Waterlekkake in interieur E90 2006

  • Dick1965

    Sinds kort heb ik water in m'n BMW. :S

    Het water komt volgens mij van vrij hoog de auto binnen tussen het dashboardkastje en de carrosserie.

    Heb er al zo'n drie kwartier met de tuinslang opgespoten maar ik zie niet waar het water nu precies de auto in komt.

    Misschien moet de voorruit opnieuw gekit worden o.i.d.?

    Iemand misschien meer ideën?

    Zie onderstaande een foto.

    Bedankt voor de (eventuele) reacties. :)

  • Rob

    Bij de Bmw E46 kwam het vaak via de deuren,er hoort tussen de deuren een isolatie te zitten.

    Deze wordt bij raam vervanging wel eens beschadigd.

    Deze zit achter het deur paneel.

    Groeten Rob

  • Ad

    Hallo beste Dick,

    Is het mogelijk om het dashboardkastje eenvoudig te demonteren, misschien kan je dan beter zien waar dit water vandaan komt.

    Ik had dit dus ook bij de vorige auto die ik had, de nattebak afwatering zat verstopt met blad en aarde wat al aardig aan het composteren was.

    Heb dus de ruitenwisserarmen gedemonteerd, en de paravan van de nattebak verwijderd, en het geheel helemaal gereiningd, en het probleem was verholpen.

    Er bleef dus een flinke laag water in de nattebak staan, en dit water komt dan erg vaak via de ontwasemings kanalen naar binnen, dus ook achter het dashboardkastje vandaan in dit geval.

    Ik heb eigenlijk het idee, wat eigenlijk ook het beste voor de hand liggend zou zijn, dat de nattebak onder de Paravan waar de ruitenwisser armen uit komen, dat hier de nattebak zoals ze dat noemen, dat hier de afwateringsgaten zijn verstopt door vuil, zoals blad en zand wat daar aan het composteren is.

    ik zou daar eens gaan beginnen om te kijken of daar misschien het propbleem zit, dit is een veelvuldig voorkomend probleem, als er een nattebak aanwezig is natuurlijk.

    ik ken de BMW E90 niet zo goed, en of er een nattebak aanwezig is, dat kan van type naar type verschillen.

    Ik rijd zelf een E39, en die kent dit probleem ook, net zoals vele andere merken en type auto's.

    Wat Rob oppert, dat kan in dit geval niet het probleem zijn, dan zouden er water sporen aanwezig moeten zijn bij de bekleding van het portier, en op de dorpelbekleding..

    En dit euvel gebeurt precies zoals Rob het al aangeeft, bij een reparatie aan het portier, dan beschadigd men de folie of de schuimrubberen membraan.

    En dan krijg je ook grote plassen water in de auto.

    Succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Dick1965

    Rob en Ad, dank voor jullie reactie.

    M'n auto is reeds bij de dealer geweest. Maar ze weten niet waar de lekkage vandaan komt!

    Ze hebben hem door de wasstraat gehaald en met een hogedrukreiniger flink nat gespoten.

    Maar ze kunnen niet zien waar het water de auto binnen komt.

    Ook hebben ze met een zaklamp het gebied (is dit de zogenaamde nattebak?) waar het ruitenwissermechaniek in zit onderzocht.

    Ik denk dat het probleem hoog rechts achter het dashboardkasje zit. Beetje tegen de zijkant van carrosserie aan.

    (boven het zekeringenkastje)

    Het dashboardkastje hebben ze er niet uitgehaald. Dat zal ik zelf eens gaan doen, denk ik.

    Volgens mij zie je dan wel meer waar het euvel evt. zit.

    Het feit dat er op het moment van natspuiten van de auto geen water binnen zichtbaar is, duidt er mijn inziens op

    dat het water enige tijd nodig heeft om die plaats te bereiken waar het zichtbaar/voelbaar is.

    As. dinsdag heb ik een afspraak om de voorruit eruit te halen en opnieuw te kitten.

    Misschien dat ze dan meer kunnen zien.

    D!ck

  • Ad

    Hallo beste Dick,

    Waarschijnlijk komt het water enkel door stuwing bij het rijden naar binnen gesijpeld.

    Dat heb ik ook eens verholpen bij een Audi.

    Wat er aan de hand was, het filterhuis waar het interieurfilter in gelegd werd, die was aan de onderzijde lek, lees eigenlijk dat de kit niet mee afdoende afdichte.

    Bij de dealer hebben ze zich echt uit de naad gezocht, maar konden het niet vinden.

    Ik heb echter het dashboard kastje gedemonteerd, en heb mijn vrouw met een simpele tuingieter er water in laten gooien, net naast het filterhuis van het interieurfilter.

    Het water kwam echt naar binnen stromen!

    De remedie, ik heb dit interieurfilterhuis gedemonteerd, alles goed gereinigd en er een nieuwe band van chassiskit onder gelegd en alles weer gemonteerd, het probleem was verholpen, Butyleenkit is ook een zeer goede kit omdat deze ook erg goed flexibel blijft.

    Nog een volgend probleem, nog een lekkage, ook wer bij een Audi.

    De paravan, de kunststof afdekplaat onder de ruitenwisser armen, deze zat niet goed gemonteerd onder de voorruit, het water stroomde vanaf de voorruit zo het interieurfilterhuis in, zo de auto in, daar hebben ze bij de dealer ook weer suf aan gezocht, dit zou je echt ook niet verwacht hebben ook.

    Je moet het maar net zien.

    Dus even goed kijken, of je rare en niet recht zittende onderdelen ziet, want ik zag het ook op deze wijze.

    Dan heb ik nog een optie, de voorruit lekt, dat is ook een mogelijkheid die ook wel voorkomt, de ruit zit niet helemaal rondom goed verlijmd.

    En hierdoor komt er water het interieur in.

    Dus even goed bekijken, en haal gerust het dashboardkastje weg, je kan dan veel beter kijken, waar het water vandaan komt.

    Afdekplaat van het microfilter/interieurfilter zit niet juist gemonteerd, of is gescheurd, het water loopt vanaf de voorruit zo het interieur in via het micro filter.

    Heeft u een airco systeem in uw auto, dan zou het nog kunnen zijn, dat de afwatering van het condenswater verstopt zou kunnen zitten, dan loopt de afwateringsbak over, onder de verdamper.

    Meer smaken heb ik niet, wat dit soort lekkages betreft.

    Dus even alle geven voorkomende problemen bekijken, misschien zit er wel een oplossing bij voor u.

    succes.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Het afwatering slangetje zit tussen het spatbord en de A-stijl. Daarvoor moet het wielkuipscherm eraf.

    Ik kan een foto sturen. Heb een schade auto staan waarbij het scherm eraf is.

    Groeten.

    Ruud

  • Dick1965

    Beste Ruud,

    Als je een foto naar mij wilt sturen, graag!

    Mijn e-mailadres: dikkiedikonline@hotmail.com

    Alvast hartstikke bedankt voor de moeite!

    D!ck

  • Dick1965

    Beste mensen,

    De lekkage is opgelost!

    De dealer kwam er niet uit en stelde voor om de voorruit te vervangen of het dashboard te demonteren.

    Ik zag dat (nog) niet zitten, dus ik ben zelf nog eens gaan speuren na eerst het dashboardkastje te hebben verwijderd.

    Heb met een stanleymes de isolatie wat tegen de carrosserie zit op verschillende plaatsen wat ingesneden zodat de carrosserie zichtbaar was.

    Toen een volle gieter met water over de auto gegoten en warempel daar zag ik bij een kitnaad van de carrosserie hele kleine druppeltjes.

    Bij de bouwmarkt lekkagekit gehaald en e.e.a. schoongemaakt, ontvet en gekit.

    Vervolgens anderhalve week gewacht alvorens de zaak weer te demonteren, zodat ik er zeker van was dat het probleem was opgelost.

    Heb er in ieder geval heel veel regen op gehad. Maar alles bleef zo droog als de Sahara!

    Verder is (door de dealer) het vochtscherm van beide voorportieren wat achter het deurpaneel zit opnieuw gekit.

    Dat met het vochtscherm is natuurlijk een bekende BMW-kwaal.

    Mijn vorige E46 had het probleem ook al. En de E90 dus ook.

    Ben benieuwd of Munchen bij m'n volgende BMW de F30 (februari 2012 bij de dealer) wat dat betreft het beter voor elkaar heeft.

    Groet, Dick

  • Ad

    Hallo beste Dick,

    Goed dat u het lek heeft ondekt, is weer een grote zorg minder.

    Maar nu heb ik nog een vraag:

    Is dit een dubbel gedeelte van het plaatwerk?

    Volgens de foto is dit dubbel plaatwerk.

    Waar ik nu naar toe wil gaan, als dit dubbele plaatwerk nu aan de binnenzijde is afgekit, dan wil dit zeggen, dat de holte nu vol water blijft staan.

    Dus in feite zou de andere plaat die er boven zit, ook nog gekit dienen te worden.

    Ik ga er dan ook vanuit, wanneer er dus corrosie gaat plaats vinden, dat de lekkage weer tevoorschijn zal komen.

    Met de jaren ontstaat er een gevaarlijke situatie, de carosserie zal op die plaats door kunnen rotten, omdat er nog steeds water in de holte binnen druppelt.

    De lekkage kan dus in de kitlaag van de voorruit zitten, of ergens in het bij een komen van dubbel plaatwerk in de omgeving van de voorruit.

    De A stijl en de voorplaat onder de voorruit druppelt dus vol water.

    Zouden er nog meerdere BMW's van dit type daar last van hebben, dan spreken we wel over een productie fout.

    Rest mij nog om iedereen een hele goede jaarwiseling toe te wensen, en een heel gezond 2012.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Dick1965

    Beste Ad,

    Dank voor je reactie.

    Dubbel plaatwerk, daar heb ik ook aan zitten denken.

    Wil je het probleem 100% oplossen moet je zoveel gaan (laten) demonteren,

    maar daar heb ik het geld niet voor over. (maar misschien is het probleem wel 100% opgelost)

    Als de auto de komen drie, vier jaar van binnen droog blijft vind ik het prima!

    Want tegen die tijd ben ik van plan hem in te ruilen.

    De voorruit is volgens de dealer nog de eerste ruit die d'r inzit.

    En naar mij is verteld lekt die bijna nooit, er kunnen bijna alleen problemen met lekkage

    ontstaan nadat een nieuwe voorruit is geplaatst.

    Vriendelijke groet en de beste wensen voor 2012!!

    Dick