wiebelende/vibrerende BMW X3 (E83)

  • Frits (X3 2.5i)

    Ik heb nu 2 maanden een BMW X3 met 2,5 liter benzinemotor, bouwjaar 2006. De auto bevalt mij goed. Toch heb ik 1 opmerking: de X3 trilt tussen ongeveer 50 en 80 km per uur. Geen trillend stuur maar een vibrerende auto. In het kader van garantie heeft BMW-dealer Dusseldorp 2 nieuwe Pirelli banden achter gemonteerd wegens hoogteslag in de oude banden. Ook is een velg vervangen. Dat heeft geholpen, de auto vibreert minder. Maar toch nog wel tussen 50 en 80. De vibraties doen zich niet altijd voor. Bij bepaalde stukken asfalt niet, bij andere weer wel. Dusseldorp, die onlangs n.a.v. mijn klacht de wielen opnieuw heeft uitgebalanceerd, schrijft dit toe aan het straffe veerkarakter van de X3. Het klopt inderdaad dat de X3 (E83) straf is geveerd; kleine oneffenheden in het wegdek kun je goed voelen. Maar ik kan me niet voorstellen dat oneffenheden in het wegdek leiden tot vibraties. Mijn vraag is of anderen dit herkennen.

    Groet,

    Frits

  • Vakman Ruud

    Waar voel je de vibratie?

    - in het stuur

    - in de stoel

    - voelen de achter pasagiers het ook

    -is de vibratie weg bij het nemen van een bocht

    -zijn er brom geluiden en zo ja waar

    -winterbanden of zomerbanden.

    Groeten.

    Ruud

  • Frits (X3 2.5i)

    - Niet in het stuur,

    - wel in de stoel

    - achterpassagiers voelen het ook

    - niet in een bocht

    - geen bromgeluiden

    - zomerbanden.

    Groeten,

    Frits

  • Vakman Ruud

    Als het in de stoel zit komt het van onder de auto.

    Daar zit het tussendiferentieel van de vierwiel aandrijving met de tussenas naar achteren.

    De volgende vraag is dan:

    -heeft de auto schade gehad

    -is er iets gebeurt met de aandrijving.

    De laatste vraag gaat over het feit dat indien de tussenas (bij een reparatie, koppeling enz.) eruit is geweest en de tussenas niet goed terug is geplaatst dit trilling veroorzaakt.. De beide gedeelten van de tussenas worden in de fabriek gebalanceerd en moeten op exact dezelfde plaats terug gezet worden.

    Dit is af te lezen aan de hand van twee witte stippen.

    Ook gaat er een as naar voren.

    Maar als laatste kan het ook het tussendiferentieel zijn.

    Het is bekend dat bij niet op tijd vervangen van de olie er ernstige slijtage kan optreden aan de ketting en tandwielen in die dif.

    Ik heb een keer veel metaalslijpsel eruit gehaald bij een X5 waarbij de olie nooit vervangen was.

    Succes.

    Ruud

  • Frits (X3 2.5i)

    Gisteren heb ik bij de dealer een andere wielset geprobeerd. De trillingen bleven vervolgens weg. De oorzaak zit dus in de banden, de velgen of in de combinatie ervan. Gelukkig niet in de aandrijving.

  • Frits (X3 2.5i)

    De Pirelli's zijn vervangen door Vredestein banden, type Quatrack. Resultaat: geen trillingen meer. De BMW-dealer heeft de Pirelli's nader onderzocht en geconstateerd dat er te veel onbalans in zat. Een monteur vertrouwde mij zelfs toe dat hij dit vaker heeft meegemaakt met dit bandenmerk. Ik vraag me af of anderen dit ook meegemaakt hebben met Pirelli.

  • theone

    Vraagje : de banden zijn toch uitgebalanceerd op de wielen, dus dat kan toch dan niet meer?

    Of verzwijgen ze dat bewust tijdens het uitbalanceren?

  • Rob530DH2002

    Een hoogteslag kun je er niet uit balanceren. Ik heb trouwens in het verleden (heb ik het over ca. 15 jaar geleden) ook eens een band moeten weggooien wegens hoogteslag en dat was overigens ook een Pirelli.

  • theone

    Ok, maar dat moet dan toch wel opvallen bij het uitbalanceren??

  • Rob530DH2002

    Een band met hoogteslag hoeft geen onbalans te hebben, maar je kan het wel zien als het wiel rond draait op het balanceerapparaat (tenzij er zo'n veiligheidskap over gaat tijdens het draaien).