APK afkeur te hoge CO2 waarde

• lorenzo

Hallo,

heb een Z3 2.8 uit 99 (pre facelift) en hij kwam de APK niet door, alles ok maar een te hoge CO2 uitstoot, waarde mocht 0,5 zijn en ik had 2,5

na snelle check door mijn (betrouwbare) garage was de bougie in cylinder 4 zwart en dit duidde volgens hen op slechte verbranding.

Ze hebben uiteraard de bougie en boubine verwisseld in het begin sloeg deze wel aan maar hield er ook weer mee op na een paar seconden.

Toen dachten ze dat de injector vuil kon zijn (winterstalling met oude benzine), dus hebben ze er injectorcleaner ingegooid, daarna heb ik 100 km gereden maar dat mocht niet baten, nog steeds te hoge waardes.

Ze hebben de auto uitgelezen en die gaf verder geen foutmeldingen .

Weet iemand wat dit kan zijn? ik denk zelf een nieuwe injector op cilnder4 maar het kan ook iets anders zijn.. iemand een idee, dan kan ik misschien een tip geven aan de garage waar hij het kan zoeken..

verder geen lekkages van benzine of koelvloeistof..

dank!!

• ge39rard

Ik heb met mijn oude e39 5 serie ook een APK afkeur gehad vanwege een te hoog CO2 gehalte. Dit was een kapotte lamda sonde waardoor de CO2 te hoog was

Gr Gerard

• ge39rard

Na wat gegoogle kunnen het nog meerdere dingen zijn oa een kapotte katalysator. Het kan ook een defecte sensor zijn (koelwater temperatuur, map-sensor) of een veel te hoge benzinedruk.

Is de lamda sonde gecontroleerd of deze goed werkt, ook de verwarming?

Heb je alle waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en Lambda-getal?

Succes

• lorenzo

bedankt gerard..

• Vakman Ruud

Met de juiste uitleesapparatuur komt dat allemaal naar boven en kan het totale verbrandings gedeelte gecontroleerd worden.

Dus?

Ruud