Ventilator blijft draaien

• MrMojoRisin

Goedemiddag,

De radiator ventilator van mijn E46 323 uit 1999 blijft continu draaien ook als ik de sleutel verwijder. De temperatuur loopt nog normaal op en de wijzer blijft in het midden staan zoals gebruikelijk.

Is het een probleem als ik nog even blijf doorrijden aangezien ik met vakantie ben? De ventilator staat tijdens het rijden aan en ik trek de stekker los als ik hem parkeer.

Groet,

Maarten

• fsmit79

Ik weet niet zeker of jouw auto er eentje heeft, maar het lijkt mij dat je viscose koppeling kapot is. Volgens mij geen probleem, maar de auto komt minder snel op temperatuur.

• Ad

Hallo BMW vrienden,

Deze BMW heeft een electrische fan, en als de thermoschakelaar defect is kan deze fan helaas door blijven draaien.

Soms is het zo, dat er auto's zijn die de ventilator laten doordraaien als deze net ingeschakeld is.

Bij andere auto's kan het voorkomen dat de fan direct stopt als het contact is uitgeschakeld.

Ik weet dus niet welk type er bij de E46 is gemonteerd, dat kan men wel navragen bij de dealer.

Bij mijn E39 525 is er een viscokoppeling gemonteerd, net wat Frank al aangaf, en deze stopt dus wel direct als de motor stil word gezet.

Kwaad kan het dus niet, hij kan beter draaien dan niet willen draaien, want dan zou het zomaar kunnen, dat de motor gaat koken.

Nu is het gevaar dus niet aanwezig dat de motor overvverhit geraakt, want de fan draait haast constant of constant.

Dus de fan word helemaal niet uitgeschakeld of misschien soms?

Dat zou ik dan wel willen weten.

Met vriendelijke groet,

Ad

• MrMojoRisin

De fan wordt helemaal niet uitgeschakeld.

Dit is een elektrische fan met een aanstuurmoduul o.i.d. Helaas is deze moduul vol gegegoten met een soort siliconen en kan hierdoor niet bij de elektronica komen.

• Ad

Hallo,

Dan zit er niet veel anders op dan de aansturing te vernieuwen.

Vaak is het een thermoschakelaar, die de geest gegeven heeft.

Met vriendelijke groet,

Ad

• MrMojoRisin

Wat is hiervan de technische benaming? Ik heb hier al gekeken maar ik kan die aansturing niet vinden.

• MrMojoRisin

Niemand? Moet ik hiervan nummer 2 bestellen? Zit die aansturing er dan bij, ik zie alleen de plek waar de aansturing hoort te zitten en niet de aansturing zelf.

M.vr.gr. & B.v.d.

Maarten

MrMojoRisin Schreef:

——————————————————-

> Wat is hiervan de technische benaming? Ik heb hier

> al gekeken maar ik kan die aansturing niet vinden.

• Ad

Hallo,

Vraag het eens bij de BMW dealer, deze weet precies waar de thermoschakelaar voor de fan zit, en weet precies wat deze kost.

Volgt u de bedrading eens aan de hand van de kleurcode die de bedrading aangeeft, misschien komt u zo uit bij de thermoschakelaar voor de fan.

De fan is verbonden met de thermoschakelaar!

En word dus gestuurd door deze thermoschakelaar.

gemakkelijker kan ik het niet maken, en kan zeer waarschijnlijk een bijdrage leveren tot de oplossing.

Succes.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• MrMojoRisin

Bedankt ik ga aan de slag.

Prettig weekend.

Ad Schreef:

——————————————————-

> Hallo,

>

> Vraag het eens bij de BMW dealer, deze weet

> precies waar de thermoschakelaar voor de fan zit,

> en weet precies wat deze kost.

>

> Volgt u de bedrading eens aan de hand van de

> kleurcode die de bedrading aangeeft, misschien

> komt u zo uit bij de thermoschakelaar voor de

> fan.

> De fan is verbonden met de thermoschakelaar!

> En word dus gestuurd door deze thermoschakelaar.

>

> gemakkelijker kan ik het niet maken, en kan zeer

> waarschijnlijk een bijdrage leveren tot de

> oplossing.

>

> Succes.

> Ik wens u een heel fijn weekend toe.

>

> Met vriendelijke groet,

>

> Ad