check control

• ronniebmw

Als ik mijn auto start geeft mijn check control aan dat mijn rechter achterlicht stuk is terwijl deze niet stuk is.

Als ik mijn verlichting aan zet doet de rechter achterlicht het gewoon en gaat de melding uit na enkele seconden uit.

Ik moet dus altijd mijn verlichting aanzetten om de melding weg te krijgen.

Het gaat om een 318i e46 uit 2002.

• Rob530DH2002

Wellicht een gecorrodeerde aansluiting? Haal het lampje er eens uit en maak de contactvlakken schoon.

• cupido

Hallo,

Ik heb dit ook gehad, bij mij was het een kenteken verlichting's lampje.

Mvgr, Gerard

• ge39rard

Ik heb precies hetzelfde probleem, ook met het rechterachterlicht terwijl deze niet kapot is. Dit is bij mij ook niet altijd. Alleen wanneer de lichtschakelaar uit staat. Ook voor het stadslicht rechtvoor gaat de checkcontrol regelmatig branden bij het starten. Ik krijg deze melding bijna elke dag en brandt het stadslicht rechtsvoor ook niet. Het vreemde vindt ik dat het stadslicht rechtvoor vaak enige tijd vanzelf gaat branden, waarbij de melding van de checkcontrol ook verdwijnt. Als de checkcontrol gaat branden bv bij het starten voor het rechterstadslicht kan ik het lampje aankrijgen door een klein tikje tegen het glas van de rechterkoplamp te geven. Het rare vindt ik als het lampje voor het stadslicht eenmaal brandt dat ie het gewoon blijft doen. Alleen bij het starten komt deze melding vaak en dus niet tijdens het rijden. Dit probleem is ook niet elke dag

Gr Gerard

• Ad

Hallo beste gerard,

Dat is een teken dat er een slecht contact bij het lampje aanwezig is, vandaar het tikje tegen het koplampglas is benodigd.

Als het lampje niet brand, dan zal deze best eens kunnen vonken, dit door het slechte contactje, en soms kan er dan ineens contact ontstaan.

Vaak kan een beetje schuurlinnen al voldoende zijn, of even over de straatstenen halen van het + contact van het lampje.

Vaak kan men al zien aan dit soldeersel als het dof is uitgeslagen, dit soldeersel dient echter blinkend te zijn.

Een dof soldeersel kan tot een slecht contactje leiden.

De Check control maakt haast geen foute meldingen, ook al brand de desbetreffende lamp gewoon.

Ik heb het ook meegemaakt bij een richting aanwijzer lamp, de Check control gaf het ook aan dat er iets loos was.

Telkens als ik keek werkte de lamp normaal, tot ik het zat was, en het contact had schoon gemaakt en ingespoten met een contactspray, toen was het euvel ineens over.

Dus vandaar dat het Check control reageert, omdat het contact een slecht contact maakte, het gaat er bij het Check control om een bepaalde weerstand die er aanwezig moet zijn.

Vaak geven de LED lampen zonder de goede weerstand ( Ohm ) ook problemen.

Een teveel aan weerstand is niet juist, maar te weinig is ook weer niet juist, en dan reageert het Check control.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• ge39rard

We gaan ermee aan de slag. Bedankt voor de tip

Gr Gerard