olie rook

  • ropje

    ik ben in het bezit van een 520i uit 1997 bij warm weer komt er na verloop van tijd een behoorlijke rookpluim uit de uitlaat

    als de buitentemp.rond de 23 graden of lager is doet het probleem zich niet voor

    heb de carterventielatie reeds vervangen door een nieuw exemplaar maar mocht niet helpen

    heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen veroorzaken

    bvd ropje

  • Vakman Ruud

    Wat voor kleur rook?

    Ruud

  • ropje

    de rook heeft een blauwe kleur

  • Vakman Ruud

    Even voor de duidelijkheid.

    witte rook = water

    zwarte rook is brandstof

    blauwe rook is olie.

    Dus zal er olie verbruik zijn.

    Je hebt de carterventilatie zelf reeds vervangen, dus zal het ergens anders vandaan komen.

    Wel moeten de slangen van de caterventilatie ook gecontroleerd worden op kleine haarscheuren. Zeker de plaats waar de slang het kleppendeksel ingaat.

    Indien in een van de slangen of bevestiging vacuum getrokken wordt kan dat ook tot dit probleem leiden.

    Een mogelijk vacuum lek is op te sporen door met draaiende motor remmenreiniger op alle slangen te spuiten. Bij het lek gaat de motor sneller draaien.

    Gezien het feit dat het alleen bij bepaalde temperaturen geschied ga ik ook denken aan de fabrieksmelding over dit feit.

    BMW heeft in 2003 een schrijven laten uitgaan naar alle dealers dat dit probleem mogelijk als oorzaak een of meerdere foute lampdasondes kan zijn.

    Uitlezen van de auto zal dan de oplossing geven.

    Met BMW ediapas is zelfs de exacte waarde en voltage van iedere sonde af te lezen.

    Verder zou het versleten klephoedje of olieschraap veren kunnen zijn, afhankelijk van de km stand

    Succes.

    Ruud

  • ropje

    ruud bedankt voor de tips

    maar deze heb ik reeds allen uitgevoerd

    mijn ervaring is als je versleten veren hebt dat de wagen eigenlijk constand rookt en bij klephoedjes rookt een auto meestal bij

    gas loslaten omdat je dan eenonderdruk in je cylinder krijgt door het afremmen op de motor

    ik zal de lambdasondes eens controleren en kijken of de werking goed isals ik dat gedaan heb zal ik het laten weten

    mvg ropje

  • Ad

    Hallo beste Ropje,

    Bij versleten klepseals komt er dan nog eens bij, dat bij het starten van de motor, koud of warm, dat er een flinke blauwe pluim uit de uitlaat komt.

    Want bij het stil zetten van de motor, blijft er dan nog even oliedruk in het smeersysteem achter.

    Dat word natuurlijk geloosd op de bovenzijde van de zuigers, en dat is de blauwe pluim van de klepselas.

    Een van de grote herkennings punten van versleten klepseals, dus bij een koude en warme motor te herkennen.

    Zijn het de schraapveren, dan zou de optie die u noemde bij warme motor kunnen zijn.

    Dus bij het starten van de motor even goed op de rook letten van de uitlaat, is dit een blauwe pluim, grote kans dat het de klepseals zijn.

    Ik weet verder helaas niet wat het olieverbruik doet bij uw BMW, maar dit moet wel opvallen, als er een blauwe pluim geeft.

    De bekende blauwe pluim bij het loslaten van het gaspedaal, dat kwam vroeger veel voor bij de oudere BMW's.

    Ik heb ooit een 2002 gehad en deze deed dat ook bij het loslaten van het gaspedaal boven de 130 km/h.

    En nagenoeg weinig olie verbruik bij dit euvel.

    Deze BMW reed ook nog op LPG, maar was echt zeer goed.

    Tegenwoordig zie je dit euvel haast zelden of eigenlijk nooit meer.

    Dus beste Ropje, kijk eens evenn goed bij het starten als de auto een tijdje heeft stil gestaan, misschien ligt het aan de klepseals.

    Dit zou een hele grote reparatie of vervanging van het blok kunnen schelen.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad