Airco defect

  • Rob530DH2002

    Iemand dit euvel eerder gehad?

    - airco werkt in het geheel niet

    - aircolampje gaat wel branden bij aanzetten airco

    - aircopomp gaat draaien bij aanzetten airco, koppeling pomp is dus oké

    - aircofan draait niet, loopt wel vrij na een zwaai er aan geven

    - zekeringen oké

    - uitlezen met Carsoft geeft geen abnormale foutmelding (wel right temp. control wheel maar dat is altijd al geweest)

    Mijn gedachte is dat bij rijwind de airco toch een beetje zou moeten werken ondanks dat de aircofan niet draait?

    In het weekend check ik of de fan stroom krijgt, tips zijn welkom.

  • Ad

    Hallo beste Rob,

    Is het koudemiddel goed op peil?

    Uitlezen is natuurlijk een erg goed begin, daarna even de test of er voldoende koudemiddel aanwezig is.

    Ik lees dan erg vaak, maar natuurlijk is er voldoende koudemiddel in het systeem aanwezig, ik heb dit vorig jaar nog laten bijvullen.

    Maar bij een lekkage ben je dit koudemiddel wel weer direct kwijt, we horen het niet lekken of zien het niet lekken, dat is erg jammer.

    Komt er wel spanning op de airco fan, misschien is de schakelaar/censor wel defect die de fan aanstuurt.

    Dan krijgt de fan inderdaad geen spanning.

    Er zijn ook nog relais in het systeem opgenomen, en die kunnen ook wel defect zijn, of een ingebrand contactpuntje hebben, dan word de spanning ook niet doorgegeven. Dan werkt het systeem ook niet.

    Een relais hoor je goed inkomen bij het inschakelen van de airco, dat geeft vaak toch een leuke klik, tenzij dit relais in de bekende trommel is ingebouwd onder het rechter interieur filter huis.

    Is er geen vuil contact in de connector/stekker verbinding, het systeem heeft tenslotte ook een heel winter seizoen stil gestaan.

    Vandaar dat ik het airco systeem altijd op automaat heb staan, dat word vaak aanbevolen, omdat dan het systeem constant meedraait, en dat de pomp goed gesmeerd blijft worden.

    Enkel heb ik dan zoiets van, in de winter dan, dan werkt het systeem toch niet beneden de 3 tot 5 graden boven nul.

    Tja, het systeem staat in elk geval dan niet te lang stil, want de temperatuur is maar een paar maanden beneden deze temperatuur.

    De fan kan natuurlijk ook defect zijn.

    Uit testen met een draad met zekering vanaf de accu of het hulpstart punt onder de motorkap, weet dan wel wat de positieve (+) pool is van de stekker.

    Of test dit even met een spanningzoeker, als er toch spanning aanwezig is, dan zou de massa een slecht contact kunnen maken.

    Ik hoop dat het gaat lukken.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Bedankt voor het meedenken Ad, die fan wilde ik al in het weekend gaan checken. Maar denk jij niet dat als het louter de fan is de airco toch een beetje zou moeten werken? De rijwind en de fan die op de motor zit sturen namelijk ook koellucht door de condensor dus je verwacht dan dat de airco nog steeds koelt alleen iets minder. In mijn situatie blijft de lucht dezelfde temperatuur houden als ik de airco aanzet.

  • Ad

    Hallo beste Rob,

    Maar gezien dat de fan er niet voor niets op gemonteerd zit, zou dit toch de boosdoener kunnen zijn.

    De uitleg die u geeft is aannemelijk, maar als de condensor te weinig of geen koeling krijgt, zal deze ook niet optimaal kunnen werken.

    Dus zonder de fan is er volgens mij geen goede werking van het airco systeem.

    De gassen worden immers niet gekoeld, de opgewarmde gassen worden niet meer gekoeld en omgezet tot vloeistof, dus de werking word teniet gedaan door een defecte fan.

    In het druk systeem is er een censor schakelaar opgenomen die de fan schakelt, dus als deze censor schakelaar defect is, dan werkt de fan niet, dus hier zou eventueel de fout kunnen zitten, beste Rob.

    De fan kan ook defect zijn of soms vast zitten of teveel aan speling hebben, maar draait dan nog wel soepel rond, maar spring niet meer aan, door de teveel aan speling kan het zijn, dat de fan niet meer werkt en defect is.

    Waar ik ook erg vaak op wijs, de hoeveelheid aan vulling van het koude middel, een goed gesloten en goed functionerend systeem kan echt per jaar 10% aan koudemiddel verliezen, en dat zijn echt geen unicum's.

    Het stekkerblok kan eventueel ook de boosdoener zijn, dit komt ook aardig vaak voor, dit zit immers allemaal in de rijwind en alle zooi spat er tegen aan, dus even stekker los nemen en controleren en anders gewoon preventief inspuiten met contactspray of WD-40.

    Als dit dan toch los ligt, dan kan er eventueel gemeten worden, de fan kan niet inschakelen, dus de vingers zijn safe!

    Pas uiteraard wel op met het werken aan de fan, als deze plots in werking gaat, dan kunnen er echt serieuze blessures ontstaan zoals zware verwondingen aan de handen en de vingers, dus let erg goed op wat u doet, ik zou het erg naar vinden dat er iets met u gebeurt.

    IK hoop dat ik u voldoende informatie heb kunnen verstrekken beste Rob, maar ik denk dat hier de fout zou kunnen zitten, in een van deze genoemde dingen.

    Zoals ik al zei, ik begin altijd met de meting of er voldoende koudemiddel aanwezig is, uitlezen indien mogelijk, verschilt van merk en type auto.

    Controle van de censor die in het druksysteem is opgenomen om de fan in te schakelen, de fan controle, de stekker controle op corrosie en doorgifte van contact.

    Deze censor in het druksysteen is te vergelijken met de thermoschakelaar die een koelfan inschakelt, als deze thermoschakelaar defect is, dan loopt de motor warm.

    Ik hoop dat u wat heeft aan deze informatie.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Edye

    Dit weekend had mijn E53 een identieke storing.

    De blower werkte niet, het airco lampje brandde, maar er kwam geen zuchtje wind uit de roosters.

    Na een paar dagen werkte het systeem plotseling weer. De blower functioneerde en er kwam ijskoude lucht.

    Helaas was dit een eenmalige actie. Na stoppen van de motor en daarna opnieuw starten was de storing er weer.

    Maar het grote voordeel was dat ik nu wist dat er geen problemen waren met de compressor en de hoeveelheid koelmiddel.

    De storing werd mijnsinziens veroorzaakt door een los contact, een niet werkende schakelaar van de blower, of een defect aan de blower.

    Bij problemen met de blower wordt op internet de voorschakelweerstand (egel) vaker als schuldige aangewezen.

    Daarom vanmiddag de egel van de blower vervangen.

    Waarlijk een kl*te karwei.

    Storing opgelost.

    Voorbeeld hoe een egel uitziet.

    http://www.google.nl/imgres?q=egel+airco&um=1&hl=nl&biw=1600&bih=805&tbm=isch&tbnid=8OkntPGGZbBCaM:&imgrefurl=http://www.dparts.com/onderdeel/24178/299/Egel/5-serie-E39-Sedan&docid=YcGuKhmTDHvbAM&imgurl=http://www.dparts.com/thumbnails/b5/b524/b524f25de06989f01830a1e3211b05fb.jpg&w=640&h=480&ei=olPGT_f8DqLB0gX70pz5BQ&zoom=1&iact=hc&vpx=942&vpy=178&dur=197&hovh=194&hovw=259&tx=76&ty=120&sig=112322962718672817749&page=2&tbnh=140&tbnw=184&start=28&ndsp=35&ved=1t:429,r:25,s:28,i:183

    Op youtube zijn er een paar insructiefilmpjes hoe de egl te vervangen:

    http://www.youtube.com/watch?v=GKQKz3Mkl3E

    http://www.youtube.com/watch?v=Bwe3h7rMjqY&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=z-Q4i91scGs&NR=1

  • Rob530DH2002

    Bedankt voor je bijdrage, maar bij mij werkt de blower gewoon. Ik moet één dezer dagen het meest voor de hand liggende doen, systeem opnieuw afvullen/op druk brengen, is zeker 5 jaar niet meer gebeurd. En dan maar hopen dat daar de storing vandaan komt. Gelukkig kan ik makkelijk zonder airco, maar als het er op zit moet het functioneren, dat dan weer wel.

  • Ad

    Hallo beste Rob,

    Dan zou het eventueel best kunnen, het hoeft dus niet.

    De airco specialist waar ik altijd ga zegt dat het tot 10% kan lekken op jaarbasis, vaak ook wel minder.

    Het systeem is dan wel goed gesloten, dus als er ergens een pakkingringetje lekt dan ben je het helemaal zo kwijt.

    Bij mijn vorige auto had ik ook ineens een probleem met een niet werkend systeem.

    Ik ben dus naar de specialist gegaan, en het systeem eens laten afpersen, ja, dat lukte mooi niet dus.

    Er was een lekke alu buis lek, mooi doorgeschuurd in het beugeltje waar ook een rubber in gemonteerd zat.

    Er was zand tussen gekomen dus mooi doorgeschuurd.

    Dat domme stukje alminium buis van net een meter lang was een rib uit mijn lijf. ( Audi ).

    Dus dat nieuwe buisje vervangen en nieuwe pakkingringetjes gemonteerd, af laten persen en het systeem was weer gesloten.

    Stikstof er uit en R134a er terug in, en heb na 5 jaar nog geen probleem.

    Maar net wat je al zei, Rob, het zit er op en mag best werken.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Vandaag aircoservice à € 65,- uitgevoerd, er was van de 600 nog 90 gram koudemiddel aanwezig. Na een klein uurtje aftappen, vacuumzuigen, testen op lekkage en afvullen (allemaal automatisch) werkte de airco weer. De aircofan sloeg pas na een minuutje aan dus toen waren ook de zorgen weg dat daar een probleem zat. Wat niet goed was is dat voor deze aircobeurt ondanks een te lage druk de pomp wel ging draaien bij aanzetten airco (koppeling op poelie grijpt aan), m.a.w. er is geen beveiliging aanwezig tegen te lage druk of die werkte niet? Gelukkig heb ik het klima-systeem nooit op automatisch staan dus ik verwacht geen schade aan de aircopomp.

  • Ad

    Hallo beste Rob,

    Zo, dat was wel weinig wat er nog aan koudemiddel over was.

    Net wat u al zegt, gelukkig dat de airco niet op automaat gestaan heeft.

    Raar dat de veiligheid niet heeft ingegrepen dan!

    Ik dacht echt dat er een drukcensor in het systeem was opgenomen, om dit soort ongein te voorkomen.

    Misschien ook een reden om dit eens even na te kijken!

    Maar erg vaak is het niet goed werken van de airco te wijden aan te weinig aan koude middel in het airco systeem.

    Ik had vandaag ook een raar iets met de airco, ik had de airco niet eens ingeschakeld, en de airco fan draaide op volle snelheid.

    Ingeschakeld en weer uitgeschakeld, niets hielp.

    Thuis voor de deur nog eens uitgeprobeerd, en uiteindelijk stopte het geloei van de fan, en stond weer stil.

    Ik ga dus binnenkort ook eens op onderzoek uit wat dat wel mag wezen, en anders even naar de specialist, ik ben te druk bezig met de tuin, die staat helemaal op zijn kop, het lijkt wel een bouwput.

    Ik denk dat ik beter even alles kan laten checken voor de zekerheid, ik heb deze E39 vanaf oktober 2010 dus een controle kan dan ook geen kwaad.

    Ik heb dus even gewacht of de auto helemaal naar mijn zin was, en dat is hij tot nu toe.

    Gelukkig is het bij u al een eind verholpen wat de werking van de airco betreft, enkel zou ik de druk censor eens laten checken.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Ik meen ergens gelezen te hebben dat als de motortemperatuur te hoog oploopt de aircofan ook in werking wordt gesteld om extra koellucht door de radiator te trekken.