Dimlicht werkt niet ! Help !

• pieter

Forum mensen !

Ik rijd een 325i uit 1993 ( e36 ), nu zie ik per toeval dat mijn dimlicht (stadslicht) niet brand beide kanten. Lampjes zijn heel. Nooit door gehad omdat mijn dashbord en achterlichten wel aangaan.

Waar moet ik dit zoeken?

Alvast dank

• Vakman Ruud

Hoofdschakelaar stuk?.

Ruud

• Ad

Hallo beste Pieter,

Zeker weten dat de lampjes heel zijn, ze lijken vaak wel heel maar zijn vaak toch stuk.

Even testen dus.

Indien ze heel zijn, dan is de kans aanwezig dat hetgeen wat Ruud zegt het euvel is.

Misschien is er ook een kans aanwezig op een draadbreuk!

Even zoeken en doormeten.

Met vriendelijke groet,

Ad

• pieter

Bedankt voor de reactie(s) !

De hoofdschakelaar,welke is dat precies. Ik neem aan dat het de blokjes zijn die in de zekeringkast zitten. Maar er zitten er wel een stuk of 8/10 waarvan er al op 2 ABS staat.

Kan ik er een verwisselen met elkaar om zo achter het probleem te komen. In mijn instructie boekjes worden wel alle zekeringen genoemt maar de ‘blokjes’ niet.

Alvast dank.

• pieter

Weet iemand welke relais/zekering het is. Ik moet binnen kort voor de apk en dan moet het in orde zijn.

Hoor het graag.

ALVAST DANK

• piter

Ad,

Je had toch gelijk, beide waren defect het was overgens niet te zien zo. Stom van mijn had ok beter moeten kijken.

Bedankt voor de reactie in elk geval Ruud & Ad

• Ad

Hallo beste Pieter,

Ja, inderdaad is het soms vaak slecht te zien.

Daar heb ik het volgende op gevonden:

Neem de fitting in de hand, en schiet met je wijsvinger tegen het glas van het lampje, net zoals je een propje wegschiet met je wijsvinger, doe dit niet te hard.

En houd het lampje tegen het licht, dan zie je als het gloeidraadje defect is bewegen, beweegt het gloeidraadje niet, dan is het lampje nog heel.

Dit is gewoon een simpele test, om zonder een universeelmeter te kunnen testen.

Maar even testen met een universeelmeter is altijd beter, het defect kan ook nog in de fitting zitten, een doorgebrand draadje is ook mogelijk.

Met vriendelijke groet,

Ad