Storing: ACS + ABS + Handrem_IN + km-teller_LigtStil

• Frank Co Yuen

Beste allen,

Betreft BMW 323i sedan handgeschakeld benzine bj 1998, die ineens combinatie lampjes op het dashboard branden: ACS+ABS+Handrem_IN. Ook stopt de KM-teller met werken!

Ik betwijfel dat het aan een defecte abs-sensor ligt!? want dezelfde abs-sensor van achterzijde ook de KM-teller aanstuurt!? binnenkort breng ik de auto naar computer diagnostiek. Maar alvorens wil ik graag zoveel mogelijk weten over deze soorten storingen. Mijn vragen zijn dus: Hoeveel abs-sensoren heeft mijn auto? ik hoorde soms de ene zegt dat er een per wiel is, en andere zegt 1x rechtsvoor en 1x linksachter? En mijn tweede vraag is meteen: welke detecteert de wielspin en tegelijkertijd de KM-teller aanstuurt?

Alvast bedankt

• Balikci

Hallo Frank,

Tot zover ik het weet kan het inderdaad aan de abs sensor linksachter liggen.

Ik heb dat een keer meegemaakt met een 320 van 2004.

Toen deden ook niks meer.

Na vervanging van abs sensor deed alles weer.

Succes,

Gr, Balikci

• John320D-Touring

Bij mij was het dezelfde storing en inderdaad ook de ABS sensor linksachter die kapot was.

Een E46 heeft inderdaad 4 sensoren, deze zijn alle vier apart uit te lezen op signaalweergave. Soms is de elektronica in de ABS computer kapot, revisie daarvan is ook mogelijk.

Een nieuwe sensor kost je 70 euro, ex arbeid en revisie van een ABS computer ongeveer 250 euro.

• Vakman Ruud

Klopt hoor, het is de ABS sensor links achter.

Dit is bij alle BMW's zo.

Laat ook iemand met verstand van zaken de sensor vervangen.

De sensor krijgt de signaal verstoring uit het wiellager, indien er slecht gewerkt wordt kan dat ook beschadigen en dan ben je verder van huis.

Tot aan de E36 was het een extra tandwiel wat niet zo kwetsbaar is, maar zelfs dat weten knoeiers nog te verprutsen

Succes.

Ruud