E36 verwarming probleem

• Mark

Hallo,

Ik ben in het bezit van een '97 E36 325tds en heb een probleem met de verwarming.

Het begon me op te vallen dat de kachelkraan heel licht tikte bij stilstaan of langzaam rijden, de verwarming bleef het gewoon doen dus ik zag het even aan. Een week later kreeg ik geen warme lucht meer in het interieur onder de 2000 toeren. 1 en 1 is 2 dus heb ik de kachelkraan vervangen en ik had bij stationair weer warme lucht echter merkte ik meteen al dat deze ook tikte. Ik zag het weer even aan en waarempel het tikken stopte en zo ook mijn warme lucht in het interieur. Dus aangezien ik grootendeels snelweg km's rijdt en boven de 2000 toeren zit wilde ik het van de zomer gaan bekijken wat het kon zijn. Maar nu sinds een paar dagen moet ik al naar de 3000 toeren wil er maar iets van warmte komen.

De auto is voorzien van climate, ik heb al de koelvloeistof gecontroleerd en de auto loopt mooi tot de 90 graden en blijft daar. Nu twijfel ik over mijn volgende zet, thermostaat? Kachelradiator spoelen incl slangen?

Misschien een extra indicator, ik heb de airco een maand terug een keer aan gehad vanwege extreem vochtige ramen. Sindsdien zijn eigenlijk de problemen begonnen. Misschien dat dit een richting is???

• Vakman Ruud

Het tikken is normaal.

De klep krijgt vanuit de stuureenheid iedere 20 seconden een sluitpuls omdat de kraan als standaard altijd open staat.

Ik denk dat het de unit binnen is.

Maak de kleine gril in de bediening schoon. Daar zit een kleine ventilator achter die de binnenlucht langs een sensor zuigt en zo de regeling aanstuurt.

Inspuiten met remmenreiniger helpt ook.

Succes.

Ruud