E65 2001 ABS/DSC/ P-Brake en nog meer

  • Wumme

    Hallo,

    Ik (mijn 735i uit 2001 dus) heb t volgende probleem. Ik kocht hem met af en toe een storing in het P-brake systeem. Daarna ging hij op de gekste momenten over op de 3 gele lampjes van ABS DSC en P-brake. Uitgelezen bij BMW: ‘'verkeerde wieldraaisensor gemonteerd’'. Nieuwe sensor geplaatst, probleem blijft. Ondertussen doet de cd-wisselaar het niet meer, althans ik kan hem niet meer selecteren in het menu, hij werkt op zich nog wel. De boordtelefoon wordt ook niet (meer) opgeladen (werkt nog wel), en sinds n paar dagen doet ook de functie die het stuur in ruststand zet bij contact-uit het niet meer. Het stuur is nog wel met de knop elektrisch te verstellen.

    Kan het een boordspanningsprobleem zijn? Ik heb vernomen dat deze modellen ‘'luxe gadgets’' uitschakelen om het circuit draaiende te houden.

    Er zijn al zoveel ‘'verdachten’' dat ik niet meer weet waar ik zoeken moet; accu, ABS, dynamo. Parkeerrem werkt voor zover ik kan beoordelen. Accu had ondertussen wel n keer leeg geweest als de accu of de dynamo niet goed was? De auto staat regelmatig n paar dagen stil. Als er gereden word zijn t meestal rond 100km snelwegkm's.

    Iemand een idee om uit te splitsen waar t probleem feitelijk zou kunnen zitten? Zonder de onderdelen stuk voor stuk te vervangen?

    Alvast vriendelijk bedankt voor een eventueel antwoord,

    Groeten,

    Willem

  • Vakman Ruud

    Er is een modificatie van de minkabel van de accu ter oplossing van deze problemen.

    Na montage van de nieuwe kabel moeten wel de storingen gewist worden enz.

    De dealer zou dit toch moeten weten.

    Succes.

    Ruud

  • Wumme

    Bedankt voor je antwoord.

    Ter verdediging van de dealer: bij het uitlezen van de storingen kwam die linksachtersensor naar voren, ‘'verkeerde gemonteerd’'. Auto omhoog, zit die sensor los. Bevestigingsbout was geen fatsoenlijke beweging in te krijgen, dus afspraak gemaakt om het goed te gaan doen. Door omstandigheden die mij hebben doen besluiten mijn auto daar niet verder te laten repareren, is de officiele dealer er verder niet mee bezig geweest.

    Ik heb ook minpunten over die dealer, maar die doen in deze niet ter zake. Ik heb in ieder geval het besluit genomen, nadat ik heb uitgevonden dat ik (in alle bescheidenheid), het misschien (soms) wél beter weet, en sowieso goedkoper kan dan zij. De sensor is bij iemand die ik wél vertrouw vernieuwd, zit nu goed vast, storing gewist, maar blijft aangeven dat de verkeerde gemonteerd is.

    Waar bestaat die modificatie uit? Kan alleen de off. dealer dat doen?

    Met vriendelijke groet,

    Willem

  • Vakman Ruud

    De modificatie bestaat uit een nieuwe kabel, is goed zelf te doen.

    De oude aansluiting op de pool is van metaal, de nieuwe van kunststof.

    Na het monteren kontakt minstens 5 seconden aan en weer uit om de kabel aan te melden.

    Daarna kan gestart worden

    Succes.

    Ruud

  • Wumme

    Ik heb net gekeken, en ik heb idd een metalen aansluiting. Heb jij misschien een onderdeel nummer van die nieuwe kabel? Het is voor mij makkelijker bestellen als ik weet wat ik precies zoek. Ik heb af en toe het idee dat ze bij de off. dealer maar wat aanklooien….

    Het zou mooi zijn als dit alles oplost…

    Vriendelijke groet,

    Willem

  • Vakman Ruud

    Dan moet ik de VIN (laatste 7 tekens) van het chassisnummer weten

    Ruud

  • Wumme

    Hallo,

    Mijn laatste 7 tekens zijn: DL85901

    Vriendelijk bedankt voor alle moeite,

    Groeten, Willem

  • Wumme

    Goeiemiddag,

    Ik sta vd week bij n tankstation, draaiende motor, geen storingen in beeld. Ik ga naar binnen om te betalen, mn zoon blijft in de auto. De auto staat (uiteraard) in P, ‘'schiet’' de auto ineens naar voren, volgens mn zoon. Gelijkertijd springt ook het hele storingscircus weer aan. Het naar voren schieten zal op zich wel meevallen, ik denk meer dat de auto ‘'bewoog’' in de vering.

    Ik heb een voltmeter geplaatst om onder t rijden te kunnen kijken of daar iets mee gebeurt als hij in storing schiet, maar dan is er niks noemenswaardig te zien.

    Onder het rijden geeft die meter zo'n 14,6-14,8 volt aan op de sig.aanstekeraansluiting. Tijdens het remmen naar stilstand zakt die waarde ineens naar rond de 13,0v, nét voor stilstand. Als ik stilsta gaat ie weer terug naar 14,6/8.

    Vd week heeft ie weer een paar dagen stilgestaan, gisteravond pak ik m weer om 70km snelweg te doen naar huis. Geeft ie 15,0v-15,1v aan. Op de snelweg alleen de P-storing. Ik heb de bak in Manual staan, ik rijd dan in M6. Op het moment dat ik de storing ‘'PLING’' hoor, zie ik dat hij zichzelf in M5 heeft gezet. Is dat een soort noodloop (beveiliging?) Thuis zet ik m stil, alles uit, voltmeter geeft 12,2v aan. Vanmorgen geeft ie 11,8v aan.

    Net de accu eruit gehad, er zit de AGM accu in die erin hoort. Daar staat echter een datum op (02-'09) tot waarop de accu bruikbaar zou zijn? (''without recharge usable until'') Betekent dit dat de accu zijn beste tijd heeft gehad?

    Vriendelijke groet,

    Willem

  • Rob530DH2002

    Laat de accu even doormeten, doen veel garages gewoon voor nop als service. Als de motor warm veel overtuigender ronddraait tijdens de start dan bij koude motor heb je al een vage indicatie dat de accu niet meer is wat het moet zijn.

  • Wumme

    Hallo,

    Ook na een paar dagen stilstand start hij gewoon, warm/koud merk ik geen verschil.

    Ik probeer erachter te komen waar die vage storingen vandaan komen. Als die kunnen komen door de 1e accu die er misschien nog inzit? Vandaar de vraag wat die sticker op de accu met de datum 02-'09 betekent (zonder herladen te gebruiken tot). Als zo'n AGM-accu inderdaad zo'n 8 jaar meegaat zou dit toch de eerste af-fabriek accu nog kunnen zijn? Het uiterlijk vd accu is duidelijk niet nieuw in ieder geval.

    Vriendelijke groet,

    Willem