welke olie

  • ronniebmw

    Mijn bmw e46 318 uit 2002 (103kw en 170000 km op de teller ) verbruikt de laatste tijd meer olie.

    Dit is gekomen na de zomer vakantie met een rit met de caravan.

    Ongeveer een liter op de 2500 km.

    Olie type is 5w40.

    Kan ik een iets dikkere olie gaan gebruiken om dit tegen te gaan en zo ja welke olie soort?

  • Jos

    Zolang je maar binnen de voorgeschreven diktes en specificaties volgens BMW gaat (staat in het boekje van de auto, en anders wel te vinden via diverse oliesites, bv Shell, Gulf, Kroonolie, BP, Esso, Elf etc) zit je wel goed.

    Succes, Jos

  • ge39rard

    Ik gebruik zelf Castrol 10W40 voor mijn e46 ci bj 2002, 103 KW, dus dezelfde motor.

    Gr Gerard

  • Vakman Ruud

    Wij gebruiken olie van kroon en zijn daar zeer tevreden mee.

    Je kunt het advies lezen op www.kroon-oil.com

    De specialsynth MSP is geweldig.

    Aangezien de temperaturen gaan zakken moet je niet gaan rommelen met de waarden, alhoewel de klasse indeling van olieen achterhaald is.

    Controleer de carterventilatie slang aan de achterkant van de motor, die kan gaan lekken bij deze motoren.

    Daar merk je niets van omdat de olie naar achteren geblazen wordt tijdens het rijden.

    Succes.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Ik gebruik voor de E39 525i de Kroon Specialsynth MSP 5W40.

    Een geweldige olie van kroon, maar ik gebruik dus al jaren de olie van Kroon, gewoon omdat dit kwalitatief een erge goede olie is.

    Maar de andere producten van Kroon gebruik ik dus ook.

    Kunt u het gewenste product niet vinden op de site, aarzel dan niet om via dit site bericht van Kroon een advies aan te vragen.

    U krijgt dus echt binnen 24 uur een goed afvies voor uw auto, en welke vloeistoffen u kan gebruiken van kroon, een advies op maat dus.

    U kunt dus op de site van Kroon of uw kenteken invullen, of alles even handmatig in te vullen naar de gegevens van uw auto.

    Daarna kan u zo een hele lijst tevoorschijn halen wat u allemaal aan vloeistoffen kunt gebruiken.

    Succes.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Rob530DH2002

    Ad, waarop baseer je de opmerking ‘gewoon omdat dit kwalitatief een erge goede olie is’?

    Er zijn behoorlijke prijsverschillen tussen de diverse merken maar zijn de kwaliteitsverschillen ook werkelijk zo groot en wie heeft deze getest en bewezen? Volgens mij zijn de verschillen klein omdat oliën aan specificaties moeten voldoen, mocht blijken dat dit niet het geval is dan gooit een motorolie fabrikant zijn eigen ruiten in.

  • Ad

    Hallo beste Rob530DH2002,

    Ik heb dus dit bericht geschreven, omdat het dus een van de drie beste oliesoorten is van ons land.

    Beschreven in de vakbladen voor de automotive branche.

    Tja, als die het liegen, helaas dan.

    Dan kan je niets meer geloven.

    Maar gezien door mijn eigen zeer goede ervaringen met dit type olie van Kroon, bij de vorige merken, kan ik dus dit voor mij eigen zeggen.

    In de A6 diesel die ik gehad heb, gebruikte ik dit merk en type dus ook, nu in de E39 met de M54 ook weer, omdat hij word voorgeschreven, toevallig dat het bij de A6 was, en nu weer bij deze auto.

    Ik heb dus in het verleden dus Castrol, Mobil nr 1 gebruikt, met als resultaat geklepper in het blok, de komstoters werden niet optrimaal gevuld blijkbaar met olie.

    Deze beide merken werden dus ook door de dealer gebruikt, en zij hadden bij bepaalde types ook wel eens dit soort bijkomstigheden. Niet bij BMW voor de goede orde!

    Ik ben dus op aanraden van een aantal vrienden van mij, garagehouders dus, die hadden goede ervaringen met Kroon, dus zij hebben gezegd, probeer eens een type olie van Kroon wat voor jou auto gebruikt of aangeraden word door Kroonoil.

    Baat het niet, dan schaad het niet.

    Ik heb dus het allemaal opgezocht op hun site, en heb me dus aan hun advies gehouden, en waarempel het geklepper van de komstoters was dus helemaal verdwenen.

    Ik ga dus nooit over een nacht ijs, en sta dus helemaal achter hetgeen wat ik dus zeg, ik beweer nu niets dus.

    Maar in dit geval, weet ik zelf gewoon mijn eigen ervaring met dit merk olie, ik kan er helaas niets anders van maken.

    De ervaring telt voor mij.

    Dus als u resultaten wilt zien, dat kan dus.

    Voor de specs kan je dus naar de site van kroon gaan.

    Vul de gegevens in voor een BMW E39 met de M54 motor een 525i, er staat dus boven in de lijst aangegeven als eerste dus, de Specialsynth MSP 5W40, dus bekijk de specs gewoon, deze olie is geschikt voor de BMW, Audi en Ford, en onder de gewenste specs van deze merken.

    Specs: Kroon Specialsynth MSP 5W40

    VW 505.01

    VW 502.00/505.00

    MB Aproval 229.51

    Porsche ( level )

    BMW LL-04 (Pending)

    Ford M2C917-A

    Dus met die specs zit het echt wel goed, gezien de merken die dit type olie gebruiken.

    Dat zijn ook niet de eerste de beste merken, dacht ik zo.

    Bij Kroon zijn ze dus echt niet op hun achterhoofd gevallen, die geven niet zomaar een dergelijk advies, wat hun de kop kan kosten.

    Bekijk de rest van de gegevens ook eens voor de aardigheid, die liegen er ook niet om.

    Nee, wat dat betreft ga ik niet zomaar iets aanraden, waar ik niet geheel achter sta, beste Rob530DH2002.

    Want als ik dat zou doen, dan geloven ze mij de volgende keer niet meer, wanneer dit gegeven op verzinsels gebasseerd is.

    Dat doet Adje niet.

    Ik hoop dat dit antwoord is wat u wenst te horen.

    Want veel mooier kan ik het echt niet maken.

    Ik maak dus geen echte reclame voor dit merk, het is de ervaring die ik al jaren geleden heb opgedaan.

    Ik gebruik niets anders dan kroon olie, en trouwens alle vloeistoffen die men voorschrijft, ik heb dus echt geen enkele klacht over deze producten.

    En ik gebruik dit merk niet alleen in mijn E39, ik gebruik dit merk ook in mijn vrouw haar auto.

    Ik gebruik dit merk ook in de kinderen hun auto, en de vriend en de man van mijn dochters.

    En nog bij vele anderen, ik hoor dus niemand klagen, heb geen verontrustende berichten over zwaar of enig ander olie gebruik.

    Natuurlijk gebruik ik dus wel voor elk ander type en merk auto de juiste oliesoort, die word aangegeven.

    Maar anderzijds, ken ik ook een paar personen die het goedkoopste van het goedkoopste gebruiken, die gaan dus altijd naar Action, en geven een paar Euro uit voor een liter van deze troep, en beweren dan zelfs, dat het een top olie is, ik weet enkel nog steeds niet welke top.

    De top van de menkementen die er aan zit te komen, denk ik.

    Deze rommel gebruik ik enkel om de scharnieren te smeren van de poort, daar is het nog net goed genoeg voor!

    Nee, olie is erg belangrijk voor een motor, en ik zelf kies liever een goede soort olie uit, war ik op kan vertrouwen, ververs altijd bij de 15.000 km, dus de LL olie gebruik ik niet eens.

    Maar verder moet een ieder het zelf lekker uitzoeken wat hij of zij wil gebruiken, ik geef enkel maar een reactie en een ervaring door.

    Wat men daar mee doen wil, dat moet men zelf uitmaken, dat is niet mijn pakkie an.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Nou ja,

    Ik moet toch even een kanttekening plaatsen.

    Zoals aangegeven in mijn antwoord van de 3e gebruik ik al jaren Kroon olie.

    Niet alleen is de kwaliteit zeer goed, maar de productmanager Meijer is ook een BMW liefhebber.

    Ook heb ik een curses gevolgd bij Valvoline in Amsterdam.

    En daar komen alle basis olieen van een bepaalde dikte (W waarde) uit 1 grote tank, zoals je ziet in de botlek.

    Per merk gaan daar tijdens het vullen van de oliedrums enz. dopes (toevoegingen) bij zoals schuimremmers,stabilisatoren, smeerverbeteraars, reinigindmiddelen enz. enz.

    Vroeger had je molykote, STP enz. die de dope van tegenwoordig zijn.

    Die dopes moest je zelf toevoegen aan de olie en die er nu standaard (afhankelijk van het merk) al inzitten.

    Er is nog en goede over en dat is LIQUI MOLY.

    Dat is Molybdenum disulfide, ook bekend als Molybdeen disulfide.

    Het is de smerende basis van minerale olie.

    Syntetische olie is minerale olie, die door extra bewerking en de toevoeging van de genoemde dopes zijn naam gekregen heeft en daardoor in alle opzichten een veel betere kwaliteit.

    Vroeger om de 10.000 km een oliewissel en nu om de 20-30.000 km.

    Ik heb nu een test lopen met een M47TU (diesel) motor, met LIQUI MOLY als toevoeging om de positieve uitwerking, met name op de turbo, te testen.

    Dus zo'n eenvoudig verhaal op basis van ???????? is het alweer niet.

    Groeten.

    Ruud

  • Orientblau

    Een goed en duidelijk verhaal Ad,

    Ikzelf laat onderhoud aan mijn 530Da uitvoeren conform de BMW specificaties.

    Dit is dus om de 25000 km.

    Het onderhoud laat ik uitvoeren door een BMW specialist in Gelderland.

    Deze specialist gebruikt Mobile synthetishe motorolie.

    Een oliewissel om de 15000 km is natuurlijk altijd beter.

    Als een motor 25000 km met een goede motorolie kan doen (ik neem aan dat de koelende en smerende werking nog voldoende zijn). Dan is voor 15000km toch iedere olie die aan de BMW specificaties voldoet toch goed?

    Dan kan je eventueel naar de prijs van de Olie kijken.

    Uit het leerstuk van Ruud begrijp ik dat de Basisolie eigenlijk overal hetzelfde is.

    Natuurlijk speelt het gevoel ook mee en als Kroon niet veel duurder is als de goedkopere (BMW spec) olie, dan is Kroon natuurlijk Perfect.

    Groet,

    Martin.

  • Ad

    Hallo beste Martin,

    Zeer zeker is dat zo, als men aangeeft dat deze olie gebruikt kan worden bij een verversing van 30.000 km, dan zal dat best zo zijn.

    deze bedrijven die deze olie samenstellen, die weten echt wel wat ze doen, zij kunnen zich echt niets permiteren.

    Dat kost gewoon hun kop, en daar hebben ze echt teveel now how in gestopt.

    En wat Ruud dus ook al aanhaalt, dat is ook gewoon zo, maar het kan nu net die ene doop zijn die het hem doet, maar ik heb eigenlijk het idee dat er nog iets meer bij komt kijken.

    Maar zoals ik dus al zei, ik blijf er bij om bij de 15.000 km te verversen, dat vind ik gewoon goed.

    Nu ben ik ook niet zo'n groot voorstander van de LL olie soorten, het kan best goed zijn hoor.

    Maar hetgeen waar ik niet zoveel van moet hebben, dat er weer veel meer aditieven gebruikt worden om de olie schoon te houden.

    Dat vind ik allemaal niets, dat is voor mij de reden, om voor de full syntheet te gaan die ik nu gebruik de Specialsynth MSP 5W40.

    De motor van mijn E39 draait echt zo geruisloos, je weet gewoon niet wat je mee maakt.

    Dat maakt een olie toch allemaal maar mooi waar.

    Natuurlijk zijn er meerdere soorten en merken, die dit doen.

    Maar ik heb al een aantal merken gebruikt in het verleden, en op een dag heb je zoiets van, hmmm, dat is toch wel goed spul.

    Dat is nu net wat ik dus heb meegemaakt bij het vorige merk auto, de motor werd een stuk stiller, geen geklepper meer van de komstoters, en dat is wel erg lekker, want daar heb ik een gruwelijke hekel aan.

    Dat bedoelde ik dus te zeggen, dat er nog wel iets meer bij komt kijken dan dat de olie dezelfde basis hebben.

    De ene soort en merk hebben het geklepper van de komstsoters, en ik ga over op een ander merk, en het is echt helemaal weg!

    Nu was het probleem dus dat gekepper, dat begon dus na het verversen al bij een goede 5.000 tot 6.000 km.

    Ik ga dus over naar de eerder genoemde olie soort, en zie het grote verschil, tot dat ik ga verversen bij de 15.000 km, zeker geen geklepper te horen.

    Dat bedoel ik dus, dat moet toch ergens in zitten.

    Met vriendelijke groet,

    Ad