (open en dicht) het toch nog wel??

    Weet iemand dit?

    Vandaag raammechanisme los gemaakt en wederom is de motor naar de filistijnen.

    Hoe kan dit ???

    Normaal gesproken is het boeltje toch beveiligd tegen teveel stroom of???