Hoe zit het nu met die wervelkleppen?

  • Vakman Ruud

    Omdat ik vandaag bij een garage in het midden van het land werdt geroepen, waar een E39 530 en een E46 320D stonden met grote motorschade als gevolg van afbrekende wervelkleppen is het mij een behoefte dit nog even onder jullie aandacht te brengen.

    Ruud

    Even terug in de tijd.

    Via het uitlaatspruitstuk gaat de lucht met grote snelheid de verbrandingskamer binnen.

    Als je bedenkt dat de ideale lucht/brandstof verhouding bij een benzine motor 1 gram brandstof op 15 gram lucht is gaat er nogal wat door.

    Bij een diesel is dat ca 1: 22.

    Door die hoge snelheid gaat de lucht wervelen en werveling is in de aerodynamica verlies van energie.

    Dus probeert een motor engineer de wervelingen zo veel mogelijk te beperken.

    In het verleden deed men dat door de inlaatbuizen te polijsten en ze van dezelfde lengte te maken zodat de vulling per cilinder optimaal was.

    Hetzelfde deed men met het uitlaatspruitstuk. Vandaar de zogenaamde spaghetti spruitstukken.

    Maar voor oa BMW was dat niet voldoende omdat de uitlaatspruitstukken daardoor erg lang werden om de lucht tot bedaren te brengen.

    Een goed voorbeeld zijn de B20, B30 en de B35 motoren. Die daardoor op LPG een ramp waren. Het gas explodeerde (back-fire) in de lange inlaatbuis.

    Door de milieueisen brandstofbesparing enz. haalde men een oude techniek, die bij vliegtuig motoren wel gebruikt werd uit de kast.

    Namelijk kleppen in het inlaatspruitstuk die de lucht langs de boven of onderkant van de inlaatbuis stuurt, waardoor de werveling eruit grotendeels gehaald wordt.

    Afhankelijk van het toerental en vermogens vraag, langs de binnen of buitenkant van de inlaatbuis. (let op dit gaat niet op voor de M serie, die hebben genoeg geld, daar is (was??) de besparing niet van toepassing.

    Ja en nu?

    Helaas is bij de M47Tu en M57TU motoren een te zwakke constructie van de kleppen en de bediening daarvan gebruikt.

    Het gaat om de bouwjaren tussen 2000 en 2008. Daarna zijn de kleppen van kunststof gemaakt die minder gevoelig zouden moeten zijn.

    Wat gebeurt er.

    Door de zwakke constructie enz. kunnen de kleppen afbreken en in de motor worden gezogen.

    De gevolg schade is enorm.

    -cilinderkop revisie

    -schade aan zuiger(s)

    -schade aan de turbo.

    Prijskaartje?, zo maar 4000 Euro.

    Wij kunnen de kleppen verwijderen en m.b.v. speciale afdichtingen garanderen dat er geen verschil is met de oude situatie. De kosten daarvan bedragen ca 250,00 Wel afhankelijk van de behoefte van de klant voor deze modificatie

    Ruud.

    www.rapservices.nl

  • Orientblau

    Laat ik nou altijd denken dat die wervelingskleppen waren aangebracht om dat men ervan uitging datbij deellast de lucht met een wervelende beweging een betere vulling zou geven.

    Dus dat men bewust een draaiende lucht beweging wilde creeren (Dit effect was slechts minimaal). Bij vollast was dit niet meer nodig omdat de klep dan volledig open was.

    Bij de E39 heeft volgens mij alleen de diesel automaat deze kleppen en worden bediend middels een stang. Ik dacht dat het voornaamste probleem was dat de metalen bevestiging van de klep kon losraken en zo delen naar binnen kon zuigen.

    Hoe dan ook ik heb ze laten verweideren en merk vrij weinig, misschien ietsje minder koppel bij een bepaald aantal toeren.

    Of het echt noodzakelijk was weet ik niet, maar ze kunnen in iedergeval geen schade meer aanrichten.

    Ik was bij de BMW wel veeeel meer kwijt maar dat is wel duidelijk.

    Groet Martin.

  • Orientblau

    Naschrift:

    Heb de rekening erbij gezocht en het was niet veeel duurder. Er zaten nog een hoop andere werkzaamheden bij.

    Groet Martin.