wiebelende/vibrerende BMW X3 (E83)

• Frits (X3 2.5i)

Ja, ik zat ook met die vraag. De dealer antwoordde dat het uitbalanceren aan het wiel destijds goed ging maar dat nader onderzoek uitwees, dus nadat ik volhardde in mijn bewering dat er nog steeds trillingen waren en ik een tijdelijke andere wielset eronder had, dat de Pirelli's toch niet goed waren.

• theone

Goed dat je dit hier post, want ik begin nu ook te twijfelen aan mijn banden.

Ik voel eigenlijk ook altijd een bepaalde trilling in mijn stoel.

Ik rijd met Dunlop Sportmaxx en ze zijn recent vernieuwd.

Moet wel zeggen dat ik ook elke hobbel voel, wss is dat normaal bij 18 inch banden met een hoogte van 40.

Auto is niet verlaagd.

• Frits (X3 2.5i)

Mijn X3 is hard geveerd. Jouw BMW ook? Je moet inderdaad realiseren dat je bij een harde vering meer oneffenheden voelt. In het begin zat ik mijzelf af te vragen wat ik nou voelde: voelde ik trillingen of voelde ik de oneffenheden in de weg? Dat leidde wel tot twijfel. Uiteindelijk ontdekte ik dat de X3 gewoon zat te vibreren of te bibberen volgens een bepaalde frequentie van grofweg 2 of 4 keer per seconde en dat zich dat alleen maar voor deed binnen een bepaalde snelheidsbereik van 50 tot 80. Niet het stuur trilde maar de auto, wat voelbaar was in de stoel, ook voor de passagier. Toen ik de dealer op de trillingen duidde, verweerde hij zich eerst met het argument dat de X3 hard geveerd is. Mijn tegenreactie daarop was dat een harde vering wel schokjes voelbaar maakt maar niet tot regelmatige bibberingen/vibraties van de auto mag leiden. De dealer gaf dat toe.

De hoogteslag deed zich niet in de Pirelli's voor maar in de banden daarvoor, toen ik de auto kocht. Volgens de dealer kwam de hoogteslag misschien doordat de auto te lang op een plek heeft gestaan met zachte banden, totdat ik ‘m dus kocht. Om het probleem met de hoogteslag op te lossen monteerde de BMW-dealer 4 Pirelli’s, en die vertoonde dus zodanige onbalans dat ze moesten worden vervangen door opnieuw vier nieuwe, nu van Vredestein. En nu is het probleem dus opgelost.