BMW 320i E36

• Bram

Ik heb pas een BMW 320i coupe automaat E36 gekocht. Mijn thermostaat blijft op koud hangen, er komt wel warme lucht uit de blazers binnen in de auto. Betekend dit dat de motor wel op temperatuur komt en de thermostaat defect is?

• Rob530DH2002

Je bedoelt neem ik aan dat de temperatuurmeter een te lage waarde aangeeft, of blijft deze staan op dezelfde stand als het contact er af is? Als de thermostaat kapot is kan er altijd nog enigszins warme lucht uit de verwarming komen, maar als deze in de nulstand blijft staan kan ook de meting foutief zijn (temperatuursensor of metertje in dashboard).

• Bram

De temperatuurmeter blijft koud idd, ook na 100km rijden dus bv.

• Rob530DH2002

Dan moet het de meting zijn, dus temperatuursensor (of slechte connector of kabel), of meter in dashboard. Bij de E39 kan je een dashboardtest doen (toetsencombi en alle instrumenten gaan in werking), zal wellicht bij de E36 ook mogelijk zijn? Dan kan je daarmee al uitsluiten of het aan de meter in het dashboard ligt.

• Bram

Ik krijg nou ook amper warme lucht uit de blazers, en het motorblok voelt na een stuk rijden niet heel warm aan, net als de slangen.

Laatst na een stuk rijden, stond ik nog even stil, draaide stationair, en kwam de temperatuurmeter bijna in t midden. Maar toen ik ging rijden zakte dit al gauw weer.

Zou dit de thermostaat zijn die defect is?

• Rob530DH2002

Absoluut, gewoon vervangen dat ding.

• Jos

Precies wat Rob zegt….vervangen! Het risico van een inwendig vervuilend blok met alle risico's vandien, sludge, verstopte oliekanalen, verbrande kleppen etc etc is nu behoorlijk groot. Het onderdeel vervangen kost niet veel.

Succes, Jos