Verwarming trekt accu leeg, E46 318 Ci

• ge39rard

Ik ben er achter gekomen dat de verwarming de accu leegtrekt van mijn E46 318i omdat deze niet uitgaat als de auto wordt uitgezet. De verwarming blaast dan niet meer maar je hoort dan wel een zoemend geluid onder het dashboard wat niet meer stopt. Ik heb vanavond de accupool maar losgetrokken zodat ik morgen weer niet met een lege accu staat. Wat zou dit probleem kunnen zijn? Ik heb het een paar weken geleden ook gehad, dat de verwarming het helemaal niet deed en na enige tijd spontaan aanging.

De laatste paar weken deed de verwarming het wel gewoon, alleen hoorde ik soms wel rare borrelende geluiden als de auto stationair liep. zou het de kachel weerstand kunnen zijn of een relais?

Gr Gerard

• Balikci

Hallo,

Het kan inderdaad door de kachelweerstand komen. het zit op een best wel lastige plek maar als je beetje handig bent kun je het wel zelf vervangen.

wel eerst het handschoenenkastje uitbouwen, dan kun je er makkelijker erbij komen.

succes,

Balikci

• Vakman Ruud

In principe werkt de Fan alleen op max als de kachelweerstand stuk is.

Maar er zit achter het rooster, in het bedieningspaneel, een kleine ventilator die de binnenlucht aanzuigt en zo de juiste temp. regelt.

Als je dat gezoem hoort zal die blijven draaien. Controleer met een stukje papier of dat blijft plakken aan het roostertje.

Zo ja is het bedieningspaneel stuk.

Is trouwens met DIS uit te lezen.

Succes.

Ruud

• ge39rard

Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag nog wat speurwerk gedaan. ik ben erachter gekomen dat dat zoemende geluid van de fan achter het bedieningspaneel van de climate control na ongeveer een kwartier stopt. Drie keer heb ik kontakt gemaakt, zodat de verwarming ging draaien en weer uitgezet. De fan is gewoon gestopt na drie keer zodat je nu wel kunt verwachten dat toch de fan niet de boosdoener kan zijn.

De laatste dagen heb ik de zekering nr 63 van de fan die achter het bedieningspaneel zit, eruit getrokken voor het geval dat. Nu vermoedt ik dus dat de aanjager niet gestopt is toen ik de auto uit heb gezet.

Dit is een paar weken geleden ook gebeurd toen ik een boodschap moest halen. Toen viel het me op dat de verwarming gewoon doorging met blazen

Ik heb vandaag ook gehoord dat de verwarming op de Auto-stand niet regelmatig blaast. Ook heb ik ontdekt dat, wanneer ik op de Auto stand de temperatuur vol op 32 graden zet in een koude auto, de verwarming niet harder gaat blazen maar zacht blijft. De aanjager voor de voorruit blaast wel gelijk hard. Toch de kachelweerstand? De verwaming geeft wel warme lucht..

Vandaag laat ik de zekering maar zitten en hopen dat de accu morgen weer niet leeg is

Gr Gerard