530d E39 inlaatspuitstuk gescheurd!

  • martijn77

    Afgelopen weekend is het inlaatspruitstuk van mijn 530d uit 2001 gescheurd op de naad tussen het boven- en onder deel. Turbodruk weg en vermogen weg. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, is er een mogelijke aanleiding van dit defect?

    Tevens de vraag of (indien ik een nieuwe bestel) een spruitstuk zonder wervel klepjes ook past op deze auto. Het is een automaat waar standaard het spruitstuk mét wervelklepjes op zit. Aangezien ik deze toch verwijder vraag ik me dus af of ik niet direct een spruitstuk kan plaatsen waar ze origineel niet in zitten. De auto is goed onderhouden, geen aangepaste (verhoogde) turbodruk en heeft 399.000 km gereden.

    Bvd voor de reacties!

    Groet Martijn

  • Ad

    Hallo beste Martijn,

    Ik heb dus al meerdere verbouwingen gezien van een spruitstuk van een diesel waar die swirlflaps in zitten.

    Deze gaan wel eens stuk en verdwijnen de motor in, met als resultaat een forse schade aan de motor.

    Ik heb al meerdere topics gelezen dat men deze swirlflaps er uithaalt en de overgebleven gaten waar de assen gezeten hebben, afgedicht hebben.

    Dit heeft niet zo erg veel invloed op het gedrag van de prestaties, tenminste dat vertellen de personen die dit hebben uitgevoerd.

    Ik neem dan ook gewoon aan dat het zo is.

    Ik heb trouwens ook erg weinig merken met diesels gezien die dit systeem hebben, met de swirlflaps.

    Ik zou ze dus ook verwijderen, als het zo weinig uitmaakte..

    Het probleem met gescheurde spruitstukken heb ik ook al vaker gelezen, dit probleem komt ook wel bij de benzine versies voor.

    Ik heb sterk het idee dat het inlaat spruitstuk te groot of te lang is, en dat er dan op deze wijze teveel spanning of trilling optreed, waardoor de scheuren optreden.

    Ik wil nu ook weer niet beweren dat het ook zo is, maar ik heb wel de gedachtengang hier over.

    Ik zou eens op meerdere fora de zoek functie gebruiken, misschien word u op deze wijze weer wat wijzer.

    Misschien dat andere forum leden nog willen reageren, en een oplossing voor handen hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • martijn77

    Gisteren heb ik het inlaatspruitstuk vervangen door een nieuwe (€350,-). Het nieuwe spruitstuk is voor een handgeschakelde 530d E39, het was een gokje, maar alles past dus ook op een automaat versie. In een spruitstuk van een handgeschakelde 530d zit namelijk niet het systeem met de swirl flaps of ook genoemd vlinderkleppen. Alleen het vacuüm voor de bediening dient afgedopt te worden en het steuntje voor de regelklep voor de bediening is niet aanwezig op dit spruitstuk.

    Dit is dus de beste modificatie als je het systeem wilt verwijderen aangezien bij het verwijderen van het systeem in een origineel spruitstuk er openingen afgedicht moeten worden. Tevens is een nieuw spruitstuk natuurlijk weer helemaal schoon. Het oude spruitstuk was overigens ook nog best schoon aangezien 200.000 km de EGR is verwijderd en destijds het spruitstuk is schoongemaakt.

    Groet Martijn

  • Ad

    Hallo beste Martijn,

    Het maakt ook niets uit in de maatvoering van een spruitstuk, de motoren zijn immers hetzelfde.

    Dat er een aantal bevestigingspunten niet op zitten, of net weer wel, dat maakt niets uit.

    Ik ben nu wel erg benieuwd naar de prestaties, volgens de berichten maakt het weinig uit, of de swirlflaps/vlinderkleppen er nu wel of niet in zitten.

    Dus als u na een tijd rijden met deze montage eens een replay zou willen plaatsen, dan hebben we een goede test, wat de voors en tegens zijn.

    Voor mij mag het weinig uit maken wat de prestaties betreft, zoveel hebben die vlinderkleppen ook niet om het lijf!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • martijn77

    Er zijn in ieder geval geel problemen of storingen na montage van het nieuwe inlaatspruitstuk en na zo'n 600km rijden, ik heb zojuist een uitgebreide obd diagnose gedaan, ook geen storingen te herleiden.

    De motor reageert absoluut voelbaar alerter, zeker van 80 naar 120 is de “duw in de rug” sterker als voorheen. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik tegelijk met de reparatie een inspection 2 heb uitgevoerd met vervanging van het luchtfilter, dit zat er ook al weer zo'n 50.000 km in. Dus of het beter is met dit spruitstuk? Ik denk een samenhang van..

    Groet Martijn

  • Ad

    Hallo beste Martijn,

    Hartelijk dank voor uw reply.

    Kijk, precies wat ik dus ook al gehoord had, ik sta er dus niet vreemd van te kijken, dat u dit weergeeft.

    Dus in feite ademt de motor beter zonder die swirlflaps/vlinderkleppen.

    Terwijl deze een toevoeging zouden moeten geven, maar anderzijds ook weer een grote berg aan narigheid!

    Nou, zo worden we dus steeds wijzer en weten we nu wat te doen, als men een dergelijke auto koopt met dit systeem, direct verwijderen dus, of een ander spruitstuk monteren.

    Ik wens u een heel fijn weekend toe, beste Martijn, en nogmaals hartelijk dank voor uw replay.

    Met vriendelijke groet,

    Ad