Gaspedaal eerste cm haakt

• wiren

Hallo,

Bij mijn E46 318i pre-facelift speelt een tijdje dat het gaspedaal het eerste cm vast blijft zitten. Ik moet dan even doordrukken en dan komt de pedaal los en verdere accelaratie gaat goed tot ik het pedaal los laat en weer bij square one ben :(

Rijd als een krant zo want als je wil wegrijden uit stilstand schiet je even vooruit omdat het gaspedaal doorschiet om 'm uit zijn vastzittende positie te krijgen.

Echter…is de motor uit, dan beweegt het pedaal als een hete mes door de boter.

Rara…wat kan er aan de hand zijn:S Het is toch een simpele kabel naar de vlinderklep? Wat kan er invloed op het gaspedaal hebben dat wanneer de motor uit is, dat ie opeens niet meer blijft vastzitten in de eerste cm?

• Rob530DH2002

Als de motor loopt is er onderdruk in de inlaat, wellicht dat de klep dan in een bepaalde positie wordt gedrukt/geklemd? Ik zou het gasklephuis eens nader inspecteren.

• Jaap

Bij mij was het dat de klep bleef hangen, die was smerig, schoonmaken en het was weer in orde.

• wiren

Bedankt voor jullie reacties. Ik had afgelopen zomer de gasklep bekeken en deze bewoog soepel. Als het wat warmer wordt ga ik maar weer eens kijken.

• Vakman Ruud

Er zit nog een andere vlinderklep in de M 43 motor.

Als je met je gezicht naar de motor toe staat zie je aan de zijkant en kunststof plaat.

Voel eens bij het stationair draaien of deze trilt of een rammelend geluid geeft.

Is dat het geval maak de unit los, let op de bout van de oliepijlstok en trek de unit iets uit het blok.

Let op: er zit nog een stekker aan de onderkant.

Maak de vlinderklep schoon met remmenreiniger. Als de motor op den duur slecht stationair gaat draaien of afslaat moet de unit vervangen worden.

Succes.

Ruud

• wiren

Hai Ruud,

Bedoel je de disaklep?

Deze rammelt inderdaad wat en stationair lopen is soms wat minder (dacht aan een vuile stationairregelaar).

Als ik bijv. de koppeling indruk bij een stoplicht stop raakt de motor soms in een laag toerental maar herpakt zich daarna.

Als het wat warmer is zal ik 'm gaan vervangen :(

Bedankt(tu)

• wiren

Beste mensen,

Een maandje geleden de DISA-klep vervangen met een een nieuwe maar nu het weer wat kouder wordt komt het euvel helaas toch weer naar boven :(

Kan het misschien met een vacuümlek te maken hebben? En hoe kan ik dit testen? Ik zie wel van die dunne slangetjes lopen naar een metalen potje.

Maar wat kan zoiets veroorzaken dat het alleen bij koud weer <15C voorkomt? Gaspedaal gaat alsnog bij motor uit wel vloeiend.