Olieverbruik M52 2.2 uit 2001

  • RutgerB

    Goeienavond,

    d'r gaat een liter elke 1300 km doorheen.

    Ik dacht, kom, een compressietest, als die goed uitpakt hoef ik het niet daar te zoeken.

    Compressietest geeft 13.1 bar op de slechtste en 14.0 bar op de beste cilinder. Ben ik wel heel tevreden mee voor de 1750.000 die op de teller staan (mits kloppend).

    Is olieverbruik via de zuigerveren dan nog steeds een reele mogelijkheid? Volgens de garage waar ik het heb laten doen, en die heeft ook wat rondgebeld, is een goeie compressie niet direct gekoppeld aan het uitsluiten van olievebruik via de zuigerveren.

    Of is verbruik via carterontluchting en/of ventieldichtingen in dat geval veruit de grootste boosdoener?

    Ik gebruik regulier voorgeschreven olie, geen special.

    Ik heb iets gehoord over dat de motor anders moet gaan lopen als je de oliebijvuldeksel er af schroeft, wat zegt dat ookal weer, en geldt dat ook voor een M52?

    groeten,

    Rutger

  • Vakman Ruud

    Je hebt mij ook al direct gemaild, maar hierbij ook voor anderen.

    Het is mogelijk om de klepseals te vervangen zonder de kop eraf te halen.

    Vroeger ( en nog steeds in onderontwikkelde landen) propte men de cilinder vol met doeken om de kleppen vast te zetten.

    Maar nu levert de firma Midlock een soort bougie waarmee via luchtdruk de kleppen vastgezet worden en een hevel waarmee de klepveren kunnen worden ingedrukt zodat de veren verwijderd kunnen worden om nieuwe cupjes te monteren.

    Wel is het van belang dat er genoeg ruimte is voor de hevel.

    Maar ik zou als eerste de caterventilatie vervangen, waarvoor het inlaatspruitstuk eraf moet.

    Voordat we een prijsopgave kunnen doen, moet ik het chassisnummer weten.

    Mail me dat nog even.

    Groeten.

    Ruud

  • RutgerB

    Ha Ruud, ik heb je een antwoord gestuurd, bedankt voor je reactie!