ruitensproeier

  • toon van wijk

    Ik heb het volgende probleem: de ruitensproeier doet het niet meer, de ruitenwissers werken wel als ik de hendel overhaal. We horen de pomp niet aanslaan. De 2 pompjes hebben we zelf getest en daaruit bleek dat ze het wel deden zodra je ze rechtstreeks op de accu aansloot. De zekeringen (2 & 4) in het handschoenenkastje hebben we nagekeken en die zijn goed. Wie weet waar het probleem in kan zitten?

    Bij voorbaat dank.

    T. van Wijk

  • Vakman Ruud

    Kan zijn dat de sproeiers verstopt zitten, of dat de terugslagklep in de leiding stuk is.

    Wat voor model gaat het om?

    Groeten.

    Ruud

  • Rob530DH2002

    De pompen gaan niet lopen schrijft ie, dus het gaat niet om een verstopping. De aansturing van de ruitenwissers werkt wel, die van de pompen niet.

  • Vakman Ruud

    Ik heb wel eens meegemaakt dat er een heleboel troep in de tank zat waardoor de pompjes zelf verstopt waren terwijl ze wel draaiden.

    Dus zoeken maar.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Ik wil nog wel weten om wat voor model het gaat ivm de zekeringen en het schema.

    Groeten.

    Ruud

  • toon van wijkb

    het gaat om een bmw5 serie bj 2002 spec edition e 39

    bedankt voor de reactie ruud

  • Rob530DH2002

    Ik neem aan dat jij ook op 2 wijzen kan sproeien? Ik doel dus op de hendel naar je toe trekken of de knop op het uiteinde van de hendel die je kan indrukken (de laatste is de intensief reiniging waar dat 2e reservoir voor is met sterker reinigingsmiddel). Werken beide schakelaars niet?

  • toon van wijk

    bij de hendel naar voren halen gaan de ruitenwissers 3x heen en weer,en het zelf gebeurt als ik de knop indruk .dat werkt allemaal ,de koplamp sproeier doet het wel

    bedank voor je reactie rob

  • Vakman Ruud

    Controleer ook zekering 11.

    De pomp wordt direct vanuit de basismodulle aangestuurd.

    Het gebeurt ook wel dat in de ruimte van het rechterscharnier van de motorkap dat de kabel los geschoten is en klem heeft gezeten, gevolg draadbreuk.

    In ieder geval moet de kabel vanaf de basismodulle/stuurschakelaar doorgemeten worden en natuurlijk ook de massa nakijken.

    Voor het juiste schema is het chassisnummer nodig.

    Succes.

    Ruud

  • toon van wijk

    Beste Ruud,

    We hebben alles gecheckt en nagekeken maar we kunnen nergens een verstopping of kabelbreuk vinden. We weten het gewoon niet meer.

    Misschien weet jij nog raad n.a.v. het chassisnummer : WBADT410X0G000851

    Graag hoor ik van je.

    Groetjes Toon van Wijk