Vraagstuk E46 benzine motor

  • edho

    Heren,

    Ik wil graag het volgende probleem aan jullie voorleggen.

    Mijn 316i Touring'04 aut.(kmst =151.000) is bijna aan een beurt toe, nog 3000 km. Ik heb in 21000 km aardig wat olie lekkage gehad en dus ook behoorlijk veel bij moeten vullen. Lekkage is wel goeddeels verholpen maar niet helemaal over.

    Er was ook lekkage bij de vacuumoliepomp, dit is gerepareerd maar de pomp is niet vervangen. Ik gebruik altijd synteet 5-30 maar niet van de duurste merken, maar wel met BMW LL codering erop.

    In het begin (vorig jaar) had ik nog wel eens wat van die mayonaise aan de peilstok, maar de laatste tijd zie ik dat helemaal niet meer.

    De laatste paar weken zie ik opeens mijn benzine verbruik van 9,9 ltr naar 10,5 ltr per 100 km oplopen, ik rijd niet anders, of meer korte stukken. Ik ben een rustige chauffeur.

    Zou er iets met de carterontluchting zijn? Verstopt, hogere druk in blok, dus perst olie naar buiten?

    Oja, in de loop van vorig jaar begon de auto ook te ratelen bij het koud starten. Een flinkt roffel/geratel, duurt ongeveer een seconde, daarna loopt ie weer mooi stil. Alsof er eerst oliedruk opgebouwd moet worden waar dat normaal gesproken vastgehouden wordt bij stilstand.

    Herkend iemand bovenstaande problemen en hebben jullie tips?

    bvd,

    Ed.

  • edho

    Ik weet dat het vakantietijd is, maar zo weinig reacties had ik niet verwacht…..

  • Rob530DH2002

    Omdat het een warrig verhaal is. Je hebt het over een olielekkage die half verholpen is en geeft geen verdere info daarover. Dan heb je het over een vacuumoliepomp, wat is dat?

    Bij zo'n halfslachtig verhaal klikt vrijwel iedereen weg.

    Wat betreft het hoger verbruik, er zijn heel veel oorzaken te noemen van simpel tot complex. Simpel: een andere rijstijl, te lage bandendruk, nieuwe banden, vuil luchtfilter, slechte bougies, aanlopende (hand)remmen. Iets minder simpel: storing brandstofsysteem of lambdasonde, kapotte uitlaat/katalysator, enz, enz. Simpele zaken kan je zelf checken, bij de andere is uitlezen het eerste wat je moet gaan doen.

    Het geratel de eerste seconden na start zijn waarschijnlijk de hydraulische klepstoters, kan niet echt kwaad.

  • edho

    ja, een beetje warrig verhaal is het wel.

    Dat van die olielekkage hield ik bij in dit topic:

    http://bmw.startpagina.nl/prikbord/13360403/olie-lekkage#msg-13360403

    Ik lees ook vaak op Bimmerportal, daar zie ik wel herkenbare verhalen over olielekkage. Maar ook over de carterontluchting die daar soms mee te maken heeft.

    Ik ga het hele verhaal maar eens opnemen met de monteur van mijn plaatselijke garage en samen een plan opstellen met bijbehorend kostenplaatje. Dan hebben we allebei geen verrassingen. We kunnen kijken of er storingen in het systeem staan en prioriteiten stellen.

    Dat van die hydraulische klepstoters is fijn dat het geen acute actie verlangt, maar goed om te weten. Ik zal me er eens over inlezen op de fora.

    bedankt voor je reactie Rob,

    Groet,

    Ed.

  • Vakman Ruud

    Controle van de leidng van de carterventilatie is noodzakelijk omdat die slijt bij de aansluiting.

    Groeten.

    Ruud

  • edho

    Dat ga ik zeker aangeven bij het komende onderhoud. Ik heb deze week al een praatje gemaakt met mijn vaste monteur en van gedachten gewisseld.

    Dank u zeer!

    Groet, Ed