olie e36

• derwoezy@hotmail.com

welke kroonolie moet ik in mijn blok gooien een e36 316i bj 91 kmstand 313.000 hij tikt wel bij de koude start

5w/ 40 of 10w / 40

• Vakman Ruud

Maakt bij de huidige temperaturen niet zo veel uit, wij gebruiken altijd 5W40

Tikken is normaal. Moet over zijn voordat de temp uit het blauwe gedeelte is

Groeten.

Ruud

• theone

Hallo,

heb soms ook het tikken bij het starten.

Soms totaal geen getik.

Duurt maar enkele seconden en dan is het over.

Is dat te verhelpen met andere olie van een andere dikte?

• derwoezy@hotmail.com

het tikken verdwijnt wel maar vind het iritant ze zeggen dat het de klepseals zijn zo ja is dit makelijk te ververvangen

• Ad

Hallo derwoezy,

Klepseals tikken niet, deze zijn stilstaande olieafdichtingen, waar de klepstelen door heen gaan naar de verbrandingsruimte.

Degene die dit geopperd heeft, die heeft ook erg weinig kaas gegeten van auto techniek.

Raadpleeg beter een automonteur !

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

• theone

Hallo Ad,

kun je het dmv een andere viscositeit van olie een beetje temperen?

Of is dit niet aan te raden?

Ik heb er nu 5W40 in geloof ik.

Tis een M43 blok.

• Vakman Ruud

De klepverstelling geschied op oliedruk.

Bij koude motor en na lang stilstaan zakt de olie uit de kleine kanalen van de verstellers.

Bij het starten duurt het even voordat de kanalen met voldoende olie gevuld zijn.

Het tikken is het sluiten van de kleppen op de zittingen kan dus helemaal geen kwaad want dat gaat bij niet gevulde verstellers sneller en dus met iets meer kracht.

Groeten.

Ruud

• derwoezy@hotmail.com

ja weet dat het geen kwaad kan maar vind het irritant wil het verholpen hebben mvg maarten

• Ad

Hallo beste Theone,

Ik zou gewoon beter altijd dezelfde olie gebruiken, zo weinig mogelijk verschillende soorten gebruiken.

Ik zelf gebruik altijd de olie van het merk Kroon.

Kijk anders eens even op de site van Kroon.nl of op Castrol.nl daar kan je het kenteken invoeren van uw BMW en krijgt u vanzelf te zien welke soort en viscositeit van de olie die u kunt gebruiken.

Ik gebruik altijd een Full synthetische olie voor de E39 met de M54 motor.

Ik gebruik dus de Specialsynth MSP 5W40.

Met vriendelijke groet,

Ad

• Rob530DH2002

Volgens mij moet je dan de hydraulische klepstoters vervangen. Niet nodig, maar als je alleen de eerste seconden na de start dit geluid hoort en daarna niet meer zou ik het gewoon laten zoals het is want de kosten staan niet in verhouding tot het verschijnsel (ik noem het niet eens een euvel). En best kans dat nieuwe stoters dit ook hebben.