Motorstoring - uitlaatgas waarden te hoog

• jho

Ik heb een BMW 330D Touring uit 2008, de laatste twee dagen twee maal een motorstoring gehad.

Toevallig is dat bij beide keren ik van stadsverkeer of de autoweg / snelweg opreed en dus ging versnellen.

Dit is de eerste keer door de BMW Dealer opgelost door de foutmelding te resetten na te hebben nagekeken wat de oorzaak was.

Echter enkele uren daarna deed het probleem zich weer voor tijdens snelheid maken op een autoweg komende uit stadsverkeer.

Wie heeft een idee wat dit kan zijn en hoe dit kan worden opgelost.

Bedankt voor eventuele reacties.

• Vakman Ruud

Uitllezen van het storingsgeheugen is de enige oplossing omdat er te veel mogelijkheden zijn.

Succes.

Ruud

• jho

Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie.

Dit is inmiddels twee keer uitgelezen, ze gaven aan dat het de luchtmassa meter was bij Bmw

Nadat dit is gereset heeft de monteur ermee gereden en is de fout niet te herleiden, auto meegenomen fout weer terug na enkele minuten.

Terug naar de verkoper, ik heb de auto nu 8 dagen.

Zij zijn ook naar de bmw dealer gegaan en die heeft ook het geheugen gewist, zelfde fout, wegrijden gas geven op snelweg en fout weer terug.

Het advies van Bmw is het spruitstuk en de egr klep reiningen, gedaan door de verkoper en tijdens de proefrit na afloop na eerst de fout te hebben laten wissen bij Bmw geen foutmelding maar ook geen vermogen.

Hierna hebben ze de luchtmassameter vervangen en tijdens de proefrit kwam direct de foutmelding weer terug.

Nu is de fout er weer, het vermogen is ook weer terug.

Heb je enig idee in welke hoek ik het moet zoeken, de verkoper heeft momenteel geen idee?

• Vakman Ruud

Bij de diesel moet de LMM ingeleerd worden.

Het kan ook een Lampdasonde probleem zijn.

Maar als het vermogen weg valt kan dat ook de aansturing van de Turbo zijn.

Succes.

Ruud

• jho

Hallo Ruud,

Bedankt voor je reactie.

Donderdag gaan ze ermee verder ,ik zal ze dit doorgeven wat betreft de lambdasonde

Het vermogen is nu in orde nadat ze de luchtmassameter hebben vervangen.

Gaat het inleren automatisch tijdens het rijden het of zijn hier extra werkzaamheden van een monteur voor nodig?

Zouden het ook eventuele andere sensoren kunnen zijn die smerig zijn bijvoorbeeld?

Groeten Jan-Rinze

• Vakman Ruud

Het inleren gaat niet automatisch dat moet met DIS (dealer of bij ons) gebeuren.

Bij de benzine uitvoeringen gaat het automatisch maar bij de diesel niet.

Het probleem is dat als de garage geen BMW uitlees-software heeft de diagnose moeilijk kan verlopen.

Succes.

Ruud

• jho

Het probleem is opgelost.

Ze hebben de egr klep vervangen en nu is de storing eruit.

bedankt voor je adviezen.

• Vakman Ruud

Kijk eens op onze site ivm de egr klep. www.rapservices.nl

Vervangen is simpel.

Groeten.

Ruud