ouderdomsverschijnselen autoband

• theone

Hallo,

Weet iemand hoe lang een autoband kan meegaan voordat de band ouderdomsverschijnselen krijgt.

Heb namelijk vandaag een lekke band gehad.

Ben naar de bandenboer gegaan en die zegt dat de band ouderdomsverschijnselen heeft.

Lekt nu aan de zijkant van de band(wang).

De band is 4 jaar oud.

Dat is toch wel erg snel??

• Rob530DH2002

Als een band lekt aan de wang dan zal dat waarschijnlijk langs de velgrand zijn door gecorrodeerde of vuile velgen, je kan het eventueel testen door er met een borstel schuim op aan te brengen. Als de band zelf lekt aan de wang dan is dat meestal door beschadiging, bv. door met een lekke band door te rijden, of door een stoeprandje te hebben meegepakt. Ik heb nog nooit van ‘ouderdom’ bij banden gehoord, wel van banden die langdurig binnen hebben gelegen en daardoor poreus zijn geworden met scheurtjes tot gevolg. Onder normale omstandigheden is vooral de profieldiepte en slijtagepatroon maatgevend voor de toestand van een band. Ik zou voor de zekerheid eens even naar een andere bandenboer rijden als ik jou was.

• ge39rard

Als je met de lekke band een stuk bent doorgereden kan de band daardoor schade hebben opgelopen. Je zou het nog bij een andere bandenboer kunnen proberen voor een andere mening. Het kan een verkooppraatje zijn geweest. Mijn vader heeft wel eens banden gehad die 6 jaar oud waren en die toen ouderdomsverschijnselen hadden. Er zaten scheurtjes aan de wang. Loopvlak was nog goed maar was wel APK afkeur.

• theone

Hallo,

Het duurde natuurlijk even voordat ik aan de kant was, maar toen ik aan de kant was hoorde ik de band nog leeglopen.

Heb direct de band verwisseld.

Er ging wel een heel vreemd geluid aan vooraf: het leek net alsof een iets begon te rammelen, een losse bout of iets dergelijks.

Toen ben ik dus aan de kant gegaan en constateerde dat mijn band leeg liep.

Heb nog gekeken op het rijvlak of ik iets zag van een spijker of iets dergelijks maar helemaal niets.

Ben bij de bandenboer geweest en die had met wit gemarkeerd waar de band lekte en dat was aan de zijkant en op meerdere plekken.

Hij zegt dat het kan na 4 jaar, ik vind het raar.

Heb nooit een stoeprand of iets dergelijks geraakt met die velg.

Kan het zijn dat er binnen één van die staaldraden is geknapt, hoewel ik zag niets raars aan de buitenkant.

• ge39rard

Zijn het goede merk banden of een goedkope merk? Ik heb zelf een paar jaar geleden velgen gekocht met banden van het merk Wanli. Nooit kopen want het is gewoon rommel. Dit bleek wel toen ik een keer door een kuil was gereden en er een bult was ontstaan aan de binnekant van de band. Het kan zijn dat je een keer over een diepe putdeksel bent gereden wat ook schade kan geven op de zijkant van de band. Na verloop van tijd kan dit een lek veroorzaken

• theone

Hallo,

Nee absoluut geen rommel, het zijn Dunlop Sport Maxx TT.

Heb ook nog nooit een lekke band of iets dergelijks gehad met deze banden.