Draagarm

• Arnolds

Beste mensen,

Ik wil de draagarm van mijn E46 320i compleet vervangen.

Bij de dealer kost het 532Euro.

Kan ik ook het merk Moog hiervoor gebruiken?

Deze kosten samen 290 euro.

Bvd,

gr, Arnolds

• Daan

Voor die prijsverschil zou ik toch voor OEM gaan.Moog heb ik zelf geen ervaring mee.

Wil je toch voor aftermarket gaan dan zou ik Myle HD gebruiken.

Groetjes

• Arnolds

Beste Daan,

Bedoel via RealOEM.com,de prijzen staan in dollars.

Kun je mij de juiste site mailen.

Gr,Arnolds

• Daan

Hier staan ze in euros ook

http://bmwfans.info/parts/catalog/

• Rob530DH2002

Het kan blijkbaar nog goedkoper: http://www.marktplaats.nl/z/auto-onderdelen/bmw-onderdelen/e46-draagarm.html?query=e46+draagarm&categoryId=66

• Ad

Hallo beste forum leden,

Als u kijkt op Marktplaats, en u bekijkt het prijsverschil, dan ga ik er van uit, dat die hele goedkope prullen van Aziatische makelij zijn.

De enige die ik dan vertrouw, dat is Onderdelen Holland, die ken ik persoonlijk wat de service betreft en de betrouwbaarheid.

Ik zelf heb bij hem een complete set remmen van Zimmermann gekocht afgelopen zomer 2012, voor mijn E39 touring.

De draagarmen die Onderdelen Holland aanbiedt, dat is wel een heel goed merk, Lemförder, dit merk draagarmen heb ik zelf ook gemonteerd onder de E39.

Ik monteer dus geen goedkope of inferieure onderdelen in of onder mijn auto, want de kans kan erg groot zijn, dat u na een jaar weer een andere set kan gaan monteren, daar zit het prijsverschil dus in.

Verder is Meyle HD ook een hele goede optie, deze is weer net iets goedkoper dan Lemförder.

Ik heb verder geen enkel binding, of voordelen met welke leverancier dan ook, ik beschrijf dus enkel mijn bevindingen die ik uit de eigen ervaring heb opgedaan.

Zie het dus gewoon aan als een tip, verder niets.

U kunt dus ook even de site van Onderdelen Holland bezoeken voor de prijzen en alle andere vragen.

Pas zag ik, dat de trekhaak die ik 2 jaar geleden heb gekocht via ebay.de, dat Onderdelen Holland slechts 19,00 euro duurder was dan in Duitsland.Het gaat dus over exact dezelfde complete set die ik heb gekocht en precies hetzelfde merk, dus dit is voor mij een heel goed vergelijk.

Ik zal dus gewoon voortaan bij deze zaak mijn onderdelen gaan halen, enkel gezien de prijzen en de hele goede en betrouwbare service!

verder nog een heel groot plus punt voor mij, het is slechts 20 auto minuten bij mij vandaan.

Ik wens u succes toe met uw keuze, en pas goed op met de te goedkope troep, die veelvuldig te koop word aangeboden op Marktplaats!

Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• theone

Nooit op de kwaliteit bezuinigen.

Deze draagarmen slijten als een gek bij BMW.

Heb zelf slechte ervaringen met b-kwaliteit met mijn E36.

Ik zou voor origineel gaan.

• Rob530DH2002

Goedkoop is vaak duurkoop inderdaad, maar die originele BMW draagarmen slijten eigenlijk ook best snel. Ik lees verhalen van mensen die na een 100.000 km de zooi al moeten vervangen, da's toch idioot? Of het moet zijn dat ze een zeer sportieve rijstijl hebben… Ik heb geen ervaring met de Marktplaats draagarmen, ik vond ze na even wat Googlen. Zonder af te willen doen aan de reactie van Ad en theone zou het mooi zijn als iemand die zelf dit spul gemonteerd heeft kan laten weten of het echt slechte kwaliteit is?

• Ad

Hallo beste Rob,

Ik begrijp uw reactie erg goed, beste Rob, helaas kan dit voorkomen.

Maar misschien zit er dan een maar aan!

Te brede en te grote maat banden, dus bijv. in plaats van 15 Inch de 19 Inch als voorbeel te noemen, de verkeerde ET waarde van de velg, spoorverbreders en zoveel mogelijke andere factoren, zoals een verkeerd afgesteld sporing e.d. Dit kunnen mogelijke oorzaken zijn, die de ophanging overbelasten.

En de eventuele ander niet door mij genoemde gebreken, eventeeul verkeerde montage, zoals met botte kracht of geweld monteren van de draagarmen.

Ik heb een voorbeeld bij Audi, de koppelstangen, ja ook de orginele zelfs, die kan ik bij de montage al verzieken.

Monteer de koppelstangen en zet ze gelijk vast, laat de Audi op zijn wielen zakken, en ze zijn dan direct vernietigd!

Deze mag je pas aantrekken, als de auto met het hele gewicht op de wielen staat, en een stukje heen en weer laat lopen, zodat de hele banden in de goede stand staan.

Ik lees vaak vele recenties over de slechte en goedkope rommel uit de Aziatische landen, merkloos of gewoon zomaar een niets zeggende naam.

Ik ben aangesloten op vele auto fora, niet enkel van BMW, maar ook van Audi en Mercedes, ook buitenlandse fora bekijk ik vaak.

Dan zie ik de ergernis van de onbekende merken van de draagarmen.

Ik lees over merken, zoals Moog, Lemförder, Meyle HD, en nog wat merken, die gewoon wel goed zijn, en niet elk jaar of om het jaar vernieuwd dienen te worden.

De kans dat er de goedkope Aziatische troep gemonteerd word, die erg vaak word aangeboden op Marktplaats en Speurders, met de spot goedkope prijzen die haast of zelfs de helft van Dé betere merken betreft, dan hoef ik me de vraag niet te stellen, wat voor waaibomen rommel dat zal zijn, dat kan gewoon helemaal niet.

Het gezegde “goedkoop is duurkoop ” dat is hier echt aan de orde.

Er zijn dus forum leden die het aan den lijve hebben ondervonden, dat de goedkope zooi er na een half jaar er al kapot is, werkelijk de rubbers versleten, en nog niet zoveel km's gedraaid zelfs. Als iemand jaarlijks ergens tussen de 10.000 km en de 20.000 km rijdt, dan zelfs nog zouden deze rubbers in de draagarmen nog echt niet versleten mogen zijn.

Nee, ik heb voldoende leesstof gehad, om geen inferieure Aziatische rotzooi te kopen, en na een half jaar of een jaar weer eens opnieuw deze hele handel weer eens moeten te vervangen, ik denk dat ik me wel voor mijn hoofd zou kunnen meppen,Als ik het wel zou doen!

Nee, ik weet nu echt dat ik weer jaren voor uit kan, met het hele set van Lemförder, die zitten er na 100.000 lm er nog onder, terwijl ik de set die er onder zat, pas met de 255.000 km heb vervangen, er waren trouwens een aan de voorzijde ietsje te soepel, en een draagarmpje aan de achterzijde, wat iets te soepel werkte, maar echt slecht was de hele set nog niet, maar als er iets trilling in mijn auto komt of zit, dan gaat er alles gewoon onder uit, ik ga niet verder zoeken, als ik een paar draagarmpjes heb gevonden, die wat te soepel worden, gewoon er onder uit.

Ik wil echt trillingsvrij rijden.

We weten waar het op uitdraait, trilling is een erg grote ergernis, en er gaan weer steeds meer onderdelen bezwijken, door die trilling, er gaan diverse panelen en andere zaken in en onder de auto mee trillen, en je krijgt dan weer bijgeluiden, daar word je gewoon zot van.

Maar neem van mij aan, een ieder is gewoon vrij, wat hij of zij wil kopen en monteren, wat ik vertel, daar hoeft echt niemand gevolg aan te geven, ik spreek gewoon helemaal voor mij zelf. Ik kijk, en neem dus ook gelijk mee, wat de bevindingen zijn op de andere auto fora, de ervaringen die deze forum leden hebben beleefd.

Ik kan ook niet bekijken of iemand de onkosten aan zijn mooie bolide wel kan bekostigen, want die factor werkt helaas bij velen ook mee in deze beslissing, en dat vind ik natuurlijk erg jammer, dat er op dit veld bezuinigd dient te worden.

Auto rijden en onderhouden is jammerlijk duur soms, en dat doet mij natuurlijk ook wat, we zijn niet allemaal in staat om dit goed uit te kunnen voeren, en de juiste beslissing te nemen, met een goede keuze voor de goede onderdelen.

Het enige wat ik dan aan kan bevelen, dan zou dat Meyle HD zijn, die zijn een stuk goedkoper vaak dan Lemförder, of gewoon even zoeken op ebay.de

Zoek dan op het merk,( bijv. Meyle HD) Querlenker en het merk van de auto en het type vorne / hinten.

Dus Meyle HD Querlenker BMW 5er E39 Limousine und touring satz für 6 teil. vorne.

Kijk anders eens op de site van Autoteile - Iseler.

Een set als voorbeeld voor een BMW 5er E39, een 6 delige set van Meyle HD van de vooras, de draagarmen set l + R, boven en onder, de koppelstangen L + R

Dat kost zonder de verzendkosten € 236,90 daar komen dan nog wel de verzendkosten boven op van € 13,90 dan komt die set op € 251,80 totaal.

Dat is nog niet zo extreem prijzig dacht ik zelf.

En waarschijnlijk kan het nog goedkoper, want ik heb niet eens verder gezocht.

Wat ik nog wel even wilde melden, de site van Onderdelen Holland word momenteel vernieuwd, dus alle onderdelen staan nog niet vermeld, men kan via een contact formulier de prijzen opvragen, eerder kon men telefonisch ook contact opnemen.

Misschien dat dit later nog een mogelijkheid zou kunnen zijn, als de site helemaal up to date is.

Deze reactie enkel als voorbeeld en een aanvulling op mijn vorige reactie.

• Rob530DH2002

Oke Ad, je hebt me overtuigd.

:)-D