Temparatuur E36 loopt op

• Thierry

Hallo,

Ik heb een E36 325i van 1993 met een koelprobleem.

Als de auto stationair draait loopt de temp. langzaam op tot in het rode.

Als ik ga rijden loopt de temp. veel sneller op ook tot in het rode.

Na een tijdje worden de slangen van en naar de radiateur opgeblazen en

kan ik die ook niet meer inknijpen

Dacht eerst dat de koelvloeistof niet rondgepompt werd.

volgende is al vervangen

waterpomp

visco koppeling

thermostaat

radiateur

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen

Gr. Thierry

• Jos

Ik zou haast denken dat het koelsysteem ergens een verstopping heeft waardoor hij niet goed kan circuleren. Maw hij kan zijn warmte niet meer kwijt met als gevolg op bepaalde plaatsen(lees slangen) druk opbouwen.

Misschien dat de anderen daar wat meer over kunnen vertellen.

Groet, Jos

• 325i

Hallo,

Hopelijk snap je wel dat je nu even niet met de auto moet gaan rijden. Kan uit eigen ervaring melden dat een oververhitte motor soms best wat euries kan kosten.

Het lijkt mij een luchtbel te zijn, of misschien een verkeerd om gemonteerde thermostaat, al weet ik niet of dit kan met dit type.

Heb je de ontluchtingsschroef naast de radiateur dop wel goed open gehad met het bijvullen??

Wat je kunt doen om te controleren of er een luchtbel in zit, de radiateur dop losmaken, met de motor UIT, en in de onderste slang knijpen. Als je voor de auto staat links onderin. Als je hier nu een paar keer achterelkaar goed in knijpt, moet er koelvloeistof uit een klein gaatje net onder de dop van de radiateur stromen. mocht er na een tijdje nog niks komen en voel je de druk op bouwen, je kunt de slang dus niet meer inknijpen, dan denk ik dat je een verstopping of een foutief gemonteerd onderdeel hebt. Dus.

Misschien dat iemand anders nog een idee heeft. maar dit kun je in ieder geval proberen.

Maar wat je ook doet, NIET gaan rijden. En de motor zo min mogelijk aan zetten.

Succes.

R

• 325i

ik weet even niet hoe je Engelsunofficialbmw.com is, maar hier de instructies om je koelvloeistof goed bij te vullen. Het is soms wat een gepruts, maar toch.

• Thierry

ben er inmiddels achter dat de kachel steenkoud blijft..

zelfs de radiateur blijft koud

als ik als de motor heet is de dop los draai terwijl de motor niet draait

dan trekt alle koelvloeistof in ene door de radiateur heen

zal de motor niet al te veel meer laten lopen om schade te voorkomen

bedankt zover

• fsmit79

Ik begrijp je laatste bericht niet helemaal, maar controleer in ieder geval of (hoe stom het ook klinkt) alle slangen juist zijn bevestigt, misschien zelfs kijken of er niet nog een doek in zit die bij het vervangen is blijven zitten, check de werking en de stroomrichting van de thermostaat nog eens.

Daarna toch maar weer vullen met water en neem de tijd om te ontluchten. Kachel fan uit zetten, temperatuur op max, dan bijvullen. Zo begin je opnieuw bij de basis, da's wel zo prettig zoeken.

• balikci

koppakking vervangen