Dop van radiator koelvloeistof

  • theone

    Hallo,

    Weet iemand of er een modificatie is geweest van de dop van de radiator van het koelsysteem van een BMW E36 cabriolet, 318i, M43 blok van bouwjaar 1994?

    Zoja, hoe kan ik dit controleren(cijfers)?

    Op mijn huidige dop staat 200, dat is meen ik 2 bar en er staat nog een cijfer op maar dat moet ik checken.

    Weet dat er bij mijn vorige E30 cabriolet een modificatie was van de dop van de radiator, maar van een E36 weet ik het niet

  • Vakman Ruud

    Het is een 2.0 Bar uitvoering (200)

    Maar de dop heeft wel een nieuw nummer nl: 17.11.1.742.231

    Het is altijd nuttig om de dop te vervangen omdat de klepjes die erin zitten slijten.

    Succes.

    Ruud

  • theone

    Bedankt voor de tip Ruud.

    Wat is het effect van een defecte dop?

    Bedankt alvast.

  • Vakman Ruud

    Er zitten twee kleppen in de dop.

    1: overdrukventiel

    2: onderdrukventiel

    In beide gevallen zal er bij kleine lekkage rondom de dop witte afzetting te zien zijn.

    Als het overdruk (2 Bar) ventiel stuk is kan dit tot koken (verlies) van het koelwater leiden omdat het kookpunt dan te laag is door te lage druk.

    Enig verlies van weinig koelvloeistof is overigens vrij normaal.

    De temperatuur in de motor is ca 95 graden bij bedrijfstemperatuur en iedere rit gaat het dus tegen het kookpunt aan.

    Daarom is het verstandig om eens per maand he niveau te controleren bij dezelfde omstandigheden met koude motor.

    Succes.

    Ruud