olieverbruik

• rvbladeren@quicknet.nl

Hallo,

Ik heb een bmw 318 105kw

Sinds een tijdje verbruikt hij olie.

Ongeveer een liter op de 2000 km.

Dat heeft hij nooit gedaan.

Er ligt heel af en toe enkele druppels onder de auto, maar dat is zeer weinig.

Roken doet de auto niet.

Weet iemand wat het kan zijn?

• Vakman Ruud

Redenen kunnen zijn.

-lekkage, bij deze motoren via de carterventilatie

-versleten klepafdichtingen (cupje)

-versleten olie schraapveren.

Ik ga uit van het eerste.

Succes.

Ruud

• theone

Hallo Ruud,

waar zit deze carterventitlatie precies bij een 318 i cabrio, E36 bouwjaar 1994 met M43 motor?

• Vakman Ruud

Aan de linker achterkant van het kleppendeksel en onderblok (vlak daaronder) gaan een gecombineerde slang naar het inlaatspruitstuk.

Je ziet de slang als je naar het inlaatspruitstuk kijkt. Hij zit op een ring aangesloten die in het spruitstuk zit.

Groeten.

Ruud

• rvbladeren@quicknet.nl

Hallo Ruud,

Als hij lekt via de carterventilatie bij mijn bmw 318 (105kw ) waar blijft de olie dan?

Als de auto een dag of enkele dagen stil staat ligt er wel eens een drup of enkele druppels olie

onder de auto maar echt enkele druppels en geen plas olie en ook niet altijd. Raar!!!!

Waar kan ik de carterventilatie vinden?

• rvbladeren@quicknet.nl

Weet ook iemand of het echt schadelijk is als je om de 2000 km een liter olie bij moet vullen?

Volgens mijn garage kan het geen kwaad.

Ik vind het alleen raar dat ik daar sinds kort last van heb.

Hiervoor gebruikte de auto bijna geen olie tussen de beurten.

Ook geen rookpluimen te zien!!!

Wel ligt er wat ik al eerder zei soms ( dus niet eens altijd ) een druppeltje olie onder de auto.

De auto staat onder een carport, dus elke keer op de zelfde plek, anders was het dus niet eens

opgevallen!!

• Ad

De olie die door de carterontluchting weg gaat, gaat via het spruitstuk de verbrandingskamers in en word gewoon verbrand.

Bij het verbruik dat uw auto heeft is dit vaak nog niet eens zichbaar.

Want 1 liter olie verbruik op 2.000 km is niet erg schokkend te noemen, en kan beslist ook geen kwaad.

Wat wel kwaad zou kunnen voor de motor, dat u niet tijdig zou peilen en de olie stand te laag komt te staan.

Een als het verbruik nog erger word, zou het misschien kwaad kunnen voor de Kat.

Ligt er aan hoeveel het olie verbruik zal zijn.

Bedenk dus dat olie niet enkel een smerende functie heeft, maar ook nog een koelende functie van het hart van de motor heeft, waar dus geen koelkanalen aanwezig zijn van het koelsysteem, let daar dus wel goed op!

Maar als u het storend vind, laat de carterontluchting dan reinigen en eventueel de aangetaste slangen vervangen, het rubber van de slangen heeft ook niet het eeuwige leven.

Als dit alles vervangen is en gereinigd, kan het zijn zoals Vakman Ruud beaamt, dat het verbruik verholpen is.

Soms kan het zijn, en dat heeft Vakman Ruud ook al gezegd, dat de klepsteelrubbertjes stuk gaan en gaan lekken, ook spreken we dan van defecte en lekkende klepseals.

Als er een klepseal lekt heeft men en geringe of zeer kleine lekkage van olie, worden het er meer dan loopt het verbruik uiteraard op.

Zijn er 4 of meerdere klepseals lek, verbaas u dan echt niet, dat er gerust een olie gebruik aanwezig kan zijn van 1 liter op 600 km.

Of iets in dien aard.

Dit kan men vaak waarnemen als men de motor start en als de motor aanslaat dat er eerst een blauwe pluim uit de uitlaat komt die dan weer gewoon verdwijnt.

Dat komtg omdat de motor stil word gezet, en de oliedruk weg ebt door deze lekke klepseals, de lekkende olie valt dus boven op de zuigers, en dat is de blauwe pluim bij het starten.

Dus ziet u dit nog niet, dan valt het nog erg mee!

Word het roken dan nog erger, dan word het toch echt tijd om de seals te gaan vervangen.

Maar ik denk dat het bij u gaat om de carterontluchting die gereinigd dient te worden, u heeft verder weinig last van lekkage, dat ene of enkele druppels onder uw auto heeft hier weing vat op.

Het zal echter anders worden als er een plas onder de auto zou liggen.

IK hoop dat met deze reactie uw vragen beantwoord zijn.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• buconi1

Als je even de moeite neemt om Ad zijn antwoord te lezen zal je gelijk antwoord krijgen op je gestelde vraag.

• buconi1

Als je even de moeite neemt om Ad zijn antwoord te lezen zal je gelijk antwoord krijgen op je gestelde vraag.

Gewoon ff de moeite nemen om te lezen.