Heren,
Ik wil graag het volgende probleem aan jullie voorleggen.
Mijn 316i Touring'04 aut.(kmst =151.000) is bijna aan een beurt toe, nog 3000 km. Ik heb in 21000 km aardig wat olie lekkage gehad en dus ook behoorlijk veel bij moeten vullen. Lekkage is wel goeddeels verholpen maar niet helemaal over.
Er was ook lekkage bij de vacuumoliepomp, dit is gerepareerd maar de pomp is niet vervangen. Ik gebruik altijd synteet 5-30 maar niet van de duurste merken, maar wel met BMW LL codering erop.
In het begin (vorig jaar) had ik nog wel eens wat van die mayonaise aan de peilstok, maar de laatste tijd zie ik dat helemaal niet meer.
De laatste paar weken zie ik opeens mijn benzine verbruik van 9,9 ltr naar 10,5 ltr per 100 km oplopen, ik rijd niet anders, of meer korte stukken. Ik ben een rustige chauffeur.
Zou er iets met de carterontluchting zijn? Verstopt, hogere druk in blok, dus perst olie naar buiten?
Oja, in de loop van vorig jaar begon de auto ook te ratelen bij het koud starten. Een flinkt roffel/geratel, duurt ongeveer een seconde, daarna loopt ie weer mooi stil. Alsof er eerst oliedruk opgebouwd moet worden waar dat normaal gesproken vastgehouden wordt bij stilstand.
Herkend iemand bovenstaande problemen en hebben jullie tips?
bvd,
Ed.