Hallo allen,
Het volgende is aan de hand. Een 528i Touring E39 welke ik in onderhoud heb loopt warm. De auto heeft net 200.000 km gereden en is keurig onderhouden (BMW dealer en Gerrit Jonkers) volgens fabrieksvoorschift. Van het ene op het andere moment loopt de temp meter tegen het rode. De eigenaar is vervolgens gestopt en met de kachel vol aan het laatste stuk naar huis gereden, hierbij is voorkomen dat de temp in het rode gedeelte kwam. Het volgende is reeds uitgevoerd om dit probleem te analyseren / oplossen:
- Waterpomp demonteren ivm bekende kwaal schoepen los / afgebroken. Pomp zag er ok uit muv kleine lekkage. Waterpomp is vervangen (SKF).
- Thermostaat is vervangen.
- CO gemeten in koelvloeistof met tool, alles in orde, motor loopt ook erg mooi, dus lekke koppakking niet aannemelijk.
- Viscokoppeling deed niets bij warme motor, geen weerstand bij warme motor, is vervangen.
- Storingsdiagnose is uitgelezen, geen foutmeldingen.
- Life date stream is uitgelezen met diagnose, temperatuur weergave digitaal komt overeen met temp meter in dash (loopt op tot 115 degrC). Opvallend is dat de temp ineens zakt naar 95 degrC, ook op de meter te zien, dit moet het openen van de thermostaat zijn.
- Uiteraard koelvloeistof (SP11) vernieuwd en ontlucht. Oude koelvloeistof zag er helder uit.
Na het vervangen van de visco heb ik met de auto gereden en leek alles ok, echter de eigenaar geeft aan dat de motor wederom plots te warm wordt. Het lijkt wel alsof de flow (by pass) in het koelsysteem niet in orde is, dit zou ook verklaren dat de temp sprong zo abrupt plaatsvindt op het moment dat de thermostaat opent. Is deze auto voorzien van een extra elektrische waterpomp tbv verwarming? Ik neem aan dat deze paralell zit tov het koelsysteem van de motor.
Heel graag reactie!
Bij voorbaat dank en groet,
Martijn