Draadboom trekhaak E39

  • Lex

    Beste lezers,

    ik heb een trekhaak voor een E39 Touring gekocht. Hier zit een draadboom met regeleenheid bij. Echter is de draadboom die naar de zekeringkast gaat verloren gegaan. De stekker de in de zekeringkast gestoken moet worden is er dus niet bij. Kan iemand mij vertellen of deze stekker los te verkrijgen is? Of anders waar de zes draden op moeten worden aangesloten?

  • Ad

    Hallo beste Lex,

    Welk bjr. heeft uw E39?

    Ik heb dus onlangs in Maart een trekhaak gemonteerd onder de E39 touring.

    Bij mij werd er dus geen kabelboom naar de zekeringkast geleid, enkel maar een draad naar de lichtmodule rechts bij de A stijl.

    Verder werden de 2 stekkers direct in de achterlichten geplugd, door eerst de al aanwzige stekkers uit de achterlicht units te halen.

    Er was nog een stekker aanwezig die weer in de aanhanger module geplugd werd, dat is een klein kastje wat dicht bij de accu aan de rechterzijde werd gemonteerd met 2 stukjes Klittenband, wat aan een zijde een kleeflaag had.

    Er was ook nog aanwezig een zekeringplaatje met 3 zekeringen die je op de zekeringkast kon aansluiten boven de accu.

    Alles zat allemaal verwerkt in de kabelboom bij mij.

    Zelfs de constant en de constant geschakelde draad waren aanwezig, de constante + kon weer met een zekeringhouder gekoppeld worden aan de zekeringkast boven de accu.

    De geschakelde + heb ik afgetakt bij de antenne versterker, deze draad heb ik dus gebruikt als schakeldraad van het relais, dus komen er weinig hoge spanningen op deze draad van de antenne versteker te staan, gezien dat dit maar een dun draadje is.

    Na het inpluggen van de communicatiedraad van de verlichting in de ene stekker van de licht module tegen de A-stijl, werkte alle verlichting gewoon helemaal perfect, de achteruitverlichting en de mistlamp achterzijde werkten ook gewoon perfect, op de auto werden de mistlamp en de achteruitrijverlichting netjes uitgeschakeld bij een gekoppelde aanhanger of caravan.

    Ik weet dus ook niet welk merk kabelboom u heeft, ik had dus een trekhaak en kabelboom compleet gekocht in Duitsland.

    Het merk afneembare trekhaak is Westfalia.

    De complete en compleet afgemonteerde kabelboom is van het merk Jaeger, die is echt helemaal compleet gemonteerd, dus alles maar ook alles was al helemaal compleet aangesloten, enkel nog maar alles inpluggen in de auto!

    Dus daarom zit ik nu even te knipperen met mijn ogen, dat u een kabelboom naar de zekeringkast zou moeten trekken, met 6 draden en een stekker?

    Ik moest dus wel een draadje, een groen/wit draadje naar voren trekken, wel naar de licht module, verder niets.

    Een complete kabelboom voor een BMW E39 kost via ebay.de een goede 124,00 euro, daar komen wel wat vverzendkosten boven op, maar dat is niet zo erg veel.

    In ons land kost een dergelijke kabelboom voor een 13 polige stekker ergens tussen de 240,00 en de 260,00 euro.

    Dan praat ik wel over een specifieke kabelboom voor de E39 BMW, dan heeft u wel dezelfde kabelboom die ik heb, en bij aansluiten werkt echt alles perfect.

    Zelfs wanneer u een defecte lamp heeft op uw aanhanger of uw caravan, dan word dit kenbaar gemaakt via Check Control op uw dashboard.

    Uw auto dient dan natuurlijk wel Chack Control te bezitten!

    Ik weet dus niet, of mijn verhaal bij u bekend klinkt, want ik weet dus niet welk merk kabelboom u heeft, en hoeveel polen uw stekkerdoos van de trekhaak heeft, een 7 polige of een 13 polige stekkerdoos.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • lex

    Bedankt voor de info Ad,

    ik ga eens uitzoeken, wat ik nu precies gekocht heb.

    Gr,

  • Vakman Ruud

    Bij de 1 serie gaan er drie draden naar de achterkant van de zekeringenkast, dus?

    Ik kan eventueel het juiste schema v.d. draadboom van de trekhaak voor de E39 mailen.

    Graag de VIN.

    Groeten.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Ruud,

    Er gaat bij de E39 een draad naar de voorzijde van de auto, een groen/wiite communicatie draad, aangesloten op de zwarte 54 polige connector op pool 35 van de licht module.

    De rest van de kabelboom blijft bij de touring enkel aan de achterzijde, en word aldaar aangsloten zowel bij de PFL als bij de FL.

    Er word dus een aanhanger module aangesloten die in het e-set zit, en word allemaal in de nabijheid van de achterste zekeringkast in de kofferbak gemonteerd.

    De hoofd zekeringkast dus.

    De achterlicht units, daar worden de connectoren van los genomen, en worden door gekoppeld aan de nieuwe situatie, van de kabelboom van de trekhaak.

    de constante voeding kan worden aangesloten naar het gelang men dit nodig heeft, voor bijv. een caravan of een veetrailer, een geschakelde + kan men aftakken waarmen deze het dichst bij kan aftakken, in mijn geval dus de geschakelde voeding van de antanne versterker, en heb deze draad gebruikt als de schakeldraad voor het relais, de draad word niet overbelast, gezien de afstand die ik gereden heb, ik heb deze draden in de pluslijn wel allemaal gezekerd, vind ik gewoon het veiligste.

    Verder zitten er in het e-set een zekering umit voor 3 zekeringen, deze kunnen aangesloten worden in de hoofdzekering kast, zoals het ook staat aangegeven in de richtlijnen van Jaeger, een aansluiting op de 30 Amp. zekering.

    Als alles is aangesloten is volgens de richtlijnen van de kabelboom merk wat ik dus geleverd gekregen heb, een Jaeger dus, werkt alles precies zoels het hoort, de licht module herkent dus een defecte lamp op de caravan of een aanhanger, het word netjes aangeven zelfs op het dashboard.

    Ik had dus de mazzel, dat er een slecht contact aanwezig was van een richting aanwijzer lamp links, dit werd dus mooi correct vermeld, kan niet beter.

    Natuurlijk is het erg prettig dat u een juist schema aan de hand van de VIN verstrekt, een hele goede service van u, daar kunnen menig geen een voorbeeld aan nemen.

    Dan weet men zeer zeker dat het helemaal goed komen zal.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Ad,

    Ik heb er genoeg gemonteerd.

    De ervaring leert, hoe lager de BMW in prijs des te meer werk is het monteren van de bekabeling.

    De 1 serie slaat dan ook alles.

    Ik monteerde de trekhaak en Thom de bekabeling. Het commentaar van Thom was: Pa, neem dat nooit meer aan svp.

    Groeten.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Ruud,

    Ik maak er vaak geen punt van, als men vraagt of ik dat wil doen, dan wil ik wel met goed materiaal werken, en wel zo beste Ruud, dat ik niet alles moet samen moet gaan stellen.

    Ik heb nu de goede ervaring opgedaan met Jaeger, waar men ook nog via een simpel e-mailtje ook de moeite voor de klant doet om indien er eventueel problemen aanwezig zijn, een hele goede service te verlenen.

    De techniekers van Jaeger staan altijd klaar met raad.

    Zelfs als je een compleet set koopt via Stefan Bertelshofer, die gaan ook goed beslagen te werk, zelfs hier gaat de technieker door tot het wel bekende gaatje.

    ik wist niet wat er gebeurde, zo iets heb ik nog niet gezien in auto wereld, dat men een zo perfecte service bood.

    Er is geen probleem te groot voor deze beide firma's.

    De technische lay out's zijn dus op en top, de montage handleiding is dan ook zeer uitgebreid, en iedereen kan er zo aan uitkomen wat en hoe.

    Men zegt dan wel eens, een kind kan de was doen, wel dat slaat werklijk op deze goede ondersteuning.

    Ik voorzie alsnog geen problemen.

    Zelfs de prijzen zijn geweldig, kunnen ze in ons land ook nog iets van leren.

    Maar beste Ruud, ik vind dus dat u ook en erg goede service bied, en dat mag ook best gezegd worden, u bent immers ook altijd bereid om een helpende hand te bieden, dat vind ik ook geweldig, daar kunnen bepaalde bedrijven ook een voorbeeld aan nemen.

    Verder begrijp ik erg goed wat u bedoelt, en soms komen er ook wel eens dingen boven drijven, had ik maar, of was ik er maar niet aan begonnen.

    Dat begrijp ik erg goed, het is soms ook geen lolletje, en word alles te complex gemaakt.

    Maar tot nog toe, heb ik er gelukkig nog weinig problemen mee gehad, ik zeg dus niet dat ik er nooit problemen mee zal krijgen, wie weet heb ik dat misschien met de volgende auto wel, de kans kan erg groot zijn zelfs.

    Er zijn zelfs garagebedrijven die er soms niet eens aan beginnen, om een haak onder een auto te bouwen, die hebben er hun buik ook al vol van.

    Te complex, een veel te hoge prijs, dat willen ze hun klanten niet eens aan doen.

    Zelfs dat begrijp ik al te goed.

    Ik hoorde toevallig van een bedrijf, wat ze vragen om een complete haak onder een E39 touring te bouwen, incl. alles.

    Dat bedroeg dus ook 1.800,00 euro, dat zijn geen leuke bedragen meer, voor een onderbouw van een haak.

    dan kan je el aardig geld in je pocket houden, door dit zelf te doen.

    Ik wild in de toekomst dus een 1 serie kopen, dus zal ik niet verder gaan dan een 3 serie.

    Hartelijk dank voor uw goede uitleg, beste Ruud.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Vakman Ruud

    Ad,

    In EBA en ETK van BMW staan de schema's en de tijden voor de te monteren onderdelen.

    Zo ook voor de trekhaak.

    Voor de afneembare trekhaak is de adviestijd 5 uur.

    En dat klopt ook.

    Voor alle modellen is de adviestijd voor de elektronica ook nog eens 5 uur.

    Maar in de praktijk?

    De 7 is plug en play. Thom zit dan al uitgebreid koffie te drinken en mij te pesten zo van: schiet eens op ouwe!

    En tegen mijn zakenpartner: ja kan zien dat hij al met pensioen is.

    Maar?

    Bij de 3 serie zijn we gelijk klaar.

    Bij de 1 serie win ik en dan is de wraak zoet.

    Maar je hebt gelijk, het blijft een hele klus en het probleem voor ons is; hoe verklaar ik aan mijn klant dat het zo veel geld moet kosten.

    Bij de E32.E34. enz. was je in 4 uur helemaal klaar.

    Nog even een toevoeging.

    BMW gebruikt alleen maar Jaeger systemen met de rest krijg je problemen.

    Tja de vooruitgang.

    Ruud

  • Ad

    Hallo beste Ruud,

    Het lijkt wel een competitie bij jullie, hahahaha, ik zou dat best eens willen afkijken stiekum.

    Rivalteit bij het monteren van een trekhaak met kabelboom, erg mooi om te horen, hahaha.

    Ja, ik begrijp dat probleem wel, het zijn ook aardige bedragen ook, om en trekhaak met montage te monteren.

    Het lijken haast wel prijzen om het niet te doen.

    Maar dan hebben we een probleem, want hoe trek ik de caravan dan, er is geen andere optie.

    Ja, ik weet er wel een, maar dat gaat niet echt werken denk ik!

    vraag het aan de buurman, of hij de caravan even naar denemarken brengt voor mij, hij heeft een dikke Chevy Van, op LPG.

    Een camper uitvoering, ik zal enkel mezelf rot schrikken van de brandstof rekening die dat ding oplurkt.

    Het is gelukkig nog LPG, dat scheelt dan nog.

    Ik ben dus erg blij, dat ik het zelf kan, de montage bij de E39 touring viel best mee, de steunen zaten zo op hun plaats.

    Enkel moest ik een stuk uit de bumperbalk halen, en uit de bumperhoes, en een afdekpaneeltje kopen, gelukkig zag ik er een op Marktplaats,

    en op kleur zelfs, voor een prikkie.

    De kabelboom was ook zo gemonteerd, enkel heb ik het PDc niet aangepast, met de haak er onder, geeft dit geen probleem, enkel met de aanhanger erachter gaat dat ding janken, maar dan schakel ik dat uit op de midden console, enkel bij het inschakelen van de achteruit versnelling, dan gaat de PDC weer even jengelen.

    Maar ik herhaal gewoon even dat met de schakelaar, ik had er even geen zin in om even in die kabelboom van de PDC te gaan spitten.

    Verder werkt het allemaal als een speer, indien als er een slecht contact of een defecte lamp aanwezig is op de aanhanger, krijg ik dus mooi een melding, en dat is top.

    Achteruitrij lichten en de mistlamp schakelen netjes uit, indien er een aanhanger gekoppeld is achter de auto, ook geweldig.

    De techniek staat inderdaad voor niets, wel als het allemaal werkt volgens plan.

    Wat u al aanhaalt beste Ruud, daar heeft u helemaal gelijk in, die ervaring had ik inmiddels ook al.

    Ik heb zo eens alles zitten bekijken, en als je bepaalde kabelbomen ziet voor een trekhaak, dan denk ik wel eens, wat een rommel, ik zou het voor mijn verdriet niet eens willen krijgen ook niet met geld toe.

    De kabelboom van Jaeger, dat leek mij dus een echte goede kwaliteit, en dat blijkt dus ook.

    De hele set was dus al helemaal kant en klaar gemonteerd, enkel aansluiten en de stekkers inpluggen, en de aanhanger module inpluggen.

    Terwijl je sommige mensen hoort zeuren over Jaeger, ja, moet je weer een aparte verloop stekker kopen, bij Multicom-West past de 7 pool er direct in.

    Ja, dat kan zo zijn, maar ik vind deze niet zo degelijk.

    Tot mijn grote verrassing, zat er bij de set van Jaeger een verloopstekker er bij geleverd, dus echt geen half werk.

    Ik kijk enkel even naar de prijs van de e-set, in ons land zag ik dus prijzen die varieren tussen de 240,00 euro en de 260,00 euro, misschien zijn er nog andere prijzen.

    In Duitsland zie ik dus deze zelfde kabelboom al te koop vanaf 124, 00 euro, kan misschien nog iets goedkoper of iets duurder.

    maar dat is al een aardig groot verschil.

    De hele set die ik dus heb gekocht, die bedraagt dus met verzendkosten en de e-set, een erg nette prijs van 398,90 euro, All in.

    Als ik dan bekijk, dat men voor een tweede hands soms nog meer moet neertellen, dan heb ik een erg goede deal gesloten.

    De stekkerdoos was al gemonteerd.

    De mensen zouden eens beter moeten kijken wat alles kost, dan hoeven ze de garage niet direct de schuld overal van hoeven te geven.

    Zij willen ook niet zulke hoge rekeningen schrijven, uitzonderingen daar gelaten. Dat blijf je toch houden.

    Wat een verschil in de BMW's met de montage tijden!

    Ja verkoop dat maar eens aan de klant!

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Lex

    Mannen,

    ik denk dat ik er op deze manier zeker uit ga komen. Ruud ik zal de VIN naar je opsturen.