Getriebenotprogramm na vervangen dynamo e39

  • Olivier

    Beste deskundigen, ik heb een probleem met mijn 523i touring aut uit 99. Km stand 245000. Gisteren ging acculampje (flauw)branden al snel vielen diverse functies uit en even later stopte de auto ermee, accu leeg. Dynamo gisteren laten vervangen door ruil dynamo (284,- onderdeel?) en hij reed weer. Nu vandaag 1e ritje direct in getriebenotprogramm en bak gaat in hoge versnelling staan. Tevens gooit hij geregeld de airco/ventilatie spontaan uit en weer aan. Wie heeft hier een verklaring voor?

    2 mnd geleden heb ik op dit forum de oplossing gevonden voor mijn airbaglampje icm getriebenotprogramm en uitvallende stuurfuncties/claxon, toen schakelde de bak gewoon normaal en is het contactslot vervangen en was het opgelost. Wat mij wel opviel was dat hierna ook de pixels van de radio soms feller bleven oplichten knipperend.

    Hoor het graag!

  • Vakman Ruud

    De bak computer geeft de geest onder de 8 volt. Trouwens ook ABS ASR enz.

    Succes.

    Ruud

  • Vakman Ruud

    Even voor de duidelijkheid:

    Ze werken dan niet meer.

    Ruud

  • sander

    ok ruud,en als je dan een nieuwe dynamo plaatst ,wat dan,moet de boel nog gereset worden of iets???

  • fsmit79

    Heb je een nieuwe dynamo, of gereviseerde? Dat laatste ligt meer voor de hand, want een nieuwe is volgens mij veel prijziger. Controleer de stekkerverbindingen van de dynamo even goed, ook of de snaar de boel wel goed aandrijft en natuurlijk even met de multimeter de spanning controleren.

    Als dat alles goed is, is er iets anders aan de hand.

    (heb zelf eens drie keer achter elkaar in 1 week de dynamo moeten vervangen omdat ik tweemaal een niet goed gereviseerde meekreeg).

  • Clemens

    Bij mij zelfde probleem: acculampje zwak branden en getriebenotprogramm. Airco ventilatieprobleem had ik niet. Auto wilde niet meer starten, waarschijnlijk omdat versnellingsstand verkeerd aangegeven werd (moet in P of N staan). Dynamo vervangen, gezorgd dat ie weer herkend werd (software). Vervolgens in de versnellingsbak de schakelaar vervangen die de versnellingsstand doorgeeft (Positionsschalter). Toen nog geen start. Versnellingsstand werd nog steeds niet goed aangegeven. Versnellingsbak-software-reset gedaan en gaan met de banaan!

    Vond in Duitsland trouwens nog een andere -simpele- mogelijkheid: zekering F15. Bij mij was die zekering echter in orde. Andere mogelijkheden:

    - schakelaar achter contactslot (de contactslotschakelaar). Deze optie komt veel voor.

    - ABS stuurapparaat defect

    - dynamo regelelektronica

    - massa aansluiting dashboard slecht (boven pedalen achter paneel en links tegen zijwand onder vloerbedekking)

    - in versnellingsbak: kabel tussen positionsshalter en stuurapparat versnellingsbak

    @Olivier: wat was bij jou de oplossing?