automaat e36

  • derwoezy@hotmail.com

    wil de automatenolie en filter vervangen van een e36 316i bj 91 is dit alles dan of moet er dan meer vervangen worden en is dit veel werk mvg

  • Vakman Ruud

    Pakking en boutjes.

    Je moet wel weten wat je doet, anders kan er gevolg schade optreden.

    Succes.

    Ruud

  • derwoezy@hotmail.com

    het is dus oliepan eraf filter vervangen olie pan schoonmaken pakking vervangen monteren vullen tot dat ie vol is motor aan alle versnellingen 2 seconden en dan afvullen

  • Vakman Ruud

    Eerst vullen tot overloop.

    Motor starten, 2X door alle versnellingen dan in P, achterruitverwarming en groot licht aan en met draaiende motor afvullen.

    Kijk ook op onze site www.rapservices.nl

    Succes.

    Ruud

  • derwoezy@hotmail.com

    ok bedankt ruud de overloop waar zit die aan de zijkant van de oliepan of ergens anders

  • Ad

    Hallo beste Ruud,

    Bent u niet vergeten te vermelden dat de alarmlichten ook ingeschakeld moeten worden!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Orientblau

    Grapje Ad ?

    Mij staat overigens bij dat de motor/bak (tijdens het afvullen) geheel afgekoeld moet zijn.

    Dit in verband met het uitzetten van de olie.

    Of dit echt belangrijk is weet ik niet.

    Groet

    Martin.

  • Jos

    Wellicht ten overvloede…………beter is het om een specialist over te laten, of als je het toch perse zelf wilt doen doe het dan samen met een specialist. Je moet wel heel zeker weten waar je mee bezig bent!!

    Volgens mij kunnen de anderen dat beamen.

    Veel wijsheid toegewenst.

    Jos

  • Ad

    Hallo BMW vrienden,

    Hallo Martin, ja, dat is zeer zeker een grapje, hahaha, een doortrapper van mij nadat de voorganger grappig deed, hahahaha…

    Om even verder te gaan op het antwoord van Jos.

    Inderdaad is het beter om dit te laten doen, door iemand die weet waar hij mee bezig is, de specialist.

    De olie moet op temperatuur worden gevuld, let daar altijd goed op, en dat kan je zelf niet.

    Bij het verversen is het ook erg raadzaam, om het kleppenblok te reinigen, en dat kan je ook niet zelf.

    Bij het demonteren van het kleppenblok, komen er zeer waarschijnlijk klepjes uit die niet helemaal jofel meer zijn, en vervangen moeten worden.

    Dat laatste kan dus voorkomen, ik zeg niet per definitie dat het zo is.

    Tijdens het monteren van het kleppenblok is het ook raadzamer om de electronica te controleren, dit is ook niet zelf te doen.

    Dit zijn dus een aantal opsommingen om het beter te laten uitvoeren door de specialist.

    Maar de eigenaar bepaalt immers zelf wat hij gaat doen met zijn auto.

    Deze beurt aan de automaat kost u zo rond de 400,00 tot 450,00 euro met verversen van het differentieel bij ZF in Dortmund, dit is de fabrikant van de automatische versnellingsbak.

    Ik wens u dus een wijze beslissing toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Leuk hoor.

    Maar dat heeft wel degelijk een functie.

    Het motormanagement zal door de grote verbruikers het toerental iets verhogen en stabiel houden tijdens het vullen. Waardoor de staionair regelaar geen invloed meer kan uitoefenen.

    Dat is nodig omdat de hogedruk pomp in de koppelomvormer bij het vullen gaat ontluchten en zo meer vermogen vraagt.

    Ook moet de olie op ca 60 graden baktemp. gevuld worden. Wat eenvoudig te bereiken is door na een rit direct de olie enz. te vervangen en dan de bak af laten koelen tot de gewenste temperatuur.

    Dus toch specialisten werk.

    Ruud