BMW E61 2004 - Flink onderhoudspost

  • Klaas-Jan

    Beste experts

    Ik ben onlangs bij een dealer geweest voor een zgn. autocheck , die aangegeven wordt op het dashboard. Bij deze autocheck zijn de volgende zaken naar voren gekomen:

    onderhoudszaken:

    roetfilter vervangen

    achter remblokken / schijven vervangen +- 8000 km

    microfilter

    olie

    ruitenwissers

    vervolgens de volgende problemen:

    startmotor defect

    gloeibougie relais defect door storingen in alle 6 gloeibougies

    alle gloeibougies vervangen

    Dit alles heeft een kostenpost van zo rond de 2700 euro's voor alleen de onderdelen in de btw, ex montage uren. Ik ben hier redelijk van geschrokken. Daarnaast zie ik in dit soort fora wel eens dat de bmw dealers kritiek krijgen (stealership ipv dealership, etc.). Alleen vraag ik mij af, kun je deze onderdelen uberhaupt ergens anders (niet via de BMW dealer) goedkoper krijgen? Is er een montagebedrijf die de bmw onderdelen goedkoper kan leveren, of rekent de BMW dealer voor de onderdelen een te hoge prijs? Hoe zouden jullie dit aanpakken gericht om de kosten wat lager te krijgen?

    Hoor graag jullie ideeen.

  • ge39rard

    Ik zou zeker niet naar de dealer gaan. Als die je een poot kunnen uittrekken zullen ze dat zeker doen. Alleen het arbeidsloon vindt ik al schandalig duur. Ik zou een BMW specialist zoeken in jouw buurt of probeer het bij een goed aangeschreven onafhankelijke garage. Opzeker dat je dan goedkoper bent.

    Laat je vooral informeren wat bij hun de kosten zijn. Ben je bekend met BMW specialist ,Vakman Ruud hier op dit forum?

    Succes

    Gr Gerard

  • Klaas-Jan

    Dank voor de reactie.

    Wat ik mij hierbij afvraag is, zijn de onderdelen niet overal dezelfde prijs of gaat de dealer ook een flinke opslag doen op de onderdeelprijzen? Ik had de indruk dat andere bmw specialisten ook dezelfde prijs hanteren voor BMW onderdelen, en daarom er een prijsverschil alleen in arbeidsloon kan ontstaan… Maar als de onderdelen alleen al meer dan 2700 euro's zijn leek het verschil in arbeidsloon niet voldoende zoden aan de dijk te zetten. Hoor graag je reactie.

  • BMW L.A. CarParts

    De dealer zal het juist van de prijzen en arbeidsloon moeten hebben aangezien ze het echt niet van de verkoop van auto's moeten hebben zoals je misschien gezien de krappe tijden en er meer 2de handse auto verhandeld worden alsdat mensen een splinter nieuwe auto gaan kopen..welk merk dan ook..

    En dit is dus niet alleen bij de bmw maar ook bij andere merken zo want de consument houd de hand op de knip

  • Klaas-Jan

    Ok, maar de vraag die er ligt is, kunnen deze onderdelen dan goedkoper verkregen worden? Legt BMW daar extra marge op? Wie kan deze onderdelen dan competitiever aanbieden voor dezelfde kwaliteit?

  • edho

    Zoek de onderdelen nummers op van de onderdelen die vervangen moeten worden.Dat kun je vinden op onderstaande website

    http://realoem.com/bmw/select.do

    Dan kun je met die nummers gaan zoeken via google of ebay, of bij diverse automaterialenhandels prijzen opvragen.

    Groet, Ed.

  • Rob530DH2002

    Originele ondedelen krijg je doorgaans niet goedkoper, soms wel in de reguliere vervangingsmarkt zoals bij filters, remdelen, etc. Bij de dealer ben je in eerste instantie te duur uit door het hoge uurtarief (ca. 2x hoger dan bij een universele garage). Soms is het ook nog eens zo dat bij de dealer kennis en motivatie van het personeel minder is dan bij een BMW specialist, zeker als het gaat om de niet recentste modellen (die de eerste levensjaren doorgaans bij de dealer in onderhoud zijn). Personeel van de dealer klokt om 17.00 uur uit en ziet de klant nooit (die komt niet verder dan de balie) en zal het een rotzorg wezen wat voor een rekening de klant krijgt. Bij de dealer komt het sneller voor dat er onderdelen worden vervangen die niet vervangen hoeven te worden, bv. als men de oorzaak van de storing niet vindt en net zo lang doorgaat met vervangen tot het probleem is opgelost. De onderdelen die ten onrechte zijn vervangen blijven daarna gewoon zitten en worden uiteraard berekend.