beste mensen,
Bij mijn 318i uit 2003 geeft de boordcomputer bij het gem. verbruik sinds kort 0.1 aan. Alle andere meters doen het gewoon goed.(ook de analoge verbruikmeter) Iemand enig idee?
Ik heb precies hetzelfde met mijn 316i 2004.
Ik ben ook benieuwd naar de oorzaak en oplossing.
Ik merk wel dat het oploopt van 0.1 naar 0.8 in een paar weken. Het zal toch niet zo zijn dat het spontaan op 0.0 gereset is en dat nu heel langzaam weer de normale waarde van 9.zoveel wordt bereikt? Dat kan nog wel even duren, ik rij de laatste tijd minder.
Vorig jaar op een vakantietrip liep het gemiddelde terug van 9.6 naar 8.7 over 2500 km. Thuisgekomen liep dit langzaam weer op naar 9.8 vanwegen het vele regionale en stadsverkeer.
Resetten zou ik pas doen na het uitlezen. Door een reset verdwijnen toch de opgeslagen fouten en storingen?
Groet, Ed.
Er is in het verleden veel over het verschil tussen de meting van de boordcomputer en het werkelijke gebruik geschreven.
Als er altijd een duidelijk (miniem) verschil blijft kan dat met DIS of bij de dealer gewijzigd / aangepast worden aan de constatering van de klant.
Uitlezen van de boordsystemen heeft toch mijn voorkeur er zijn te veel componenten die het verbruik beinvloeden, zoals bij de diesels een foute inlaatdruk sensor en bij benzine als diesel brandstofdruk regelaars, luchtmassameters enz. enz.
Dus kan goedkoop kan uiteindelijk duurkoop of stilstand worden.
Groeten.
Ruud
Ik meet het verbruik op de ouderwetse wijze, helemaal aftanken en de km's delen door de liters. De boordcomputer is niet meer dan een indicatie. In het geheimmenu kan je de meting calibreren (factor staat standaard op 1000 en die kan je naar beneden of omhoog veranderen) maar bij mijn 530D veranderd de meting in de zomer/winter, daar valt niet tegen op te calibreren.
Ik heb het verbruik nu even met de reken machine gedaan. Op een tankvulling van 50 liter stond de tripmeter op 648 km. Dat is een slordige 1:12,9
Moet wel gezegd worden dat er ongeveer de helft snelwegritten bijzaten, maar ik ben hier heel tevreden mee. Dat de bc iets anders zegt nemen we dan maar met een flink korreltje zout.
Ik reset nog even niet wegens een gepland garagebezoek waarbij ook uitgelezen wordt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?