centrale differentieel BMW X3

• Frits (X3 2.5i)

Hallo,

Tijdens het nemen van lange bochten naar rechts, zoals bij klaverbladen in rijkswegen, vertoonde mijn X3 in het linkervoorwiel soms een onaangenaam vibrerend geluid en trilling in het stuur gedurende 1 tot 2 seconden. Ik dacht zelf dat de oorzaak misschien een zwabberend voorwiel is als gevolg van een zwakke schokdemper, maar dat bleek niet het geval. De BMW-dealer heeft het (tot mijn verrassing) opgelost door de olie te vernieuwen in het centraal differentieel, ook wel “verdeler” genoemd. Kan iemand uitleggen hoe dat kan? De BMW-dealer Dusseldorp kon het mij niet duidelijk uitleggen.

Groet,

Frits

• Vakman Ruud

In het werkplaatshandboek staat duidelijk dat de olie van de tussenbak van de X3 en X5 vernieuwd moet worden.

Ook ga ik altijd met een magneet in de unit en tot mijn verbazing haal ik er iedere keer slijpsel uit.

Ik denk dat een van de twee ketting wielen ernstig vervuild was en dat de oorzaak was.

Maar hier gaat weer ook op dat de (dealer) er vanuit gaan dat net als bij de automaat de olie nooit vervangen hoeft te worden. Bij de automaat is dat nog schadelijker omdat daar een filter in zit wat verstopt raakt.

Groeten.

Ruud