Hallo
Ik heb een amerikaanse 528i E39. Deze heeft een GM bak ipv van een ZF bak.
Ik ben een rustige rijder, maar laatst toen ik moest invoegen met flink gas viel me op dat ik een vertraging heb bij het overschakelen. Als hij bijvoorbeeld van 2 naar 3 gaat duurt het meer dan een seconde voordat ik weer volledig vermogen heb. Net of dat je de koppeling half laat opkomen om dan na meer dan een seconde helemaal los te laten. De motor houdt dus aanzienlijk in. Dit was me eigenlijk eerder nog nooit opgevallen. Maar zoals ik al vertelde, geef ik niet vaak veel gas.
Verder schakeld de auto bij koude motor pas bij 3000 toeren. Nu ga ik niet graag 3000 toeren rijden met koude motor dus laat hem altijd even wat warm lopen of ga stapvoets de straat uit. Na 2 minuten schakeld hij gewoon normaal. Wel eens gelezen op internet dat dit normaal is bij GM, maar een bevestiging zou leuk zijn.
Verder lees ik vaak over het boterzacht en onvoelbaar schakelen van de e39. Die van mij voel ik toch echt wel schakelen hoor. Wel soepel, maar ik voel hem toch echt wel makkelijk hoor. Een jaar geleden preventief de automaat laten doorspoelen en moet zeggen dat ik daarna wel soms bijna het schakelen niet voelde. Maar nu we bijna weer een jaar verder zijn is het weer gewoon normaal voelbaar hoor.
Mijn vraag is nu eigenlijk of ik me over de automaat ergens zorgen moet maken. Want ben er intussen achter gekomen dat veel kleine dingetjes net anders zijn tussen een americaan en een europeaan. En zal je zien dat mocht de automaat kapot gaan ik er helemaal een uit de VS moet laten komen met alle kosten van dien.