inhouden E39 525D

• willythejeep

Dag allemaal,

sinds een maand of 2 heb ik het volgende probleem met mijn E39 525d uit 2002: soms tijdens rijden op de snelweg houdt de motor ongeveer iedere seconde even in. Heel lichtjes (je ziet de toerenteller niet schommelen) maar het is meer of iemand vanachter tegen de bestuurdersstoel zit de duwen. Daarbij verliest de motor ook aan vermogen, accelereren is nl niet mogelijk maar de auto zakt ook niet terug in snelheid. Dit duurt soms een paar seconden en soms een paar minuten en dan is het verschijnsel weer dagen weg. Ik heb het idee dat het vaker optreedt in heuvelachtig gebied en dan bergop rijdend. Het is niet zoals het schokken van de motor wanneer de common rail sensor kapot is maar veel lichter. Starten, stationair lopen, optrekken etc allemaal geen probleem, ook geen rare geluiden. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken? alvast bedankt voor de reacties.

gr. Patrick

• Vakman Ruud

Wanneer is het brandsoffilter vervangen?

Ook is het zo dat bij een storing van de hogedruk rail sensor het motormanagement ingrijpt en de motor in noodloop brengt of zelfs stopt.

In geval van de nokkenassensor start de motor soms heel slecht.

Uitlezen zal de oplossing wel geven.

Groeten.

Ruud

• willythejeep

Het brandstoffilter is ca 15000km terug vervangen dus daar kan ik wel een nieuwe insteken. Zal de motor uitlaten lezen en kijken of daar iets uitkomt. Bedankt Ruud voor de snelle reactie. gr. Patrick

• fsmit79

Beste Willy,

ik heb lang hetzelfde probleem gehad. Bij mij viel het vermogen weg en als ik te lang wachtte, viel de motor zelfs uit vergezeld met de foutmelding “einspritzanlage”. Ik kwam er achter dat simpelweg direct de koppeling intrappen het vermogen weer terug bracht. Wat nou uiteindelijk de oorzaak is geweest, ik heb geen idee. Met uitlezen gaf hij de melding dat de injector met sensor een fout bevatte. Die is vervangen maar het probleem bleef.

Mocht je het probleem houden, en je krijgt daarna ook nog eens de klacht dat je je tank niet meer leeg kunt rijden (en er lucht in de leidingen komt), dan is de oorzaak bijna zeker de pomp. Die heb ik net vervangen maar helaas kan ik het resultaat niet meer beoordelen omdat de auto verkocht is.

Succes