Hallo beste Rob,
Maar gezien dat de fan er niet voor niets op gemonteerd zit, zou dit toch de boosdoener kunnen zijn.
De uitleg die u geeft is aannemelijk, maar als de condensor te weinig of geen koeling krijgt, zal deze ook niet optimaal kunnen werken.
Dus zonder de fan is er volgens mij geen goede werking van het airco systeem.
De gassen worden immers niet gekoeld, de opgewarmde gassen worden niet meer gekoeld en omgezet tot vloeistof, dus de werking word teniet gedaan door een defecte fan.
In het druk systeem is er een censor schakelaar opgenomen die de fan schakelt, dus als deze censor schakelaar defect is, dan werkt de fan niet, dus hier zou eventueel de fout kunnen zitten, beste Rob.
De fan kan ook defect zijn of soms vast zitten of teveel aan speling hebben, maar draait dan nog wel soepel rond, maar spring niet meer aan, door de teveel aan speling kan het zijn, dat de fan niet meer werkt en defect is.
Waar ik ook erg vaak op wijs, de hoeveelheid aan vulling van het koude middel, een goed gesloten en goed functionerend systeem kan echt per jaar 10% aan koudemiddel verliezen, en dat zijn echt geen unicum's.
Het stekkerblok kan eventueel ook de boosdoener zijn, dit komt ook aardig vaak voor, dit zit immers allemaal in de rijwind en alle zooi spat er tegen aan, dus even stekker los nemen en controleren en anders gewoon preventief inspuiten met contactspray of WD-40.
Als dit dan toch los ligt, dan kan er eventueel gemeten worden, de fan kan niet inschakelen, dus de vingers zijn safe!
Pas uiteraard wel op met het werken aan de fan, als deze plots in werking gaat, dan kunnen er echt serieuze blessures ontstaan zoals zware verwondingen aan de handen en de vingers, dus let erg goed op wat u doet, ik zou het erg naar vinden dat er iets met u gebeurt.
IK hoop dat ik u voldoende informatie heb kunnen verstrekken beste Rob, maar ik denk dat hier de fout zou kunnen zitten, in een van deze genoemde dingen.
Zoals ik al zei, ik begin altijd met de meting of er voldoende koudemiddel aanwezig is, uitlezen indien mogelijk, verschilt van merk en type auto.
Controle van de censor die in het druksysteem is opgenomen om de fan in te schakelen, de fan controle, de stekker controle op corrosie en doorgifte van contact.
Deze censor in het druksysteen is te vergelijken met de thermoschakelaar die een koelfan inschakelt, als deze thermoschakelaar defect is, dan loopt de motor warm.
Ik hoop dat u wat heeft aan deze informatie.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad