Warmlopen 528i E39!

  • martijn77

    Hallo allen,

    Het volgende is aan de hand. Een 528i Touring E39 welke ik in onderhoud heb loopt warm. De auto heeft net 200.000 km gereden en is keurig onderhouden (BMW dealer en Gerrit Jonkers) volgens fabrieksvoorschift. Van het ene op het andere moment loopt de temp meter tegen het rode. De eigenaar is vervolgens gestopt en met de kachel vol aan het laatste stuk naar huis gereden, hierbij is voorkomen dat de temp in het rode gedeelte kwam. Het volgende is reeds uitgevoerd om dit probleem te analyseren / oplossen:

    - Waterpomp demonteren ivm bekende kwaal schoepen los / afgebroken. Pomp zag er ok uit muv kleine lekkage. Waterpomp is vervangen (SKF).

    - Thermostaat is vervangen.

    - CO gemeten in koelvloeistof met tool, alles in orde, motor loopt ook erg mooi, dus lekke koppakking niet aannemelijk.

    - Viscokoppeling deed niets bij warme motor, geen weerstand bij warme motor, is vervangen.

    - Storingsdiagnose is uitgelezen, geen foutmeldingen.

    - Life date stream is uitgelezen met diagnose, temperatuur weergave digitaal komt overeen met temp meter in dash (loopt op tot 115 degrC). Opvallend is dat de temp ineens zakt naar 95 degrC, ook op de meter te zien, dit moet het openen van de thermostaat zijn.

    - Uiteraard koelvloeistof (SP11) vernieuwd en ontlucht. Oude koelvloeistof zag er helder uit.

    Na het vervangen van de visco heb ik met de auto gereden en leek alles ok, echter de eigenaar geeft aan dat de motor wederom plots te warm wordt. Het lijkt wel alsof de flow (by pass) in het koelsysteem niet in orde is, dit zou ook verklaren dat de temp sprong zo abrupt plaatsvindt op het moment dat de thermostaat opent. Is deze auto voorzien van een extra elektrische waterpomp tbv verwarming? Ik neem aan dat deze paralell zit tov het koelsysteem van de motor.

    Heel graag reactie!

    Bij voorbaat dank en groet,

    Martijn

  • Vakman Ruud

    Er zit nog een extra ontluchtingsschroef in de slang van de kachel, onder de linker ventlatiekast onder de kap.

    Doe ook het volgende.

    Met koude motor. Radiadeurdop los, Kachel op vol. 5 X toerental snel, achete elkaar, op ca: 4-5000 rpm brengen.

    Radiateurdop vast en warm rijden.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Martijn,

    Na de reparatie, is er toen op de goede manier ontlucht?

    Als dit niet op de juiste manier bgebeurt, dan blijft er een luchtbel aanwezig, en waar lucht zit, kan geen circulatie aanwezig zijn.

    De manier om te ontluchten.

    Uitvoeren bij een koude motor!!

    Open de vuldop, zet het contact van de auto aan, draai de verwarming of indien toetsen op de hoogste stand.

    Zet de ventilator op haast de halve kracht. Op deze wijze zijn de verwarmingskranen geopend, en draait de extra waterpomp

    Draai de ontluchtings schroeven uit de zitting, eentje bij de sifon, en waarschijnlijk een bij het thermostaathuis dat is een ronde zwarte plug van ongeveer 10/15 mm er zitten kruiselings een groef in.

    Vul het koelsysteem, tot er helemaal geen luchtbellen uit de ontluchtings nippels komen, indien dit zo is, dan kan je beide ontluchtingsnippels sluiten.

    Vul nu het koelsysteem af tot het juiste peil.

    Draai de vuldop op de sifon/expansietank.

    Start nu de motor, geef een keer of 4 een flinke por met gas dit moet zo tussen de 4.500 rpm/min bedragen en de 5.000 RPM/min.

    Nadat er dus 4 keer dit is uitgevoerd, de motor direct stil zetten, let wel op, dit dient binnen de 30 seconden te gebeuren, zodat de motor niet warm word, en de koelvloeistof niet uitzet.

    Zet de motor nu stil.

    Open de vuldop, indien er bijgevuld dient te worden bijvullen, tot het juiste niveau, en sluit de vuldop.

    Start nu de motor, net gaan rijden, maar draai de motor stilstaand warm, tot de thermostaat opent.

    Dat is te zien als de temperatuurmeter oploopt naar eenhogere stand en dan ineens weer terug loopt naar de normale waarde.

    Laat de motor nu afkoelen, tot deze geheel is afgekoeld.

    Als de motor geheel is afgekoeld, dan kunt u de vuldop openen, en de stand van de koelvloeistof bekijken, en indien gewens bijvullen, eigenlijk zou dat niet nodig hoeven te zijn.

    Nu is het koelsysteem ontlucht.

    Houd echter het vloeistofpeil nog wel een goede 400 km in de gaten, voorkomen is beter dan genezen.

    Nu zou het allemaal goed moeten zijn, tenzij er weer problemen voorvallen met de temperatuur, dan zal er weer verder gezocht moeten worden naar het euvel.

    Kijk dan eens of de radiateur overal even warm is, wel uiteraard met een uitgeschakelde motor, zijn beide radiateurslangen even warm ?

    Is dit niet het geval, dan zou het kunnen zijn, dat of de radiateur verstopt zit, of wat ik me niet kan indenken, maar wel moets vermelden, dat de thermostaat verkeerd geplaats zit, het gaatje in de flens aan de onderzijde, i.p.v. de bovenzijde.

    Verder is eigenlijk alles vernieuwd.

    Misschien dat extra pompje aan de onderzijde van de radiateur.

    tets voor de zekerheid nog eens de visco koppeling, deze kan wel eens defect zijn, onlangs een paar keer meegemaakt, nieuw en toch defect.

    Draai eens bij een koude motor, en daarna eens bij een warme motor, uiteraard wel bij een stilstaande motor.

    Merkt men verschil in de gekoppelde toestand en de ontkoppelde toestand?

    Geen verschil, defecte visco.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • martijn77

    Hallo,

    Bedankt voor de tips, echter voordat er uberhaupt een onderdeel is vervangen is dit probleem opgetreden, aan ontluchten zou het dus niet mogen liggen!

    Ik kijk uit naar meer reacties.

    Groet Martijn

  • Rob530DH2002

    Is het een automaat? Die heeft een aparte thermostaat in het koelvloeistofsysteem (maar of die bij een defect tot hogere temperaturen kan leiden zoals dat bij de gewone thermostaat kan gebeuren weet ik niet).

  • martijn77

    Hallo Rob,

    Ja het is een automaat, echter de extra thermostaat die je bedoelt is niet aanwezig bij een benzine. Ik rijdt zelf een 530d (net als jij zo te zien) en hierbij gaat de egr thermostaat inderdaad nog wel eens defect, dit lijdt echter dan tot het niet of niet snel op temperatuur komen van het koelsysteem. Omgekeerd dus.

    Toch bedankt!

  • roy heijt

    misschien is je koelsysteem niet goed ontlucht dit komt heel nouw want als er een luchtbel zit in je koelsysteem kan dit de vloeistof niet circuleren dus word je moter te warm ik heb waarschijnlijk precies het zelfde probleem groet

  • Ad

    Hallo beste forum leden,

    Gezien de verstreken tijd, kan of het koelsysteem al ontlucht zijn, of de motor in gort gelopen zijn.

    Er jammer en een gemiste kans hier, als men geen replay geeft, of het probleem verholpen is of niet!

    Dit is toch echt het minste wat men kan doen, een replay geven met de afloop van het probleem.

    Ik denk dat we dit topic maar gewoon moeten laten, voor wat het is.

    Er is al teveel tijd verstreken.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • guido

    deze manier van ontluchten werkt inderdaad goed van de week zelf radiateur vervangen van mijn e39.