Ventilator fan draait bij koude motor

  • fred

    Ik heb een BMW X5 4.4i uit 2001.

    Nu is mij opgevallen dat de fan( met visco koppeling) bij koude start, in de “”aan“” stand staat, dus alsof de motor heet is en de fan hard moet draaien. Mijn vraag is dit normaal? zo niet wat zou er mis mee kunnen zijn?

  • Rob530DH2002

    Een fan met viscokoppeling draait altijd mee, alleen bij koude motor aanzienlijk langzamer dan de as waar ie op gemonteerd zit. Als de fan even hard mee draait als bij warme motor is de viscokoppeling stuk. Bij koude motor moet de fan makkelijk met de hand rond te draaien zijn, bij warme motor moet de verbinding veel stugger zijn.

  • sander

    is al 1000 x besproken en uitgelegd fred.

    neem even de moeite om eerst zelf te zoeken voor je vragen stelt.

    maar rob zegt het goed ,de visco is welhaast zeker kaduuk.

  • fred

    @ sander de zoekfunctie reeds geraadpleegd, echter ieder probleem staat op zichzelf daarom staat vragen vrij.

    Als aanvulling kan ik zeggen dat ik geen problemen heb met de temp van de motor. De naald staat netjes in het midden ongeacht rijstijl, snelweg/file etc.

    Is het beter om hem uit te lezen ?

  • Rob530DH2002

    Een viscokoppeling kan maar op 2 manieren kapot gaan, beide situaties staan al enkele keren omschreven hier op het forum, dus Sander heeft gelijk dat je beter eerst de zoekfunctie gebruikt en de vragen in eerdere topics stelt om het forum overzichtelijk te houden. 10 topics voor één thema is niet handig op een forum. Gelet op je kennisniveau (aan een viscokoppeling valt niks uit te lezen want dit is een mechanisch onderdeel) lijkt het me beter dat je gewoon naar een (universele) garage gaat want ik zie jou niet zelf sleutelen, ook al omdat je met mijn eerste tip (waarmee je zelf de toestand van een viscokoppeling eenvoudig kan bepalen) niets doet.

  • fred

    Ik zal het uitproberen. Echter heb ik wel zorgen daar de fan bij een koude motor wel erg hard draait, wind slaat gewoon in mijn gezicht als ik er naast sta. Bij een warme/hete motor draait de fan goed mee, dus gas erbij dan gaat de fan ook flink mee draaien..

    Bevreemd het jouw niet dat er geen temp verschil is ?ik bedoel de motor komt netjes op bedrijfstemperatuur en word ook niet te heet..

    Overigens is er wel een lek in de expansievat van de koelvloeistof, deze ga ik maandag verwisselen voor een nieuwe, kan het daarmee te maken hebben ?

  • Rob530DH2002

    'ik bedoel de motor komt netjes op bedrijfstemperatuur en word ook niet te heet..'

    Nogal wiedes, een fan die (te) hard meedraait zal eerder voor een te lage dan een te hoge temperatuur zorgen.

    Als een fan te hard meedraait bij koude motor door een kapotte viscokoppeling geeft dat geen problemen met de temperatuur omdat de temperatuur voornamelijk wordt geregeld door de thermostaat, er stroomt dan geen koelvloeistof door de radiateur dus dan valt er vrijwel niks af te koelen. Alleen bij stevige kou zal de extra wind rondom het blok dan voor extra afkoeling zorgen wat een langere warmloop zal veroorzaken. Waarom is er dan een visco gemonteerd zal je je afvragen, nou die bespaard energie en onnodig lawaai zolang de motor niet warm is.

  • fred

    bedankt voor de wijze input.

    Ik ga in augustus wel een lange reis maken, een reis door hete/warme landen wat raad je mij aan? aangezien er constant gekoeld word moet dat toch geen probleem zijn ?

  • sander

    tja ik weet t niet maar ik heb liever dat alles werk zoals het door de schepper bedoeld is.

    het continue meedraaien van de fan geeft meer belasting aan de multibelt en aan andere onderdelen.

    ik zou t fixen voor ik op reis ga .

  • Dina

    Frankly I think that's abosltuely good stuff.