Foutmelding 100.723 DIS V57 (Ruud, Sander, ...)

  • pieter_bmw

    Hallo,

    Ik heb DIS V57 op de PC onder wmware.

    De meeste functies werken, zoals foutcodes lezen/wissen, MAF resetten, verbruiksmeter correctie, stationair toerental aanpassen, gelijklooptest, …

    Maar een paar gaan niet goed, zoals:

    Als ik de EGR egeling aan wil passen krijg ik foutmelding “Measuring system error 100.723” en stopt hij de test.

    Als ik de verstuiver IMA codes aan will passen leest hij ze wel uit DDE, maar bij schrijven geeft hij de melding dat de nieuwe waarden niet goed zijn. Schrijven van de neutrale AAAAAE waarde lukt ook niet.

    Wat is jullie ervaring met deze functies?

    Ruud, Sander, ik geloof dat jullie ook DIS gebruiken?

    Ik heb al DIS V55 en V57 geprobeerd, van verschillende leveranciers, met verschillende interfaces en op verschillende computer, en nog eens met verschillende operating systemen. Het probleem komt altijd terug. Die IMAcodes hb ik ook wel eens met INPA geprobeerd, maar dit werkte ook niet. Ik wil echter niet met INPA experimenteren, aangezien hier eea goed mis kan gaan.

  • sander

    ja klopt ik gebruik ook dis ,en ruud geloof ik ook.

    maar ik ga echt dat soort dingen niet zitten te veranderen hoor,waarom wil je dat eigenlijk,en met wekl doel??

  • pieter_bmw

    Hallo Sander,

    Vorig jaar heb ik een verstuiver vervangen en moest daarna naar de dealer om de IMA code te laten pogrammeren.

    Is gewoon fijn als je dat zelf kan doen.

    Wat betreft de EGR; ik wil vervuiling door de EGR minimaliseren, maar niet gaan afdoppen.

    Je kan de verhouding verse lucht/EGR via DIS aanpassen. Door nu verse lucht op maximaal te zetten is dus de EGR minimaal.

    EGR staat af fabriek maximaal.

  • Rob530DH2002

    Puur uit nieuwsgierigheid, waarom wil je toch een deel uitlaatgas in je inlaat hebben?

  • pieter_bmw

    Hallo Rob,

    Liever niet, maar als je de boel afsluit krijg je foutmeldingen.

    Je hoort veel verschillende meningen over wel/niet afsluiten. Aangezien de motor met EGR ontworpen is, heb ik zoiets van bij twijfel niet inhalen.

    De enige verantwoorde manier om EGR flow to reduceren is via het motor managment (ook heel populair bij volkswagen), en dat kan via de DIS servicefuncties.

  • Ad

    Hallo beste BMW vienden,

    Bij VAG kan je gewoon de hele EGR afdoppen, de aansluitingen kan je gewoon laten zitten, dit om foutmeldingen te voorkomen.

    Hoe het bij hele jonge types zit dat antwoord moet ik u schuldig blijven. (2 tot 4 jaar oud ).

    Ik heb dit al vaker toegepast, bij de Golf, de A6 en A4 en de A3 diesels, geen enkel probleem.

    Haal dan wel even de hele inlaat pijpen en spruitstuk er af, en maak dit goed schoon, want wat kan daar een berg troep in zitten.

    Een groot voordeel heeft het bij VAG, de zwarte turbo pluim is weg.

    Waar velen het altijd over hebben.

    Of dit geheel is toe te passen bij BMW, het zou zomaar kunnen, maar ik doe daar geen uitspraak over, omdat ik daar geen ervaring mee heb.

    Ik rijd dus een E39 525i touring.

    Indien mogelijk, gewoon doen, de verbrandingstemperatuur word naar beneden gebracht door de EGR klep, door toemenging van het uitlaatgas, brengt men de verbrandingstemperatuur naar beneden, dit om de NOX in de uitlaatgassen te elimineren, dit is dus weer een idee van die millieu freaken.

    Waar deze mensen niet aan gedacht hebben, dat de motor vanbinnen sterk vervuild, daar bedoel ik de lucht aanvoerwegen, o.a het inlaatspruitstuk.

    Haal deze maar eens los bij een diesel, je staat er van te kijken hoeveel zwarte bagger en drap dat er aan de wanden gekleefd zit!

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Ik weet niet om welke type BMW het gaat maar bij mijn E39 530D uit 2002 komen er geen serieuze foutmeldingen (wel deze bij uitlezen met Carsoft: 0404 Exhaust gas feedback 2), ik heb de EGR enkele jaren geleden buiten werking gesteld. Waar je gelijk in hebt is dat de motor is ontwikkeld met EGR, de verbranding verloopt met een iets lagere temperatuur als je EGR gebruikt. Maarja, dat is bij deellast wanneer de motor niet tot z'n maximale temperaturen komt, bij vollast werkt de EGR sowieso nooit, ook als deze niet onklaar is gemaakt.

  • pieter_bmw

    Bedankt voor alle reacties.

    Maar even terug naar de vraag: Wie heeft die functies werkend?