hallo beste BMW vrienden,
Op Marktplaats worden wel losse glazen aangeboden, let echter wel goed op, dat u de juiste soort neemt, je hebt PFL en FL.
haal voordat u begint eerst de lampen uit de fitting, verwijder de koplampverstelling ( Electrisch ), doe dit zonder bruut geweld, amders breekt het asje af.
Let op: Na een bepaalde bjr, is het glas en het huis verlijmd, en kan niet losgenomen worden.
Dan dient u het glas los te snijden of te slijpen, dat doe ik vaak met een dremel, gaat natuurlijk niet zo snel, maar je krijgt het glas er wel af.
Maak wel de sponning goed schoon, zo dat het nieuwe glas er goed in past.
Zorg dat u een tube ruitenkit in huis heeft, daar verlijmt u het glas en het huis weer mee aan elkaar!
De FL is dus na de 9de maand 2000 dacht ik, daar begint de FaceLift.
Het glas kan losgemaakt worden d.m.v. van een föhn, zo een waar moeders de vrouw haar haren droogt.
Let wel, als u de koplamp bij de verwarminsradiateur plaatst, dan kan het ook al voldoende zijn, om het glas te demonteren van het huis.
Als u na het verwijderen aan de zijde van het knipperlicht de twee Torx boutjes verwijderd heeft, daarna dient u wat halve wasknijpers te nemen, en verwarmt u de koplamp bij de aansluiting van het glas en het koplamphuis.
U neemt een brede spatel of iets dergelijks waar u goed kracht mee kunt zetten en kan wrikken.
Die halve wasknijpers gebruik ik om de klips omhoog te zetten, zodat men niet 3 of 4 handen nodig heeft.
U kunt dus rustig het glas omhoog wrikken, zonder u te bekommeren om de klips die alles tegen werken als deze in de ruststand staan.
U begint dus aan de andere zijde van de koplamp, aan de zijde waar geen richtingaanwijzer zit, dit gedeelte doet u als laatste!
Als u het glas er helemaal af heeft, controleer dan ook de 4 ophangpunten van de reflector, deze breken vaak ook zonder aanrijding al.
ik heb de stelarmpjes ook al vernieuwd, deze zijn nu van alminium, en heb deze gekocht bij Lince.nl in Dordrecht, kijk maar eens op de site van Lince.
Deze stelarmpjes worden per post verzonden, en is een regelrechte aanrader.
Als u alles weer gemonteerd heeft, dan legt u een rupsje van een goede 6 tot 8 mm ruitenkit ( auto ) in de sponning, u drukt aan de richtingaanwijzerzijde als eerste het glas in de sponning, daarna verdeelt u de kracht over het hele vlak, stukje voor stukje naar de andere zijde van de koplamp.
Tot alle klips achter het huis pakken, u hoort dit aan de klik geluiden.
U draait nu de 2 Torx boutjes ook weer terug in de koplamp.
veeg de overtollige kit weg, indien deze teveel uit de sponning gekomen is.
Nu u zover bent, kunt u de koplampvertselling (Electrisch ) weer monteren.
U plaatst de koplamp weer terug in de auto, laat u echter wel de koplampen afstellen, ook indien u de stelarmpjes heeft vervangen.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad