hallo beste Balikci,
Bij versleten klepseals kan men al een behoorlijk hoog olie verbruik krijgen.
Dit is erg herkenbaar als men de motor start en hij gaat direct blauw pluimen uit de uitlaat.
Dit komt doordat de olie druk nog aanwezig is en pas langzaam weg ebt als de motor word stil gelegd, daarna zakt de olie druk pas.
De oliedruk die op dat moment nog in de motor aanwezig is, die zorgt er voor dat de olie door de lekke seals weg lekt boven op de zuiger(s).
En dat is nu precies wat er nu gebeurt, de olie boven op de zuigers verbrand nu bij het starten, en dat geeft nu telkens de blauwe pluim.
Verder lekt er tijdens het rijden ook olie in de verbrandings ruimte, en dat zie je dan ook terug als het blauw walmen, onder het rijden.
Het is dus niet noodzakelijk, als de kleppen goed afsluiten, om de cilinderkop te demonteren, bij het vervangen van de klepseals.
Neem dan gewoon een oude bougie, sla de porseleinen isolator er uit, en haal het binnenwerk uit de bougie, las er een luchtnippel op, en u kunt deze bougie nu gebruiken om de perslucht in de desbetreffende cilinder te gebruiken om de klep op zijn plaats te houeden.
Het scheelt u dus de demontage van de cilinderkop, en uiteraard de onkosten van een kop setje.
Het goed afdichten van de kleppen kan worden gecontroleerd d.m.v een compressie test!
Op deze wijze heb ik al vele klepseals vervangen, en het gaat echt wreed goed, en het scheelt dus behoorlijk in de onkosten.
Ik zelf heb ooit al eens een V6 benzine gehad die ook olie gebruikte, het verbruik zat rond de 1 liter op de 400 km.
Dit verbruik werd dus veroorzaakt door 5 lekke klepseals.
De beste wijze is, om gewoon alle seals te vervangen, u bent nu toch bezig, en de kosten zijn het niet gezien de seals weinig kosten, en uiteraard als u het zelf zou kunnen uitvoeren.
Men gaat er te vaak van uit, dat het aan de zuigerveren zou moeten liggen, maar dat heeft u dus al bekeken met de compressie test, hoe de zuigerveren er aan toe zijn.
Echter met de compressie test, neemt men uiteraard ook de afdichting van de kleppen mee.
Een lekkage zou uiteraard ook nog de oorzaak kunnen zijn, maar dat is eenvoudig te zien aan de aanwezige lekage (es).
Succes met de reparatie.
met vriendelijke groet,
Ad