Hallo beste Ropje,
Bij versleten klepseals komt er dan nog eens bij, dat bij het starten van de motor, koud of warm, dat er een flinke blauwe pluim uit de uitlaat komt.
Want bij het stil zetten van de motor, blijft er dan nog even oliedruk in het smeersysteem achter.
Dat word natuurlijk geloosd op de bovenzijde van de zuigers, en dat is de blauwe pluim van de klepselas.
Een van de grote herkennings punten van versleten klepseals, dus bij een koude en warme motor te herkennen.
Zijn het de schraapveren, dan zou de optie die u noemde bij warme motor kunnen zijn.
Dus bij het starten van de motor even goed op de rook letten van de uitlaat, is dit een blauwe pluim, grote kans dat het de klepseals zijn.
Ik weet verder helaas niet wat het olieverbruik doet bij uw BMW, maar dit moet wel opvallen, als er een blauwe pluim geeft.
De bekende blauwe pluim bij het loslaten van het gaspedaal, dat kwam vroeger veel voor bij de oudere BMW's.
Ik heb ooit een 2002 gehad en deze deed dat ook bij het loslaten van het gaspedaal boven de 130 km/h.
En nagenoeg weinig olie verbruik bij dit euvel.
Deze BMW reed ook nog op LPG, maar was echt zeer goed.
Tegenwoordig zie je dit euvel haast zelden of eigenlijk nooit meer.
Dus beste Ropje, kijk eens evenn goed bij het starten als de auto een tijdje heeft stil gestaan, misschien ligt het aan de klepseals.
Dit zou een hele grote reparatie of vervanging van het blok kunnen schelen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad