E39 530d 2001 (fl) remt slecht

  • yup

    Ik ben benieuwd of iemand weet wat dit kan zijn:

    Effe vanaf het begin, bak waar de rembekrachtiger in zat was vol water gelopen. Rembekrachtiger kapot (zat vol met water). Op de sloop heb ik eentje gescoord van een E38 7-serie, uiterlijk is hetzelfde, kleur van de bekrachtiger ook. Er zat geen water oid in.

    Het was wel eentje van een 7-serie met DSC (verwar dit niet met ASC), dus de hoofdremcilinder had een extra aansluiting op een externe ronde pomp. Maar voor de rest zag de bekrachtiger er exact hetzelfde uit.

    Schijven en remblokken vervangen, nu komt er wel een MAAR: tijdens het ontluchten van de remmen (met zo een grote machine die je op de rempomp zet) linksvoor hebben ze de ontluchtingsnippel er niet af kunnen krijgen omdat die kneiterhard vast zit. De monteur zei ook dat er gevaar was dat het ding kon afbreken als ie meer kracht zou erop zetten. Ik dacht zal niet veel uitmaken.

    Ik heb het gevoel dat de pedaal nog steeds vrij hard is, je moet echt hard de rem intrappen om de auto te laten stilstaan, ik heb een referentie, maat van me heeft precies dezelfde E39 530d van 2001, en daarbij hoef je de pedaal maar licht aan te raken voor veel vertraging…

    Zou dit komen doordat er lucht in de leidingen zit, doordat linksvoor niet is ontlucht? Of zou dit komen doordat de nieuwe bekrachtiger ook slecht werkt? Als je de bekrachtiging vervangt bestaat er dan kans dat er lucht in het systeem komt? Ik hoop uiteraard dat het lucht is want dan mogen ze alsnog die nippel proberen open te maken om het verder af te maken. Want zo vind ik de auto echt niet lekker rijden.

  • Vakman Ruud

    Je kunt de rembekrachtiger testen door met de motor uit eerst een aantal keren de rem intrappen totdat die hard aanvoelt.

    Daarna de rem intrappen en vasthouden. Motor starten, het rempedaal moet nu gelijk inzakken tot de gebruikelijke diepte.

    Maar er zit in de dikke leiding die vanaf de vacuumpomp naar de bekrachtiger loopt een terugslagklep die kan ook lekken.

    Je kunt ook nog proberen de rem vast te zetten met een bezemsteel oid en de auto zo een nacht lang laten staan. Kan helpen om lucht er alsnog uit te krijgen.

    De ontluchting procedure moet altijd vanaf de langste remleiding gebeuren.

    Dus RA.LA,RV,LV

    Succes.

    Ruud

  • yup

    Kan je wat meer over die terugslagklep vertellen (vanaf vacuumpomp naar rembekrachtiger)?

    Hoe kan ik die testen, is vervangen makkelijk? Wat kost dat?

    Thx voor de antwoord, ga gelijk effe de rembekrachtiger testen.

  • yup

    Ik heb het vandaag getest, motor uit. Paar keer op pedaal getrapt totdat het pedaal zelf knalhard word. Motor aanzetten (voet nog steeds op pedaal ingedrukt), pedaal zakt langzaam naar beneden (dus niet in een keer), maar hij zakt wel ver weg (niet helemaal tot de bodem)…

    Is het normaal dat het pedaal langzaam naar beneden zakt? Lijkt me dat de booster (rond ding) goed is maar het probleem misschien in die klep zit, want de vacuumpomp werkt zelf wel (hebben ze met de hand bekeken).

  • Peter

    Zolang je linksvoor niet hebt ontlucht is het ook niet handig om verder te zoeken.

    Zorg dat dat in orde is, en kijk dan verder als dat nog nodig is!

    Als er een gat in je band zit, ga je die toch ook eerst plakken, en niet eerst testen of het ventiel wel goed is ;-)

  • yup

    Mijn vaste garage is op vakantie, dus dat word moeilijk. En ik ga niet naar een garage die ik niet ken, slechte ervaringen mee.

    Misschien Vakman Ruud effe bezoeken, zit toch in Amsterdam.