Motorolie van 5W40 naar 5W30 naar 0W30

  • pieter_bmw

    Het betreft een 320D uit 2002 (facelift), KM stand 290000.

    Onlangs ben ik overgeschakeld van Kroon Specialsynth MSP 5W40 naar Kroon Presteza MSP 5W30.

    Geen problemen, motor lijkt iets stiller.

    Zijn er nog voor of nadelen als ik naar 0W30 zou gaan?

    Ik denk dan aan Castrol SLX Professional Powerflow SAE 0W30 BMW LL-04, wat BMW ook zelf gebruikt.

    Motor is in goede conditie, en schoon.

  • Ad

    Hallo beste Pieter,

    Kroon is gewoon erg goed, staat ook in de top 3 van de beste olie in ons land.

    verder horen dar ook Shell en Eurol in thuis.

    Shell is altijd iets duurder, maar dat zijn ze toch altijd al geweest, ook aan de pomp.

    Altijd als eerste omhoog met hun prijs, en altijd als laatste weer naar beneden met hun prijs.

    Daarom is het ook niet zo verwonderlijk dat ze zoveel winst genereren.

    Ik gebruik die Kroon Specialsynth 5W30 ook voor mijn E39 525 i touring, motor draait er geweldig op.

    Ik zou niet eens overgaan naar een LL olie, als deze goed bevalt.

    Het olie verbruik is ook gewoon erg netjes, bijna te verwaarlozen zelfs.

    En wat men bij de dealer gebruikt, dat hoeft per definitie niet altijd het beste te zijn.

    Ook al staat het op de vuldop boven op de afdekplaat vermeld!

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • pieter_bmw

    Bedankt voor de reaktie Ad.

    Ik weet dat Kroon een premium merk is, maar gelukkig betaalbaar.

    LL is voor mij iets minder relevant. Met mijn rijgedrag geeft de service indicator wel 25000 km aan, maar ik ververs iedere 12.500 km olie en filter.

    Kroon Presteza MSP 5W30 die ik nu gebruik is overigens wel LL04.

    Ik vroeg me alleen af of 0W30 nog voordelen kan hebben.

  • Rob530DH2002

    Gewoon je aan de voorgeschreven olie houden, dan zit je altijd safe. Vaker verversen dan de service-indicator aangeeft met duurder-dan-nodig-olie kan geen kwaad maar in mijn optiek is het geld wegsmijten. Dat kan je beter bewaren voor onverwachte reparaties.

  • sander

    dunnere olie kan denk ik in een oudere motor alleen maar nadelen hebben.

    denk er maar over na!

  • Orientblau

    Destijds (jaar of drie geleden) had ik mijn e39 530 D bij de BMW dealer in onderhoud.

    Tijdens de beurt hebben ze er ook 0W30 van casterol (Edge?)ingedaan.

    Daarvoor altijd 5w30.

    Met 5w30 hoefde ik nooit bij te vullen tussen de beurten in. Met 0W30 had ik wel wat olie verbruik. Ik meen dat ik op 25000 km een halve liter (0W30)moest bijvullen.

    0W30 heeft dacht ik alleen voordelen bij een koude start (dunner). Niet iedereen is het er over eens dat dit ook veel beter is voor de motor(slijtage).

    Mijn auto is ontworpen om op 5W30 te werken. Ik bijf dan ook 5W30 volsyntheet gebruiken. Is volgens mij ook goedkoper.

    Groet

    Martin.

  • Ad

    hallo beste BMW vrienden,

    Ik ga met Sander mee in de reactie, een oudere motor niet met dunnere olie smeren.

    Ik zou het op de 5W30 houden.

    En bij de Specialsynth 5W30, en lekker gewoon bij elke 15.000 km. verversen. Perfecte olie.

    Ik houd niet van die LL olie met zijn langere verversingstermijn van 25.000 tot 30.000 km.

    Als ik bij de 15.000 km ververs, dan kijk ik meerdere dingen na, zoals de remmen, je bent immers toch bezig.

    Anders moet je onderhand meerdere keren onder je auto, nu is het wel mijn hobby, maar er zijn ook nog andere dingen te doen dan de auto.

    Veelal kan je de 0W serie olie beter gebruiken voor de benzine auto's, en de jongere benzine versies.

    De 5W series beter voor de diesels en de iets oudere benzine motoren, denk daarbij aan de benzine motoren boven de 200.000 km.

    Ik denk dat dit een aardige graad meter is.

    Maar een ieder mag en dient zelf zijn keuzes te maken.

    Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • pieter_bmw

    Bedankt voor alle informatie.

    Ik blijf bij 5W30, loopt goed en geen problemen.