GM automaat

  • Henk

    Hallo

    Ik heb een amerikaanse 528i E39. Deze heeft een GM bak ipv van een ZF bak.

    Ik ben een rustige rijder, maar laatst toen ik moest invoegen met flink gas viel me op dat ik een vertraging heb bij het overschakelen. Als hij bijvoorbeeld van 2 naar 3 gaat duurt het meer dan een seconde voordat ik weer volledig vermogen heb. Net of dat je de koppeling half laat opkomen om dan na meer dan een seconde helemaal los te laten. De motor houdt dus aanzienlijk in. Dit was me eigenlijk eerder nog nooit opgevallen. Maar zoals ik al vertelde, geef ik niet vaak veel gas.

    Verder schakeld de auto bij koude motor pas bij 3000 toeren. Nu ga ik niet graag 3000 toeren rijden met koude motor dus laat hem altijd even wat warm lopen of ga stapvoets de straat uit. Na 2 minuten schakeld hij gewoon normaal. Wel eens gelezen op internet dat dit normaal is bij GM, maar een bevestiging zou leuk zijn.

    Verder lees ik vaak over het boterzacht en onvoelbaar schakelen van de e39. Die van mij voel ik toch echt wel schakelen hoor. Wel soepel, maar ik voel hem toch echt wel makkelijk hoor. Een jaar geleden preventief de automaat laten doorspoelen en moet zeggen dat ik daarna wel soms bijna het schakelen niet voelde. Maar nu we bijna weer een jaar verder zijn is het weer gewoon normaal voelbaar hoor.

    Mijn vraag is nu eigenlijk of ik me over de automaat ergens zorgen moet maken. Want ben er intussen achter gekomen dat veel kleine dingetjes net anders zijn tussen een americaan en een europeaan. En zal je zien dat mocht de automaat kapot gaan ik er helemaal een uit de VS moet laten komen met alle kosten van dien.

  • Vakman Ruud

    De GM automaat is wat kwetsbaarder dan de ZF.

    Bij de GM is het dringend noodzakelijk dat op tijd olie en filter vervangen worden.

    De klacht lijk ook op een hogedruk probleem of versleten koppelomvormer.

    Indien de druk te hoog oploopt door een verstopt filter breekt de hoge druk pomp van de basisplaat, (kwaal van GM) af en zijn de kosten 1800 Euro.

    Wij vervangen filter en olie bij ca:150000 km en daarna in intervallen van ca: 60.000 km.

    In het verleden moest de olie en filter iedere Inspectie II (80.000km) vervangen worden, maar door de beter kwaliteit olie is die interval vervallen. Schade voor de klant helaas.

    Kijk ook op onze site: www.rapservices.nl, daar staan foto's op van een verstopt filter.

    Succes.

    Ruud

  • Henk

    Hallo Ruud,

    Bedankt voor je antwoord. Het geeft me echter toch nog wat vragen.

    Een automaatspoeling heb ik namelijk al een 1,5 jaar geleden gedaan. Ze hebben nog speciaal een filter moeten bestellen omdat ik niet een gebruikelijke gm erin heb. Ik heb de GM 4L30-E waarschijnlijk wat ik op internet heb opgezocht. Of er daarvoor ooit gespoeld is weet ik niet. Heb hem gekocht met 155K mijl. Spoeling 157K mijl. Maar een maandje voor die spoeling heb ik een stoeprand van een vluchtheuvel te laat gezien en door de klap was mijn oliekoeler kapot gegaan. De monteur vertelde mij dat mijn automaatbak olie er nog mooi rood uitzag. Toch voor de zekerheid toen een maandje later preventief laten doorspoelen. Dus als het goed is zit er een nieuwe filter in en zou sterk zijn als die nu met 162K mijl al verstopt is. Of zou mijn spoeling al een te late spoeling zijn geweest ?

    Over de koppelvormer. Ik dacht dat je dan altijd een toerenteller had die op en neer ging. Dat heb ik niet echt. Ik schakel over toeren blijven hangen, maar het duurt ruim 2 seconde voordat je pas echt de trekkracht voelt en de toeren weer oplopen. Je voelt het met name goed bij de overgang van 2e naar 3e versnelling en een dot gas.

  • Vakman Ruud

    Ten eerste problemen met de koppelomvormer komen niet naar voren in de toerenteller.

    Alleen in sporadische gevallen als de lockup inkomt kan op dat moment het toerental iets variëren.

    De enige manier om de koppelomvormer te testen is in D vol gas te geven met ingetrapte rem.

    De aanduiding van de toerenteller geeft dan aan hoe de situatie is.

    < 2000 = nieuw ca 2000 = oke 3000 = foute boel.

    M.i.v. september 2001 is de olie vervangen van ATF III door ETL7045E. De laatste heeft de kleur van je huid.

    Maar het kan ook een software probleem zijn.

    Na een verversing moet de synchronisatie uitgevoerd worden. Bij de nieuwere modellen moet zelf de olievervanging ingevoerd worden.

    Dus uitlezen met DIS zal uitsluitsel geven. De normale garages hebben dat niet het is speciale BMW software.Dus wij hebben het wel.

    Succes.

    Ruud

  • Henk

    Tja Ruud,

    Als je in de buurt zat, was je al lang mijn vaste monteur adres. Ik kom echter uit Tilburg. Wij hebben bij ons Autrans, en als ik eerlijk ben weet ik niet of ik daar zo blij mee moet zijn. Toenertijd toen ik op zoek was naar een doorspoeler vertelde ze me dat zij dat ook deden, maar bij doorvragen bleek dat ze eigenlijk alleen maar een verversing deden. Omdat ze niet in doorspoelen geloofde.

    Maar goed, laat ik toch maar eens daar een afspraak maken. En als het iets is wat in de papieren loopt, kan ik altijd voor een second opinion een ritje Amsterdam doen.

    Alvast bedankt voor je hulp