Radiateur wel of niet vervangen?

  • pieter_bmw

    Het gaat om een E46 320D uit 2002.

    Om de paar weken moet ik wat koelvloeistof bijvullen, een kopje of zo.

    Nu zie ik dat de rechter onderhoek van de radiateur wat donkerder is dan de rest, een klein stukje.

    Kan dit en lek zijn?

    Zo ja, is het verstandig om de radiateur te vervangen, of gewoon peil in de gaten blijven houden en bijvullen indien nodig?

  • Jaap

    Even naar de garage gaan en onder druk laten zetten dan kun je zo zien waar het lekt.

    Als het een klein lek je is kun je het solderen.

  • fsmit79

    Er zijn ook dichtmiddeltjes te koop. Een enkele keer gebruiken kan geen kwaad, gooi je in de radiator en dicht kleine lekjes. Stuk goedkoper dan een nieuwe radiator.

  • Ad

    Hallo beste BMW vrienden,

    Ik ben eigenlijk niet voor dicht middelen, je gooit deze in het koelsysteem.

    Wat er de gevolgen van kunnen zijn, dat wanneer er al verdichte koelgangen zijn die soms toch al best klein kunnen zijn, dat deze misschien ook nog verder dicht kunnen slibben.

    Nu zijn er tegenwoordig nieuwe technieken, die enkel werken als er lucht bij aan te pas komen, maar bij eventuele luchtbellen in het koelsysteem zou dit dan ook zijn uitwerking kunnen geven.

    Ik zou dan echt voor safe gaan, en dan toch die duurdere radiateur nemen.

    Zekerheid voor alles.

    Nu kan ik wel zeggen, dat een radiateur niet zo erg duur is, maar dan zal ik niet namens iedereen spreken, en dat begrijp ik maar al te goed.

    Onderhoud moet gegeven worden, en soms kan men niet anders dan een nieuw onderdeel monteren.

    De keuze is geheel aan u zelf.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • fsmit79

    mee eens Ad, ik heb zelf wel goeie ervaringen met de korrels die alleen werken als ze met lucht in aanraking komen. Daarmee heb ik bij mijn vorige auto''s toch een aantal keren lekkages kunnen verhelpen. Het blijft natuurlijk een lapmiddel.

  • pieter_bmw

    Lapmiddeltjes begin ik niet aan, het is wel of niet vervangen.

    Het gaat er mij even om wat de ervaring is met een “zweetplek” als op mijn radiator; is af en toe koelstof bijvullen voldoende, of kan het opeens een gat worden zodat je beter preventief kunt vervangen.

    Wat zijn goede alternatieven voor een OEM radiateur?

  • Rob530DH2002

    Een reparatiebedrijf opzoeken (ruilsysteem) of een sloper vinden die nog een goeie heeft staan.

  • Jos

    Ik heb pas mijn radiator laten vervangen, hij was helemaal opgezwollen aan de onderkant en lekte al iets. Ik was er kennelijk net op tijd bij want eenmaal eruit kon je zien dat hij helemaal op springen stond. Kosten (bij mijn 535i) €399 en dat inclusief volledige vervanging van de koelvloeistof. Het was anderhalf uur werk. Ik vind de kosten wat dat betreft wel meevallen, helemaal als je in beschouwing neemt dat de schade anders niet te overzien was. Ik ben het dus helemaal eens met Ad en fsmit….geen dichtmiddeltjes gebruiken bij zo'n belangrijk onderdeel.

    Succes ermee.

    Jos

  • pieter_bmw

    Hallo,

    Ik heb het koelvloeistof verbruik even gevolgd.

    Het komt neer op 200ml per 10.000 km, wat 2% van het volume is.

    Iets om aan te pakken?

  • PvdHorst

    Kijk je kunt wel meer dan drie maanden gaan lopen piekeren of je het nou wel of niet moet vervangen maar een keer wordt die lekkage erger, dat is een gegeven.

    Volgens Murphy's wet zal alles dat fout kan gaan uiteindelijk een keer fout gaan. Je loopt de kans dat je bijvoorbeeld een week niet je vloeistofpeil controleert, de lekkage erger is geworden en gut oh gut, doet het koelvloeistoflampje/meter het niet goed. 't is welliswaar een kleine kans maar dan kun je je wel voor je kop slaan als je motor in de soep draait.

    Heb je Jaap zijn advies eigenlijk al opgevolgd en je KVS systeem onder druk laten zetten bij een garage? Dan heb je zekerheid. Kost misschien een tientje arbeid en vaak wordt het niet eens gerekend als je het lekkende onderdeel bij ze laat vervangen. Zoek gewoon een goede bovag aangesloten universeel op.

    Autorijden kost nou eenmaal geld…