Klap diesel motor bij afzetten

• pieter_bmw

Hallo,

Het betreft een E46 320D facelift (M47TU CR motor).

Als ik de motor uitzet hoor ik de laatste tijd een klap; de motor lijkt ook meer te schokken/bewehen bij afzetten.

Ik denk aan de motorsteunen, maar kunnen er ook andere oorzaken zijn?

• Rob530DH2002

Sommige motoren hebben motorsteunen met vacuumaansluiting, als de vacuumslangen lek raken kan iets dergelijks zich ook voordoen. Je moet even de brug op met die auto.

Ik heb een tijd geleden ook de motorsteunen vervangen van mijn 530D, bij wegrijden hoorde ik dan een klop, soms ook bij uitzetten motor. Eén motorsteun was kapot, waarschijnlijk deels doordat de aanzuigbuis op de turbo jarenlang olie lekte op deze motorsteun, niet bevorderlijk voor de levensduur van het rubber.

Niet met veel vermogen gaan rijden zolang je niet weet wat het is want doordat je motor meer kan kantelen bij kapotte motorsteun heb je meer kans op schade aan je uitlaatsysteem (bv. scheuren van het flexibele verbindingstuk).

• pieter_bmw

Bedankt Rob

Bij zijn worden ze niet vacuum aangestuurd.

De turbo olieretour zweet bij mij ook, maar niet zoveel dat de motorsteun vol zit; ik ga in ieder geva dit weekend de steunen vervangen (had er nog 2 liggen).

Maar kan het ook iets met de verstuivers te maken hebben?

• Vakman Ruud

De M47 Motor heeft geen vacuum gestuurde motorsteunen.

Maar ze zijn olie gevuld en daardoor kwetsbaar. Het is bijna zeker dat ze eraan zijn.

In de meeste gevallen is het de rechtse, maar vaak zijn ze allebei inwendig gebroken..

Ik heb zelf speciaal gereedschap gemaakt, waardoor vervangen vrij snel gebeurt is.

Eventueel kan gelijk een verstuivers test enz. uitgevoerd worden

Groeten.

Ruud

• pieter_bmw

Probleem opgelost, heb de motorsteunen gisteren vervangen.

Eerste keer zonder brug, niet leuk maar het ging goed.

Wat me opvalt is dat de steunen er nooit beschadigd uitzien, maar wel degelijk niet meer goed waren.

Ik zal ze nog eens opensnijden om te kijken of de olie er is, of dat ze inwendig gescheurd zijn.

Die verstuivertest wou ik nog doen, maar ik had er even geen zin meer in.

Volgende maand ga ik mijn inlaatspruitstuk schoonmaken, dan doe ik hem wel.