Stutterende BMW118 ervaring "garantie" Smudde, Enschede, Cyran Gronau

  • BMW 118

    Beste lezers,

    Als u dit verhaal “saai” vindt, lees dan in ieder geval het onderste gedeelte!

    ook ik rijd sinds maart 2008 een BMW 118 met motor type 105KW, met bouwjaar april 2007. Huidige kilometerstand 66.000 km Deze auto is 1 “brok” ellende. Ook

    ik heb van het begin af aan problemen met een inhoudende, “stutterende” motor. Toen ik de auto kocht werd er “mij een mooi verhaal op de mouw gespeld” door

    autodealer Dusseldorp in Apeldoorn, verkoper Jacco Henzen die er een monteur bij riep.. dat dit lag aan de software, een update zou helpen… Na aflevering

    (ik had de auto gekocht) ging het een tijd goed.. met dien verstande dat er een nokkenas sensor en inspuitinjecteur vervangen diende te worden, vervangen op

    29-1-2009 bij Smudde Enschede. Vlak voor de afspraak nog gesproken met de chef werkplaats die zich hard wilde maken voor het probleem, toen ik in de middag

    mijn auto kwam ophalen.. was mijn sleutel kwijt… de volgende dag mocht ik in de krant lezen dat dezelfde chef-monteur bij een tragisch ongeluk (achterover

    val in de liftschacht) was verongelukt. Over de doden niets dan goeds, maar men zegt vaak “de goeden gaan als eerste”. Daarna begon de ellende pas echt…

    14-10-2009 Bobine vervangen bij autodealer Smudde Enschede, 17-03-2010 opnieuw problemen: weer bobine en nieuwe software release bij Smudde Enschede

    (gesproken met de medewerker receptie/werkplaats Tom de Ruijter en Nico Beckmann). 20-09-2010 opnieuw Bobine vervangen bij Smudde Enschede. Waarop ik géén

    garantie kreeg, dus rekening betalen, omdat er op vervangen onderdelen in de garantie periode géén garantie wordt gegeven (nagezocht in de voorwaarden en dit

    klopt). Discussie gehad met werkplaats (waarbij de medewerkster Linda van Dapperen de zaak probeerde op te “lossen” met een opmerking dat zij afkomstig was

    van Renault.. waarmee de problemen nog groter zijn), daarna een aardige mailwisseling gehad met ene Michel Arfman: een “mist” gordijn ophangen en een

    poetsbeurt… of een inruilkorting aanbieden… op een andere auto.

    Daarna reed de auto weer stutterend en ben ik weer terug geweest bij de firma Smudde, een medewerker (naam onbekend) is met de auto gaan rijden en heeft mij

    verteld dat het “af en toe” stutteren, heden ten dage “normaal” is bij BMW en dat men daar niets aan kan doen.

    Toen had ik “NOG” niet door dat BMW één grote ellende is… Op 25-7-2011 tijdens een reis opnieuw auto kapot… weer een bobine vervangen bij Hansa Nord in

    Lübeck, uuuuuurrrrren gewacht omdat het zaterdag was…. auto weer gemaakt, 50 km verder auto weer kapot… deed niets meer… auto afgesleept naar Hansa

    Nord in Oldenburg… was zaterdag.. dus maandag kon men pas kijken… de hele maandag gewacht bij de garage.. “ze” konden het probleem niet vinden… dinsdag

    middag had men het “probleem” gevonden: de hele computer kapot.. en 2 bobines kapot.. computer moest besteld worden.. dus donderdag auto pas klaar… bij

    vervolging van de reis… is de auto er nog een keer mee gestopt… maar na herstarten deed “ie” het weer.

    Op 6-10-2011 opnieuw bobine vervangen bij Autohuis Cyran in Gronau waar de heer Dieter Penner (hoofd werkplaats)… zelf aangaf dat BMW momenteel véél

    problemen ondervindt. Nu is de auto sinds 3 weken opnieuw kapot en “lig” ik als klant in discussie met BMW Nederland en BMW Duitsland… maar als iemand

    denkt dat BMW het probleem oplost???? Ik ben zelf links en rechts wezen informeren… en het is al jaren bekend dat i.i.g. de BMW 1 serie 1 grote ellende

    auto is. En garantie, ho maar. Er is zelfs een coulance aanvraag afgewezen voor een bobine die vervangen is.. (door mij voldaan) waarop ik mijns inziens dus

    garantie op reparatie zou dienen te krijgen. Maar de bobine was bij Smudde vervangen en was net precies 1 jaar en 1 maand oud.. dus géén garantie meer op het

    vervangen onderdeel. BMW is niet meer wat het geweest is.

    Mijn advies aan alle lezers… let op voor U een BMW koopt…. Verder kan ik mijn tekst staven met alle correspondentie en facturen. In de garantie periode

    dus: 2 X een bobine, nokkenassensor, inspuit injecteur, 2 X software release, na de garantie door mij voldaan 5 bobines, nieuwe computer, nieuwe software en

    resultaat: auto is opnieuw kapot….

    U begrijpt dat ik BMW Nederland en BMW Duitsland heb aangeschreven op 27 oktober 2011, bericht ontvangen dat .. de klacht in behandeling is genomen en dat er

    enige dagen over heen kunnen gaan, alvorens BMW mij een antwoord kan geven… Enige dagen.. tja…

    Lang verhaal kort… mijn mening.. het is maar een auto. Ik heb deze BMW gekocht omdat ik had verwacht dat ik een duurzame auto kocht.. tuurlijk was ik op de

    hoogte dat bij veel merken men kampt met zelfde soort problemen. Maar BMW is nu enerzijds niet de goedkoopste in onderhoud.. bovendien heb ik inmiddels al

    meer dan 2.000-,- Euro betaald voor bobines, storingsonderzoek, vervangen computer, software uitlezen enz. Dit is al meer dan een halve motor… En de auto

    is aantoonbaar altijd bij Smudde Enschede en laatste keer bij Cyran Gronau in onderhoud geweest en opnieuw contact gehad met Dieter Penner, Reinhold Niehoff

    en Marika Weyck (om te melden dat de auto na 1 week alweer stuk is en op mijn vraag indicatie kosten reparatie, tot op heden geen bericht ontvangen).

    Gelukkig is de tijd van consumeren aan het veranderen en zet deze tijd zich om in consuminderen. BMW is voor mij geen statusobject.. hij staat mooi (kapot)

    op de oprit en wij doen alles met de fiets.. Dus ik hoop dat de crisis zich doorzet. Zodat BMW en meer grote almachtige bedrijven de crisis zullen gaan

    ervaren. Mijn advies (wat ik nu zelf zou doen) is een auto nieuw kopen, voor mijn part een merk… waarop i.i.g. 10 jaar garantie wordt gegeven. BMW kan en

    durft blijkbaar géén langere garantie te geven dan 2 jaar… En dan de coulanceregeling.

    Verder zal u denken ja,ja, het zal wel.. dan zou ik “zeggen” probeer het .. koop een BMW bij de firma SMudde Enschede, Dusseldorp Apeldoorn of Cyran Gronau

    en meld mij uw ervaring. Of u denkt ook mee aan het zoeken naar een oplossing door ons te verenigen en bijv. naar een programma te gaan als Kassa of Radar.

    Waarom?? Omdat het gebruikelijk is als u iets koopt, dat in de wet geregeld is dat u een bepaalde levensduur mag verwachten.. Alleen neem van mij aan:

    garantie en service zijn nog beter in handen bij een kleine zelfstandige op de “hoek” die véél te bang is om klanten kwijt te raken en om zijn goede naam op

    internet terug te vinden. Natuurlijk ben ik géén voorstander van forums, ik zou er dan ook voorzichtig mee omgaan. (maar googled u eens op de door mij

    omschreven problemen en dealers) Een kleine zelfstandige kan zo net dat kleine duwtje krijgen om om te vallen… maar een grote club als BMW heeft véél te

    véél macht en arrogantie in zich. En begrijp ik enerzijds natuurlijk dat een dealer die zich begeeft in de franchisemarkt zoals BMW, niet graag wil toegeven

    dat een product niet zo goed is… en bang is om “garantie” te verlenen… MAAR het zou een dealer “sieren” om i.i.g. naar klanten toe niet de indruk te

    willen wekken in de vorm van… verhalen dat de door mij geschetste problemen NIET bekend zijn… Dan moet men zich hard maken om bij BMW Nederland of

    Duitsland om zich hard te maken voor klanten (ik ben niet de enige) om het probleem i.i.g. te proberen op te lossen. Maar ik ben maar een “kleine”

    nietszeggende klant!

    Ik blij terug te gaan naar de tijd dat.. de auto's weer gerepareerd kunnen worden bij een bedrijf op de “hoek” die trouwens zowiezo al 2 jaar garantie op

    onderdelen geeft.. en niet zoals BMW maar 1 jaar. Bovendien gaat het in PRINCIPE niet om het onderdeel, het gaat om het achterliggende probleem, en er

    coulant mee om gaan.

    Regel is regel.. 1 maand buiten de garantie… dus géén garantie… tja… Bij BMW kost het vervangen van 1 bobine gemiddeld richting de 200 Euro terwijl de

    bobine rond de 30 euro kost.. rekent u maar uit.

    En verder wens ik een ieder veel wijsheid. Bij Mercedes gaat de hele organisatie al op de schop… alle dealers zijn opgezegd en er gaat flink gesaneerd

    worden. Een tip voor BMW Smudde, Dusseldorp Apeldoorn en Cyran Gronau… open vast een vestiging in Oost-Europa of Afrika, want daar zit men nog erg verlegen

    om Image auto's. En uiteraard mag een ieder hier mijn nota's en hystorie komen inzien. En mocht u nog een (uiterlijk) mooie BMW zoeken, u bent welkom, zodat

    ik een auto met 10 jaar garantie kan gaan kopen. Verder ben ik absoluut niet boos, want ik als ecologisch verantwoord mens, (die een “groene duurzame”

    duurdere BMW) verkoos boven een vervuilende … minder verantwoorde auto… ben eigenlijk blij dat BMW op deze wijze omgaat met zijn/haar klanten. BMW zorgt

    er tenminste voor dat mijn auto (kapot) niet van zijn plek komt, en wij nu echt alles op de fiets doen. Bovendien is het nogmaals een kwestie van macht.. het

    is zo “ouderwets” om te rijden in een auto op plantenafval van miljoenen jaren geleden. Fijn met zijn allen terug naar de tijd dat wij als “mensen” gezellig

    binnen bij de houtkachel een spelletje spelen en dat “ome Jan” (in de kou) even een bobine of sensor vervangt! Iedereen (ook de overheid) blij, want die

    heeft BPM, houderschapsbelasting gekregen, tja.. ze lopen “wat” accijns op brandstof mis… maar ja.. hun doelstelling ten opzichte van emissierechten in

    Nederland worden behaald.

    Voor degene die nog steeds interesse heeft in het kopen van een BMW even een kleine opsomming van het kostenplaatje gedurende 3 jaar. Reparatiekosten:

    2.150,- Euro en om aan “garantie” voorwaarden te voldoen onderhoudsbeurt 35.000 km bedrag 304,18 Euro, onderhoudsbeurt 64.826 km bedrag 445,67 Euro (niet

    echt goedkoop mijn inziens)

  • Rob530DH2002

    Ooit eens gezocht op fora of er ook een definitieve oplossing is voor dit probleem i.p.v. maar steeds een bobine te vervangen? Waarom of waaraan gaan deze stuk en hoe voorkom je dat een nieuw ingebouwd exemplaar ook weer stuk gaat? Ik weet het, dat zou de dealer zijn probleem moeten zijn, maar de situatie is nu eenmaal anders.

  • edho

    Ik snap heel goed dat u ontevreden bent over de gang van zaken. Uw verhaal kan een waarschuwing zijn voor mensen die denken over een 1 serie, dus is wel op zijn plaats hier. Maar het noemen van volledige namen van betrokkenen op een forum vindt ik niet oke.

  • jaap

    Geweldig!

    Dit moet veel vaker want de particulier is altijd de …

    Er word ook nog eens niks mee gedaan.

    Zo kan ik u ook wel meerdere verhalen vertellen van het ongemotiveerde personeel bij bmw.

    Zoek maar gewoon een goede bmw specialist.

    Heel veel succes met het oplossen van dit probleem.

  • Ron

    Eigenaardig. ik herken hier niets van het bedrijf Smudde of de genoemde personen. Juist het egenovergestelde. Ik woonm in het westen en rijd juist voor de service en betrouwaarheid en eerlijkheid graag een blokje om in de verschillende bmw's (ongever 10) die ik al heb gehad en geleverd en in onderhoud waren bij Smudde/Freriks.