530D Fluit in auto en heeft weinig vermogen

• Pat

Misschien heeft iemand advies!!

Ik ben bezig een hele knappe Bmw 530D te kopen uit 1998 (330.000km) maar bij de proefrit bleek dat de auto boven de 2000tpm een soort blazend geluid maakt onder het dashboard vandaan en de auto absoluut niet het vermogen heeft wat mijn andere 530D had, de auto heeft geen Koppelboost wat de meeste wel hebben!! deze blijft gelijkaan doortrekken zonder dat je merkt dat er een laag koppel in de auto zit!

Mijn vermoeden is dat er een slang lek is van de turbo maar kan het ook de Turbo zelf wezen? het sissende geluid boven de 2000 tpm komt ergens onder het dashboard vandaan bij bestuurder maar kan ook vanaf schutboard komen.

Hoop dat er een kenner is die misschien weet wat het is.

Groet Pat

• Rob530DH2002

Waarschijnlijk inderdaad één van de slangen los/kapot, beschadigde intercooler kan ook maar is minder waarschijnlijk. Laat dit een probleem voor de verkoper zijn.

• pat

Beste Rob, bedankt voor je reactie.

Ik heb ook zitten denken dat het de turbo was! maar dan zou hij denk niet meer zo actief fluiten boven de 1800 a 2000 tpm.

Ik heb de auto niet te duur maar wil een TURBO uitsluiten!

• Pat

Net de Bmw opgehaald! hij rookt ook stevig als ik wat meer gas geef!! alleen als ik heel rustig weg rij zie je amper tot geen dieselrook!! zal dit ook te maken hebben met de slang die los zit of is het een verstuiver?

• Rob530DH2002

Ja, had ik je nog willen zeggen. Er wordt lucht aangezogen en gemeten, na de turbo gaat door het lek een deel van deze gemeten lucht verloren, echter de hoeveelheid diesel die bij de gemeten hoeveelheid lucht wordt ingespoten wordt natuurlijk niet verminderd. Gevolg teveel diesel en dus gedeeltelijke verbranding met roet als zichtbaar resultaat.

• martijn77

De hoeveelheid ingespoten brandstof wordt wel degelijk afgeregeld indien er niet de juiste hoeveelheid lucht (vuldruk) aanwezig is. Echter niet direct, indien er een stevige lekkage aanwezig is zal een noodloop volgen waardoor een gereduceerd vermogen voorhanden blijft. Realiseer je wel dat als er een tijd gereden is met vuldruk verlies de turbo over toeren kan gaan, wat niet bevordelijk is voor de resterende levensduur. Dus gas geven (toeren maken) met een lekke turbodruk slang is niet best voor een turbo.

Groet Martijn

• Rob530DH2002

Hoe je het ook wendt of keert, bij een luchtklekkage in de inlaat zie je enorme roetwolken a.g.v. teveel diesel in verhouding tot de luchthoeveelheid. Dus ook al is je bewering waar, die regeling is dan blijkbaar onvoldoende, anders zou deze de hoeveelheid diesel zover terug draaien dat het mengsel ongeveer zou kloppen en er niet zulke enorme roetwalmen geproduceerd zouden worden. Overigens betwijfel ik of er sprake is van een actieve noodloop bij een dergelijke luchtlekkage, anders zou daar toch wel een melding van komen op je dashboard. Het gebrekkige vermogen komt volgens mij niet van een noodloopprocedure maar van een weggevallen drukvulling.

• Sven

Vraag me alleen af. Waarom heb je een BMW gekocht die al dit soort problemen geeft bij aankoop. Problemen met de turbo zijn eenmeel onbeschoft duur … En de km stand is ook stevig te noemen!

• pieter

Ik wou eigenlijk zelfde vraag stellen als sven deed.Waarom?

• Rob530DH2002

De km-stand stelt niks voor, met een 3.0 diesel moet je 5, 6 ton kunnen rijden, mits met beleid. Mijn vorige auto had een 3.0 benzine motor op LPG (MB 300E), die reed ik van 1,1 naar 4,9 ton en was nog ok toen ik 'm verkocht.